Ingrid o Pålle
HBK Medlem
Sv: Byta kamrem själv
Lättåtkomligt, jämfört med i en Ducato med motorn på tvären ...
Lättåtkomligt, jämfört med i en Ducato med motorn på tvären ...
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Finns det någon som har en verkstadshandbok som beskriver jobbet?
Clas (trådskaparen), jag har bytt kamrem på vår 2,3JTD -06 för ett tag sen. Det är samma remsats och i grunden samma motor. Det enda som var krångligt var att få väck plastkåpan som verkar vara ditsatt tidigt i monteringen. Jag frågade Bossings hur de bar sig åt, "Det är våld som gäller, jag hör ända ut i recetionen när dom svär över kåpan på verkstan", blev svaret. Jag fick hugga bort en liten kant i vänster nedre hörn för att över huvud taget tvinga bort kåpan.
Annars är det bara att stödja med domkraft under motorn och sedan sänka för bättre åtkomst. Lite trångt men fullt åtkommligt.
Jag bytte bara kamrem och generatorrem, inte sträckare och vattenpump. Det är ju bara dumheter att byta dessa efter knappt 6000 mil! Det var alltså efter ca 7år som jag bytte remmarna. Helfriska, inga som helst torrsprickor eller nötningsskador.
// Göte J
--------------------------------------------------------------------------------------------Nej du, att byta vattenpump på min bil tar knappast 10 minuter längre när man ändå byter kamremmen. Orsaken är att vattenpumpen även är den högra motorupphängningen och innehåller spännaren för kamremmen.
Man måste palla upp motorn, ta bort kamremmen lossa generatorn och till råga på allt är det förbannat trångt.
Kamremsbyte tar nog en tre fyra timmar för en DYS, men vattenpumpen tar nog minst en hel dag med massvis av svordomar. (Jag vet)
Ställtiden för kamremsbyte är c:a 1,5 timmar men för byte av vattenpump beräknar man nästan 8 timmar
--------------------------------------------------------------------------------------------
På bökigare motorer där firmor tar ett högt pris för kamremsbyte, och ett ännu högre pris för pumpbytet och sedan i princip lägger ihop de två kostnaderna vid byte av båda samtidigt, fast att iturplockning och sammansättning är gemensamt arbete i båda fallen, kan man kanske bli lite fundersam över i o. f.
Men strunt samma. Det kostar att driva en verkstad och kostar att äga en bil.
M.v.h. JANKRO.