Hej, Vi har en Dethleffs H7910 Esprit HB från 2008.
Det sitter/satt 2st 12V 100A batterier under passagerar stolen.
Dessa har avtackats för sin tjänst och ersätts av ett st LiFePO4 12V 100A batteri från SOC.
Jag har satt nya batteriet i en sidolucka (Vi har dubbelgolv med värme) och dragit 35mm kablar till
passagerar stolen där alla kablar som satt monterade tidigare direkt på polerna numera sitter i busbars.
Ingen av original kablarna bedömmer jag vara kraftigare än 10mm.
Samt till Batteriet så har jag Victrons SmartShunt och Victrons Smart Battery Sense.
Jag kommer också att byta solcells regulatorn till en Victron och 220V Laddaren till Victron´s men det får bli steg 2.
Min EBL220-2 har 2lägen "Blei-Gel" och "Blei Saure"
1: Vilket läge skall den Stå i och Varför ?
2: Hur koppla in 220V Laddaren med hänsyn till EBL ? Det går väl inte att "bara" hänga på Victron Laddaren på mina busbars för då kommer ju även EBL att försöka ladda samtidigt.
/Peter
Det sitter/satt 2st 12V 100A batterier under passagerar stolen.
Dessa har avtackats för sin tjänst och ersätts av ett st LiFePO4 12V 100A batteri från SOC.
Jag har satt nya batteriet i en sidolucka (Vi har dubbelgolv med värme) och dragit 35mm kablar till
passagerar stolen där alla kablar som satt monterade tidigare direkt på polerna numera sitter i busbars.
Ingen av original kablarna bedömmer jag vara kraftigare än 10mm.
Samt till Batteriet så har jag Victrons SmartShunt och Victrons Smart Battery Sense.
Jag kommer också att byta solcells regulatorn till en Victron och 220V Laddaren till Victron´s men det får bli steg 2.
Min EBL220-2 har 2lägen "Blei-Gel" och "Blei Saure"
1: Vilket läge skall den Stå i och Varför ?
2: Hur koppla in 220V Laddaren med hänsyn till EBL ? Det går väl inte att "bara" hänga på Victron Laddaren på mina busbars för då kommer ju även EBL att försöka ladda samtidigt.
/Peter