• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta kylarvätska på 1990 Citroen

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Hej jag har en 1990, CITROËN C25 Flak/Chassi 2.0 (78 hk / 57 kW) Bensin (Från år 1981-11).
Den går jättebra i sju år nu Jag har inte knappt gjort något med motorn varken tändstift eller annat el Men jag har aldrig bytt kylarvätskan dock har jag oljebyte varje år. Kylarvätskan ser väldigt grumlig ut sa någon men jag hittar inget på Youtube hur man byter den om det nu behövs och sen också vilken typ av kylarvätska man ska hälla i
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.082
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej jag har en 1990, CITROËN C25 Flak/Chassi 2.0 (78 hk / 57 kW) Bensin (Från år 1981-11).
Den går jättebra i sju år nu Jag har inte knappt gjort något med motorn varken tändstift eller annat el Men jag har aldrig bytt kylarvätskan dock har jag oljebyte varje år. Kylarvätskan ser väldigt grumlig ut sa någon men jag hittar inget på Youtube hur man byter den om det nu behövs och sen också vilken typ av kylarvätska man ska hälla i
I botten på kylaren kan finnas en avtappningskruv, alternativ lossar du en slang och tappar ur,fyll med vatten och varmkör,tappa ur,upprepa till du har rent vatten som rinner ur,sedan fyller du med glykolblandning,dom flesta kylvätskor fungerar, bara du inte blandar olika sorter.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, det är ingen vetenskap att tömma, men lite vetskap vid fyllning underlättar.
Det finns ju inget kylarlock på kylaren utan det sitter ju uppe på expansionskärlet i stället.

-Så sätt värmereglaget på full värme för det är kran till vattenflödet och inte bara ändring av luftspjäll som ger värme. Man skall även öppna en luftnippel. Se längre ner vid fylla systemet.
-Ta bort kylarlocket.
-Det är ju cirkulerande vatten i expansionskärlet så även det blir tömt med den konstruktionen.
-Sedan beror det lite på kylarfabrikat. Det brukar finnas en kran i nerkant på kylaren på "förarsidan" som man öppnar, men om man skall tömma rejält och ev. spola systemet så kan det kanske vara lämpligt att lossa nedre kylarslangen på kylaren så att vattnet rinner ur lätt både ur kylare och motor.
-Sedan är frågan om du vill spola ur systemet, om inte annat så för att få bort lite skräp ur kylaren och även elementet.
-För att spola rejält så kan man ta bort även övre kylarslangen för att spola kylaren.
-För att spola ur elementet (med öppen värmekran) så kan det vara bäst att lossa slangarna som går till elementet framme vid motorn så man kan spola från båda hållen genom elementet. (Överansträng inte elementet med för högt vattentryck som pressas hårt genom elementet.)
-Om man orkar så kan det vara idé att plocka bort expansionskärlet och tvätta ur det rejält så man senare ser vattennivån i det.
-Skruva ihop allt och fyll på uppe i expansionskärlet med vanlig blandning 50%/50% vatten kylarvätska. Det är nog bara att ta vanlig etylenglykol från Biltema eller någon annan butik, vanlig eller röd longlife är väl en smaksak.
Det tar lite tid för kylvätskan/vattnet skall ju rinna ner genom slangarna, men det fyller upp rätt bra för slangarna gör också att luften går uppåt och vattnet fyller upp motorn skapligt....
-Men man skall ha en luftning öppen som finns i änden av en slang som man kan dra fram bakom kåpan till värmen inne i motorutrymmet. Om du står framför bilen så finns slangen på passagerarsidan mellan expansionskärlet och bakom "värmeaggregatet"
I toppen på slangen så sitter det en luftningsnippel som man öppnar när man fyller... (och även när man tömmer, se ovan)... så att vattnet inte får motstånd av inlåst luft.
-När det inte går i mera vatten så stänger man luftninsnippeln till elementet så länge....
-Starta motorn och kör varm tills termostaten öppnar och vattnet börjar cikulera och fyll på lite vartefter om det sjunker i expansionskärlet. (Det finns en märkning för nivån på kärlet lite ovanför mitten).
-Sätt dit kylarlocket så du får upp trycket i systemet (ca. 1Kg).
-Då är det dags för det man kan missa. Elementet sitter ju högst av alla komponenter med kylvatten, så även fast men har luftningsnippeln på slangen bakom värmekåpan öppen när man fyller så blir det en luftficka där uppe och även lite ny luft ur systemet stannar där uppe. Så med trycket i systemets hjälp så öppnar man luftningsnippeln och vattnet skall då komma ut efter lite luft. Om trycket i systemet försvinner innan vattnet kommer så stänger man nippeln och bygger upp nytt tryck i systemet, och öppnar på nytt.
-När allt är ok. så bör man även öppna luftningsnippeln senare när man kört några mil för att få ut ev. sista luften som hamnar däruppe, samt kolla nivån i expansionskärlet en "sista" gång.
Om man inte får ut all luft ur elementet så påverkar det värmen i bilen rätt mycket faktiskt. Ett vanligt fel, om man inte ens vet om att det sitter en luftningsnippel på en undangömd slang så kan värmen nästan utebli faktiskt.

Jaaha, ungefär så tror jag. M.v.h. JANKRO.

OBS gäller alltså första generationens Ducato, och Olof G hann före med ungefär samma grundinfo såg jag nu.
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.398
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag byte kylaren för många år sen. Det var inga problem med det.
Jag har bara bytt kylarvätskan en gång efter det. Jag tappade ut vätskan genom att öppna kranen i botten av kylaren. Kranen höll inte tätt efter bytet. Den hade aldrig öppnats innan. Tillslut efter en massa fixande och trixande lyckades jag få kranen tät.
Jag rekommenderar att bara lossa slangarna och inte röra kranen.

Värmeslangarna som går till värmepaketet som Jankro beskriver. Vad jag kommer ihåg så bla en av värmeslangarna ansluten till röret som kommer ut från höger sida av topplocket framifrån sett. Det kan vara bra att vara lite försiktig när tar loss värmeslangen. En del har råkat ut för att det har gått hål på röret, korrosion. Röret kan vara försvagat. Temperaturgivaren till motortempen är även ansluten till samma rör.
Röret är bara pressat in i topplocket.

Ducato bensinare 89:a
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Hejsan, det är ingen vetenskap att tömma, men lite vetskap vid fyllning underlättar.
Det finns ju inget kylarlock på kylaren utan det sitter ju uppe på expansionskärlet i stället.

-Så sätt värmereglaget på full värme för det är kran till vattenflödet och inte bara ändring av luftspjäll som ger värme. Man skall även öppna en luftnippel. Se längre ner vid fylla systemet.
-Ta bort kylarlocket.
-Det är ju cirkulerande vatten i expansionskärlet så även det blir tömt med den konstruktionen.
-Sedan beror det lite på kylarfabrikat. Det brukar finnas en kran i nerkant på kylaren på "förarsidan" som man öppnar, men om man skall tömma rejält och ev. spola systemet så kan det kanske vara lämpligt att lossa nedre kylarslangen på kylaren så att vattnet rinner ur lätt både ur kylare och motor.
-Sedan är frågan om du vill spola ur systemet, om inte annat så för att få bort lite skräp ur kylaren och även elementet.
-För att spola rejält så kan man ta bort även övre kylarslangen för att spola kylaren.
-För att spola ur elementet (med öppen värmekran) så kan det vara bäst att lossa slangarna som går till elementet framme vid motorn så man kan spola från båda hållen genom elementet. (Överansträng inte elementet med för högt vattentryck som pressas hårt genom elementet.)
-Om man orkar så kan det vara idé att plocka bort expansionskärlet och tvätta ur det rejält så man senare ser vattennivån i det.
-Skruva ihop allt och fyll på uppe i expansionskärlet med vanlig blandning 50%/50% vatten kylarvätska. det är väl bara att ta vanlig etylenglykol från Biltema eller någon annan butik, vanlig eller röd longlife är väl en smaksak.
Det tar lite tid för kylvätskan/vattnet skall ju rinna ner genom slangarna, men det fyller upp rätt bra för slangarna gör också att luften går uppåt och vattnet fyller upp motorn skapligt....
-Men man skall ha en luftning öppen som finns i änden av en slang som man kan dra fram bakom kåpan till värmen inne i motorutrymmet. Om du står framför bilen så finns slangen på passagerarsidan mellan expansionskärlet och bakom "värmeaggregatet"
I toppen på slangen så sitter det en luftningsnippel som man öppnar när man fyller... (och även när man tömmer, se ovan)... så att vattnet inte får motstånd av inlåst luft.
-När det inte går i mera vatten så stänger man luftninsnippeln till elementet så länge....
-Starta motorn och kör varm tills termostaten öppnar och vattnet börjar cikulera och fyll på lite vartefter om det sjunker i expansionskärlet. (Det finns en märkning för nivån på kärlet lite ovanför mitten).
-Sätt dit kylarlocket så du får upp trycket i systemet (ca. 1Kg).
-Då är det dags för det man kan missa. Elementet sitter ju högst av alla komponenter med kylvatten, så även fast men har luftningsnippeln på slangen bakom värmekåpan öppen när man fyller så blir det en luftficka där uppe och även lite ny luft ur systemet stannar där uppe. Så med trycket i systemets hjälp så öppnar man luftningsnippeln och vattnet skall då komma ut efter lite luft. Om trycket i systemet försvinner innan vattnet kommer så stänger man nippeln och bygger upp nytt tryck i systemet, och öppnar på nytt.
-När allt är ok. så bör man även öppna luftningsnippeln senare när man kört några mil för att få ut ev. sista luften som hamnar däruppe, samt kolla nivån i expansionskärlet en "sista" gång.
Om man inte får ut all luft ur elementet så påverkar det värmen i bilen rätt mycket faktiskt. Ett vanligt fel, om man inte ens vet om att det sitter en luftningsnippel på en undangömd slang så kan värmen nästan utebli faktiskt.

Jaaha, ungefär så tror jag. M.v.h. JANKRO.

OBS gäller alltså första generationens Ducato, och Olof G hann före med ungefär samma grundinfo såg jag nu.
Tack så mycket för det detaljerade svaret jag ska ge mig på detta i veckan får se hur det går. Bra du berättar om de här små detaljerna det ska bli intressant att göra detta
 
Senast ändrad:

birkaolle

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Åland
HBK-Nr
11677
Medlemskap
2024
Herbert skrev om röret bakom topplocket med påstick för slang till värme-elementet. Mycket riktigt, kraftigt angripet av korrosion i mitt fall erfor jag i samband med att jag skulle montera t-stycken till extra värmepaket (m fläkt) i bodelen av husbilen. Röret var så korrugerat att det inte höll för att dra fast kylarslangen igen. Fick förstärka m annan rörstump invändigt o täta m plastisk metall (typ plastic padding). Det lyckades så att det blev stabilt och tätt! Apropå värme från motorn så får jag värmeblås från elementet under bänklådan i bodelen ganska länge efter avslutad körning eftersom motorn lagrat en hel del värme som då kommer tillgodo inne, i stället för att försvinna helt i omgivningsluften. Har en Bolin 12v cirk. pump som styrs av rumstermostat i bodelen. Ett sätt att få motorvärme tillgodo utan att ha vattenburet system i bodelen (som givetvis är att föredra). Under körning blir det rejält varmt i hela bilen så man slipper starta pannan det första man gör när man stannar.
M.V.H Birkaolle!
 

birkaolle

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Åland
HBK-Nr
11677
Medlemskap
2024
"Värme från avstängd motor" var ju en helt annan tråd som jag blandade in här bara för att jag nyss läst den. Sorry!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Senast ändrad:
Toppen