Hejsan, det är ingen vetenskap att tömma, men lite vetskap vid fyllning underlättar.
Det finns ju inget kylarlock på kylaren utan det sitter ju uppe på expansionskärlet i stället.
-Så sätt värmereglaget på full värme för det är kran till vattenflödet och inte bara ändring av luftspjäll som ger värme. Man skall även öppna en luftnippel. Se längre ner vid fylla systemet.
-Ta bort kylarlocket.
-Det är ju cirkulerande vatten i expansionskärlet så även det blir tömt med den konstruktionen.
-Sedan beror det lite på kylarfabrikat. Det brukar finnas en kran i nerkant på kylaren på "förarsidan" som man öppnar, men om man skall tömma rejält och ev. spola systemet så kan det kanske vara lämpligt att lossa nedre kylarslangen på kylaren så att vattnet rinner ur lätt både ur kylare och motor.
-Sedan är frågan om du vill spola ur systemet, om inte annat så för att få bort lite skräp ur kylaren och även elementet.
-För att spola rejält så kan man ta bort även övre kylarslangen för att spola kylaren.
-För att spola ur elementet (med öppen värmekran) så kan det vara bäst att lossa slangarna som går till elementet framme vid motorn så man kan spola från båda hållen genom elementet. (Överansträng inte elementet med för högt vattentryck som pressas hårt genom elementet.)
-Om man orkar så kan det vara idé att plocka bort expansionskärlet och tvätta ur det rejält så man senare ser vattennivån i det.
-Skruva ihop allt och fyll på uppe i expansionskärlet med vanlig blandning 50%/50% vatten kylarvätska. Det är nog bara att ta vanlig etylenglykol från Biltema eller någon annan butik, vanlig eller röd longlife är väl en smaksak.
Det tar lite tid för kylvätskan/vattnet skall ju rinna ner genom slangarna, men det fyller upp rätt bra för slangarna gör också att luften går uppåt och vattnet fyller upp motorn skapligt....
-Men man skall ha en luftning öppen som finns i änden av en slang som man kan dra fram bakom kåpan till värmen inne i motorutrymmet. Om du står framför bilen så finns slangen på passagerarsidan mellan expansionskärlet och bakom "värmeaggregatet"
I toppen på slangen så sitter det en luftningsnippel som man öppnar när man fyller... (och även när man tömmer, se ovan)... så att vattnet inte får motstånd av inlåst luft.
-När det inte går i mera vatten så stänger man luftninsnippeln till elementet så länge....
-Starta motorn och kör varm tills termostaten öppnar och vattnet börjar cikulera och fyll på lite vartefter om det sjunker i expansionskärlet. (Det finns en märkning för nivån på kärlet lite ovanför mitten).
-Sätt dit kylarlocket så du får upp trycket i systemet (ca. 1Kg).
-Då är det dags för det man kan missa. Elementet sitter ju högst av alla komponenter med kylvatten, så även fast men har luftningsnippeln på slangen bakom värmekåpan öppen när man fyller så blir det en luftficka där uppe och även lite ny luft ur systemet stannar där uppe. Så med trycket i systemets hjälp så öppnar man luftningsnippeln och vattnet skall då komma ut efter lite luft. Om trycket i systemet försvinner innan vattnet kommer så stänger man nippeln och bygger upp nytt tryck i systemet, och öppnar på nytt.
-När allt är ok. så bör man även öppna luftningsnippeln senare när man kört några mil för att få ut ev. sista luften som hamnar däruppe, samt kolla nivån i expansionskärlet en "sista" gång.
Om man inte får ut all luft ur elementet så påverkar det värmen i bilen rätt mycket faktiskt. Ett vanligt fel, om man inte ens vet om att det sitter en luftningsnippel på en undangömd slang så kan värmen nästan utebli faktiskt.
Jaaha, ungefär så tror jag. M.v.h. JANKRO.
OBS gäller alltså första generationens Ducato, och Olof G hann före med ungefär samma grundinfo såg jag nu.