--------------------------
Hejsan, ja sådan märkning har jag också alltid använt mig av, ibland som enda märkning och ibland som extra säkerhet för att veta med 110% säkerhet att allt är rätt även när det finns bra original märkningar och kanske låsningar.
Det kanske låter lite krångligt, men det är jättelätt och jättebra bara man gör det, och tänker lite innan man plockar bort det gamla.
(Det finns ju också motorer med "flytande drev" alltså det finns inga märkningar alls på dreven, och saker som skall tajmas ställs och låses i sina lägen, som kamaxlar, och vevaxeln vrids upp mot en stoppbult som skruvas in i blocket m.m. Råkar man på en sådan motor utan att veta om det så är det illa för man måste för det mesta lossa/ta bort nedre lilla drevet som vanligt på vevaxeln för att få bort remmen, och kuggdrevet lossar redan när man tar bort fläkremsskivan och inte ens det lilla kuggdrevet sitter på kil utan är bara klämt fast.
Samt dreven på kamaxlarna sitter på en kona. Så varning för sådana motorer, men man kan ändå ha viss hjälp av märkningar om man inte lossar på allt i början, utan byter remmen innan slutinställning.
Tillverkarna skyller på att det blir perfekta lägen på allt efter byte..... Men det vet i sjutton om det inte är för att skrämma folk, och försöka tvinga fram verkstadsbyten på kamremmar
.
Det är oftast en del bensin och dubbelkamsmotorer som sitter i personbilar som använder denna dumhet.)
För länge sedan blev det tippex med sin lilla pensel, men det bästa är nog däckspennor helst vitt som alltså egentligen är till för att fylla i vit text på däck med om man är intresserad av sådant eller också rekommenderas för att märka upp vinter och sommardäckens plats på bilen när man märker upp dem. (Brukar finnas både på JULA och Biltema m.m. och har en lite kula inuti som skakas som en färgburk.)
För extra säkerhet från att tappa bort sig så kan man ju märka upp flera kuggar bredvid varandra på remmen och remskivan, ex. på kamaxelns skiva för att inte behöva tveka var enbart en märkning på varje drev hör hemma när man skiftar rem, kanske även ett extra litet kryss på remmen vid ett ställe för trippel säkerhet för att inte tappa bort sig.
Till slut bara en liten varning som hände en kompis som ringde efter byte med lite skräck i rösten.
Efter montering och noggrann koll att allt stämde så vred han motorn runt två varv för att kolla så det åter stämde.... Vilket det inte gjorde längre.
Lite lätt att åka dit på....... Men själva remmen snurrar ju inte typ ett varv när motorn har gjort sin "fyrtaktscykel" på två varv utan då är det ju enbart kuggens antal på lilla drevet kontra det dubbla antalet kugg på kamdrevet och ev. mekanisk bränslepump som gäller och håller tajmingen.
Vet inte utan att räkna men en kamrem kanske går ett helt varv runt när motorn snurrat ??? typ 14 varv eller något..... Så kolla upp allt rejält vid monteringen och sedan kan man inte längre använda sin vita märkningar mer..... Men original märkningar och låsstift är ju åter på sin rätta plats efter att motorn snurrat två varv, och ställer man motorn rätt med originalmärkningarna så kan man ju använda färgmärkningarna en gång till om man av någon anledning behöver ta bort remmen igen.
Hoppas som vanligt att varning för lite udda fällor som man kan hamna inte krånglade till det, eftersom man gjort rätt men det kan verka underligt i alla fall.
Och åter en gång, vem var det som sa att kamkedja är lättare och bättre. En AUDI V8 under kamkedjekåpan.
Visa bilaga 231566
M.v.h. JANKRO.