• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta glykol ALDE 3010

pelle_andersson

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Umeå
HBK-Nr
36268
Medlemskap
2024
Hej. Jag undrar om någon bytt glykol på verkstad och vad det isåfall kostat.
Jag fick ett pris på 10.500 kr för att byta och då räknade dom med ca 22 liter.
Låter det rimligt? Tycker själv det låter väldigt dyrt.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.287
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Så är det förmodligen, vilka fördelar se du som kan uppväga glykolträsket ?

Inte svårt att byta glykol om man inte har felplacerade tummar
Jämnare värme och mindre gasolåtgång när det är riktigt kallt
Inga fläktar som går sönder eller börjar gå trögt, finns ju förvisso pumpar i vattenburet men krånglar sällan.
I stort sett helt tyst
Ingen "torr" värme utan ett behagligare inomhusklimat

Vi har haft båda systemen och det vi saknade mest efter husvagnstiden var just det vattenburna systemet, vår 1 och 2a husbil hade luftburen värme. Den enda fördelen jag kan se med luftburet system är den snabba uppvärmningen av luften i bilen och det optimala hade ju varit båda systemen som jag vet fanns i några Hymermodeller.

För oss så kommer det att vara ett absolut krav med vattenburet system i framtiden.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.885
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Inte svårt att byta glykol om man inte har felplacerade tummar
Jämnare värme och mindre gasolåtgång när det är riktigt kallt
Inga fläktar som går sönder eller börjar gå trögt, finns ju förvisso pumpar i vattenburet men krånglar sällan.
I stort sett helt tyst
Ingen "torr" värme utan ett behagligare inomhusklimat

Vi har haft båda systemen och det vi saknade mest efter husvagnstiden var just det vattenburna systemet, vår 1 och 2a husbil hade luftburen värme. Den enda fördelen jag kan se med luftburet system är den snabba uppvärmningen av luften i bilen och det optimala hade ju varit båda systemen som jag vet fanns i några Hymermodeller.

För oss så kommer det att vara ett absolut krav med vattenburet system i framtiden.

Jag har en sån Hymer, den har 3st pannor, 2st luftburna, samt 1st vsttenburen.
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
287
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Inte svårt att byta glykol om man inte har felplacerade tummar
Jämnare värme och mindre gasolåtgång när det är riktigt kallt
Inga fläktar som går sönder eller börjar gå trögt, finns ju förvisso pumpar i vattenburet men krånglar sällan.
I stort sett helt tyst
Ingen "torr" värme utan ett behagligare inomhusklimat

Vi har haft båda systemen och det vi saknade mest efter husvagnstiden var just det vattenburna systemet, vår 1 och 2a husbil hade luftburen värme. Den enda fördelen jag kan se med luftburet system är den snabba uppvärmningen av luften i bilen och det optimala hade ju varit båda systemen som jag vet fanns i några Hymermodeller.

För oss så kommer det att vara ett absolut krav med vattenburet system i framtiden.
Tack för svar, om nu tummarna sitter rätt så skall ändå jobbet göras, slaska och träska med ny glykol, ta hand om den förbrukade, ett arbete som ej behövs med luftvärme. Sen har jag aldrig förstått varför det blir mindre gasåtgång då man värmer vatten. Mitt första inlägg skrev jag för att tråden om glykolbyte var både lång och att det tycks vara förknippat med icke oansenliga kostnader. Mvh Fritidsbonden.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.287
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Tack för svar, om nu tummarna sitter rätt så skall ändå jobbet göras, slaska och träska med ny glykol, ta hand om den förbrukade, ett arbete som ej behövs med luftvärme. Sen har jag aldrig förstått varför det blir mindre gasåtgång då man värmer vatten. Mitt första inlägg skrev jag för att tråden om glykolbyte var både lång och att det tycks vara förknippat med icke oansenliga kostnader. Mvh Fritidsbonden.

Det kostar att ligga på topp.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Inte svårt att byta glykol om man inte har felplacerade tummar
Jämnare värme och mindre gasolåtgång när det är riktigt kallt
Inga fläktar som går sönder eller börjar gå trögt, finns ju förvisso pumpar i vattenburet men krånglar sällan.
I stort sett helt tyst
Ingen "torr" värme utan ett behagligare inomhusklimat

Vi har haft båda systemen och det vi saknade mest efter husvagnstiden var just det vattenburna systemet, vår 1 och 2a husbil hade luftburen värme. Den enda fördelen jag kan se med luftburet system är den snabba uppvärmningen av luften i bilen och det optimala hade ju varit båda systemen som jag vet fanns i några Hymermodeller.

För oss så kommer det att vara ett absolut krav med vattenburet system i framtiden.
Det där med "torr värme" har jag aldrig förstått mej på, luften har precis samma fukthalt oberoende av uppvärmningssystem, bägge arbetar med konvektion, d.v.s. luften passerar en uppvärmd yta för att ta till sig värme i båda systemen. Och inte lämnar väl det vattenburna systemet ifrån sig vätska till luften, för då läcker det ju? ;)
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.287
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det där med "torr värme" har jag aldrig förstått mej på, luften har precis samma fukthalt oberoende av uppvärmningssystem, bägge arbetar med konvektion, d.v.s. luften passerar en uppvärmd yta för att ta till sig värme i båda systemen. Och inte lämnar väl det vattenburna systemet ifrån sig vätska till luften, för då läcker det ju? ;)
Jag upplever det som en torre värme. Precis som jag upplever att det är en torrare luft i ett hus med direktverkande elelement, om det är torrare luft vet jag inte men jag blir torr i ögonen och näsan och det upplever jag i en bil med luftburen värme också.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag upplever det som en torre värme. Precis som jag upplever att det är en torrare luft i ett hus med direktverkande elelement, om det är torrare luft vet jag inte men jag blir torr i ögonen och näsan och det upplever jag i en bil med luftburen värme också.
Jag kan för min del inte märka någon skillnad mellan vårt hus som har vattenburen värme, och vår husbil som har luftburen värme, den enda skillnaden är när man startar värmen i husbilen efter att den inte har använts under lång tid, känna en svag bränd doft, som väl kommer ifrån damm som har lagt sig utanpå värmekroppen i pannan och sedan värms upp, men det brukar försvinna efter några minuter.
Rent fysikaliskt kan jag inte förstå hur värmesystemen skulle påverka luftfuktigheten i bilen.
 
Senast ändrad:

Nicklas o Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Björsäter
HBK-Nr
33907
Medlemskap
2024
Idag så byte vi glykolen i husbilen
Började vid 12.00 med div förarbete
Och allt var klart vid 14.00
Köpte q8 glykol som michael S tipsade om
25 liter gick det åt
Mvh
Nicklas o Elisabeth
 

Bilagor

  • 20240407_120724.jpg
    20240407_120724.jpg
    1,6 MB · Visningar: 127
  • 20240407_123217.jpg
    20240407_123217.jpg
    1,8 MB · Visningar: 125
  • 20240407_124742.jpg
    20240407_124742.jpg
    1,9 MB · Visningar: 131
  • 20240407_125622.jpg
    20240407_125622.jpg
    1,2 MB · Visningar: 124
  • 20240407_124738.jpg
    20240407_124738.jpg
    1,8 MB · Visningar: 125
  • 20240407_132001.jpg
    20240407_132001.jpg
    3,2 MB · Visningar: 124
  • 20240407_132005.jpg
    20240407_132005.jpg
    3 MB · Visningar: 123

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Idag så byte vi glykolen i husbilen
Började vid 12.00 med div förarbete
Och allt var klart vid 14.00
Köpte q8 glykol som michael S tipsade om
25 liter gick det åt
Mvh
Nicklas o Elisabeth
Mycket bra bilder. Men du kanske kan lägga till lite text som beskriver hur ni gjort. Gärna steg för steg. Sög ni ut samtidigt som ni fyllde t.ex.
 
Senast ändrad:

Nicklas o Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Björsäter
HBK-Nr
33907
Medlemskap
2024
Vi tömde expansionskärlet i en hink
monterade stegmuffar i slangarna och vanlig plastslang till dunkarna
en pump som drivs av skruvdragaren
pumpa in glykolen och returen ner i en annan dunk
när det var samma färg på båda slangarna så avslutade vi
ca 25 liter gick det åt
monterade ihop allt igen
efterfyllde med mer glykol
startade pannan ock ökade cirkulationspumpen till max på displayen
efter ett tag så var vi nöjda och städade ur husbilen
KLART

MVH
Nicklas o Elisabeth
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack för svar, om nu tummarna sitter rätt så skall ändå jobbet göras, slaska och träska med ny glykol, ta hand om den förbrukade, ett arbete som ej behövs med luftvärme. Sen har jag aldrig förstått varför det blir mindre gasåtgång då man värmer vatten. Mitt första inlägg skrev jag för att tråden om glykolbyte var både lång och att det tycks vara förknippat med icke oansenliga kostnader. Mvh Fritidsbonden.
Jag har också ifrågasatt det där om att vattenvärme skulle dra mindre gas, det går ju åt precis lika mycket energi att värma luften direkt till en given temperatur, som att gå omvägen via värmning av vatten först. Om något, rent teoretiskt borde luftvärmen vara något effektivare eftersom det bara sker en omvandling värme-luft, medan vattenburen har två, värme-vatten-luft, och omvandling av energi brukar kosta energi. F.ö. finns det ju ytterligare ett par nackdelar med vattenburen värme som inte nämns, vikten: 30-40Kg mer, priset: minst det dubbla. Det betyder naturligtvis olika för olika användare, men vill man ha en smidig bil under 3500Kg är det ju intressant, eller om man vill hålla sig inom ett rimligt pris. Jag för min del gillar bägge, smidig bil och att leksakerna gärna skall vara betalda, så att man inte behöver svettas över avbetalningar när leksakerna inte används!:)
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Fan, nu hamnar jag långt från själva ämnet igen..., sorry! Men vi har haft 7 campingfordon under 35 år. Vi har vintercampat med både Alde och Truma. Det här är inte himmel eller helvete, vilket några av oss gärna gör det till. Det här är idag, två väldigt kompetenta värmesystem. Ofta är installationen viktigare än själva systemet. Går från Alde i 10 år till Truma i vår senaste husbil. Övergången är väldigt positiv. Mindre komplicerat, snabbare värme, upplever också snålare energiförbrukning. Skulle jag vintercampa majoriteten av tiden med husbilen, hade jag nog valt Alde, annars inte. Men som sagt..., det är två väldigt kompetenta värmesystem.
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
När expansionskärlet är lättåtkomligt som på bilderna tidigare är det relativt enkelt, på min bil syns enbart locket till expansionskärlet svåråtkomligt inte mycket som går att montera bort för att komma åt bättre heller tyvärr, att montera nedanstående koppling skulle göra jobbet enklare.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.266
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
omvandling av energi brukar kosta energi.
Japp, men i detta fall är det ingen omvandling. (i motsats till omvandlig av olika enerskislag, tex mekanisk till elektrisk energi.)
Det är hela tiden värme.

Att vattenburen värme är effektivare kan kanske bero på:

-Värmefördelningen blir jämnare, man behöver inte "övervärma" någon del av bodelen för att det skall kännas behagligt.

-spekulation:
Avgastemperaturen blir lägre = högre verkningsgrad med vattenburet system.
Flammtemperaturen blir samma, men flamman skall verka mot en varmare yta i det luftburna systemet.
Antagande, den absolut varmaste lufttemperaturen innuti Truman är högre än panntemperaturen i Alde, vid samma effekt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Japp, men i detta fall är det ingen omvandling. (i motsats till omvandlig av olika enerskislag, tex mekanisk till elektrisk energi.)
Det är hela tiden värme.

Att vattenburen värme är effektivare kan kanske bero på:

-Värmefördelningen blir jämnare, man behöver inte "övervärma" någon del av bodelen för att det skall kännas behagligt.

-spekulation:
Avgastemperaturen blir lägre = högre verkningsgrad med vattenburet system.
Flammtemperaturen blir samma, men flamman skall verka mot en varmare yta i det luftburna systemet.
Antagande, den absolut varmaste lufttemperaturen innuti Truman är högre än panntemperaturen i Alde, vid samma effekt.
Eller så är den helt enkelt inte effektivare, utan det är en myt som odlas.. ?! ;)
Du har rätt det är bara en överföring av värmen i olika antal steg.
När jag jämför gasförbrukning som ibland anges vid vintercamping även av de som har vattenburen värme, så ligger vi långt under det,
jag har svårt att föreställa mej att det skulle förbättras väsentligt p.g.a. att man värmer vatten istället för luft!
Men variablerna är ju många, innertemp, vädring, isolering, m.m.
 
Toppen