• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Byta BodelsBatterier till LiFePO4

Ranemyr

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
33736
Medlemskap
2024
Hej, Vi har en Dethleffs H7910 Esprit HB från 2008.
Det sitter/satt 2st 12V 100A batterier under passagerar stolen.
Dessa har avtackats för sin tjänst och ersätts av ett st LiFePO4 12V 100A batteri från SOC.
Jag har satt nya batteriet i en sidolucka (Vi har dubbelgolv med värme) och dragit 35mm kablar till
passagerar stolen där alla kablar som satt monterade tidigare direkt på polerna numera sitter i busbars.
Ingen av original kablarna bedömmer jag vara kraftigare än 10mm.
Samt till Batteriet så har jag Victrons SmartShunt och Victrons Smart Battery Sense.

Jag kommer också att byta solcells regulatorn till en Victron och 220V Laddaren till Victron´s men det får bli steg 2.

Min EBL220-2 har 2lägen "Blei-Gel" och "Blei Saure"

1: Vilket läge skall den Stå i och Varför ?

2: Hur koppla in 220V Laddaren med hänsyn till EBL ? Det går väl inte att "bara" hänga på Victron Laddaren på mina busbars för då kommer ju även EBL att försöka ladda samtidigt.

/Peter
 

Bilagor

  • EBL220-2.jpg
    EBL220-2.jpg
    100,2 KB · Visningar: 28

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej, Vi har en Dethleffs H7910 Esprit HB från 2008.
Det sitter/satt 2st 12V 100A batterier under passagerar stolen.
Dessa har avtackats för sin tjänst och ersätts av ett st LiFePO4 12V 100A batteri från SOC.
Jag har satt nya batteriet i en sidolucka (Vi har dubbelgolv med värme) och dragit 35mm kablar till
passagerar stolen där alla kablar som satt monterade tidigare direkt på polerna numera sitter i busbars.
Ingen av original kablarna bedömmer jag vara kraftigare än 10mm.
Samt till Batteriet så har jag Victrons SmartShunt och Victrons Smart Battery Sense.

Jag kommer också att byta solcells regulatorn till en Victron och 220V Laddaren till Victron´s men det får bli steg 2.

Min EBL220-2 har 2lägen "Blei-Gel" och "Blei Saure"

1: Vilket läge skall den Stå i och Varför ?

2: Hur koppla in 220V Laddaren med hänsyn till EBL ? Det går väl inte att "bara" hänga på Victron Laddaren på mina busbars för då kommer ju även EBL att försöka ladda samtidigt.

/Peter
Min leverantör av batteri rekommenderade blyläge, det finns dock olika uppfattningar om detta.
Stäng av din orginalmonterade 230V laddare så slipper du problem, jag har dock valt att ha kvar min orginalladdare och ser inget behov att installera en till då vi står på 230V några gånger per säsong, solpanel och generator räcker Apr-Okt.
Byt solcells laddaren, vänta med att köpa en 230V till du ser om du har behov för denna.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
På Schaudt's EBL skulle jag välja "Blei-Gel" då den har minst dubbel tid i CC-fasen, det är den laddningsfas som ger max laddning.
Fördelen är att man ofta slipper starta om laddaren genom att koppla bort 230V en kort stund så laddaren startar om i CC-fasen, och man når fulladdat snabbare, jämfört med "Blei Saure".
Din laddare har 3st laddningsfaser första fasen ger max. Ampere, i ditt fall ca. 18A, andra fasen ger en fast spänning men med låg ström (A).
Tredje fasen är en ren underhållsladdning, vilket inte behövs på ditt litiumbatteri, men det skadar inte batteriet.
Ansluter du däremot en modern "smart-laddare" för blybatterier med "recond-fas" så kan det bli störningar/problem ditt litiumbatteri.
Instämmer med Olof, Invänta med en Victron 230-laddare, testa först ifall det kommer att funka med original-laddaren i erat användningsmönster.
Ifall du ändå hänger dit en laddare till så kan du bara dra 230-kontakten på ditt EBL, det enda 230V som din EBL använder är just till den inbyggda laddaren.
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Om jag inte missminner mig helt laddas bly-syra med upp till 14,7V vilket är för högt för lifepo4....dessa ligger oftast begränsade till 14,4V +/- 0,2V. Över 14,4V finns det risk att batteriets bms får agera livvakt lite för ofta.....
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Om jag inte missminner mig helt laddas bly-syra med upp till 14,7V vilket är för högt för lifepo4....dessa ligger oftast begränsade till 14,4V +/- 0,2V. Över 14,4V finns det risk att batteriets bms får agera livvakt lite för ofta.....
Intressant. Funderar på byta batteri men vill helst kör 230 genom EBL men verkar inte vara bra då?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
När jag installerade mina lithiumbatterier från Skanbatt ställde jag frågan till dem vilket läge på EBL som jag skulle använda.

Nedan finns utdrag från en lite längre konversation med dem.

”Bifogar bild på ”laddkurvan” på mitt EBL. Där kan man ju se att den laddar med 14,3V i 4 timmar med bly/syra och i 16 timmar med gelläge. I bägge fallen går den sen över till att ladda med 13,8V.”

”Kjell Det er korrekt for denne ebl. Som du ser så har den identiske spenninger på begge program, men 4 ganger lenger tid på toppspenning på GEL kontra bly. Det trenger ikke våre batterier. Begge fungerer, men litt ekstra, unødvendig slitasje med de ekstra timene hver gang.”

Intressant att man kan komma till så olika slutsatser vad gäller val av laddning.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
När jag installerade mina lithiumbatterier från Skanbatt ställde jag frågan till dem vilket läge på EBL som jag skulle använda.

Nedan finns utdrag från en lite längre konversation med dem.

”Bifogar bild på ”laddkurvan” på mitt EBL. Där kan man ju se att den laddar med 14,3V i 4 timmar med bly/syra och i 16 timmar med gelläge. I bägge fallen går den sen över till att ladda med 13,8V.”

”Kjell Det er korrekt for denne ebl. Som du ser så har den identiske spenninger på begge program, men 4 ganger lenger tid på toppspenning på GEL kontra bly. Det trenger ikke våre batterier. Begge fungerer, men litt ekstra, unødvendig slitasje med de ekstra timene hver gang.”

Intressant att man kan komma till så olika slutsatser vad gäller val av laddning.
Livet är så svårt. ..

Att ladda gel.. Att ladda bly... det är frågan?


Men vad är det rätta?

Jag vill absolut inte ladda fel och få en brand med el...
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Om jag inte missminner mig helt laddas bly-syra med upp till 14,7V vilket är för högt för lifepo4....dessa ligger oftast begränsade till 14,4V +/- 0,2V. Över 14,4V finns det risk att batteriets bms får agera livvakt lite för ofta.....

14,7V ger en laddare med AGM-läge.
Men även en modernare bil med så kallad "smartgenerator".
Min "Daily driver" en MB Vito laddar i kall väderlek ända upp till 14,9V, den har smartgenerator.

Litium laddare brukar ge 14,6V, vilket är rätt på våra LFP batterier för att nå 100% SoC. Vilket krävs emellanåt, för att få till en balansering i Litiumbatterier, risk finns annars att obalans skapas över tid med för låg laddspänning. Har man solpaneler med en regulator som har litiumläge, så löser den detta "problem".
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
14,7V ger en laddare med AGM-läge.
Men även en modernare bil med så kallad "smartgenerator".
Min "Daily driver" en MB Vito laddar i kall väderlek ända upp till 14,9V, den har smartgenerator.

Litium laddare brukar ge 14,6V, vilket är rätt på våra LFP batterier för att nå 100% SoC. Vilket krävs emellanåt, för att få till en balansering i Litiumbatterier, risk finns annars att obalans skapas över tid med för låg laddspänning. Har man solpaneler med en regulator som har litiumläge, så löser den detta "problem".
Jag har kollat runt lite när det gäller Litium laddare. Jag tycker att det ser ut som att flera tillverkare har garderat sig. Absorptions spänningen är ofta satt på 14.2V. Vissa fabrikat kan man ställa in egna värden. Då kan man testa sig fram. Frågan är också hur finkänslig ABS regleringen är under balanseringen av LFP batterier. Det kan vara så att den regleringen skiljer sig mellan olika fabrikat. Om man har ett dropin batteri kan det vara lite extra känsligt. BMS har fasta inställningsvärden. Jag håller på att testa en ny laddare ihop med ett nytt LFP batteri. En av cellererna var nära V/max.
Fortsättning följer.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Mitt råd är att kontrollera med batterileverantören vilken inställning det skall vara på batteriväljaren för en specifik EBL. Begär att få ett skriftligt svar där leverantören bekräftar att garantin på batteriet gäller med vald inställning. I mitt fall har jag fått bekräftat att garantin på 8 år gäller. Om leverantören inte kan svara, välj en annan leverantör.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Mitt råd är att kontrollera med batterileverantören vilken inställning det skall vara på batteriväljaren för en specifik EBL. Begär att få ett skriftligt svar där leverantören bekräftar att garantin på batteriet gäller med vald inställning. I mitt fall har jag fått bekräftat att garantin på 8 år gäller. Om leverantören inte kan svara, välj en annan leverantör.
Vad lämnar de garanti på?
just på batterier är det inte ovanligt att så länge man kan uppmäta 12V på batteriet så gäller ingen garanti, det är ju inte speciellt svårt att skada ett batteri, oavsett kemi. Nu har jag bara försökt reklamera agm på biltema, de hade 4års garanti, mina 3st agm gav upp efter 2år, men kan de laddas upp till 12V, så gäller inte deras garanti, alltså nästan värdelös garanti från dem, (man har alltså ingen kapacitetsgaranti där).
 
Toppen