• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 Byta bodelsbatteri

Bravera

HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
19406
Medlemskap
2025
Undrar hur ni gjort eller tänker göra om ni ska byta bodelsbatteri .jag har tittat på ett 300 A lifepo4 batteri iallafall . Men till stora frågan min ebl 220-4 laddar nog inte ett sådant batteri så bra . Har installerat solceller 340 watt o 100/30 victron laddare . Om jag vill ha en laddare för 220 nätet som laddar rätt spänning o sekvens för det nya batteriet hur gör jag då . Jag måste väl stänga av ebl laddaren samt att det lär väl bli konstigt med generator laddningen får ev bli en dcdc laddare också . Känns som lite klurigt det här man vill ju ha funktionerna kvar av ebl lådan
Fundera o kom gärna med nått smart

Bravera

HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
19406
Medlemskap
2025
Inte optimalt med den interna laddaren men det är inga problem att använda den. Men köper du en extern laddare så drar du bara säkringen för den interna. Dc-Dc har inte med den interna laddaren att göra
Har förstått det med dcdc laddaren men vart kopplar man in den nya laddare via ebl kontakt axuality loader 1-2 eller någon annan stans

Lösning

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Har du en euro6 husbil så är en DC-DC/Booster så gott som ett måste.
Har du en husbil före Euro6 så skulle jag testa först utan.
Lika så på 230V-sidan, testa först ifall du kan nöja dej med laddaren i EBL.
Hur snabb/effektiv laddning man önskar beror mycket på dygnsförbrukningen, eller närmare bestämt hur mycket man förbrukar ur bobatteriet mellan laddtillfällen.
Man kan alltid komplettera/uppgradera laddutrustning i efterhand.

Bravera

HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
19406
Medlemskap
2025
Har du en euro6 husbil så är en DC-DC/Booster så gott som ett måste.
Har du en husbil före Euro6 så skulle jag testa först utan.
Lika så på 230V-sidan, testa först ifall du kan nöja dej med laddaren i EBL.
Hur snabb/effektiv laddning man önskar beror mycket på dygnsförbrukningen, eller närmare bestämt hur mycket man förbrukar ur bobatteriet mellan laddtillfällen.
Man kan alltid komplettera/uppgradera laddutrustning i efterhand.
Burstner I890 2012 euro 5 .Det låter som ett bra förslag får prova o ev uppgradera sedan om det behövs
Man tackar

Bravera

HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
19406
Medlemskap
2025
Har nu inhandlat diverse grejer 300A/h lifepo4 batteri samt Inverter med inbyggd laddare 2000w samt 80 A laddfunktion har inte kopplat in detta ännu men ska väl bli framöver
Det fins en funktion på Invertern som automatiskt kopplar in från nätdrift till Inverter drift verkar ju smidigt då slipper jag koppla in ett prio relä då har jag ström i alla uttag via denna funktion eller tänker jag fel där

Bravera

HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
19406
Medlemskap
2025

Stagil

HBK Medlem
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
21045
Medlemskap
2026
Undrar hur ni gjort eller tänker göra om ni ska byta bodelsbatteri .jag har tittat på ett 300 A lifepo4 batteri iallafall . Men till stora frågan min ebl 220-4 laddar nog inte ett sådant batteri så bra . Har installerat solceller 340 watt o 100/30 victron laddare . Om jag vill ha en laddare för 220 nätet som laddar rätt spänning o sekvens för det nya batteriet hur gör jag då . Jag måste väl stänga av ebl laddaren samt att det lär väl bli konstigt med generator laddningen får ev bli en dcdc laddare också . Känns som lite klurigt det här man vill ju ha funktionerna kvar av ebl lådan
Fundera o kom gärna med nått smart
Jag har provat att koppla dcdc laddaren på flera olika sätt i flera år. Tyvärr har jag kommit fram till att det är bäst, eller minst dåligt att montera dcdc laddaren mellan startbatteriet och lifepo4 batteriet, och kopplat bort kabeln mellan startbatteriet och EBL. Lifepo4 batteriet ger EBL el. När 220 volt kopplas in laddar EBL lifepo4 batteriet (gel-inställning). Lycka till

Bravera

HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
19406
Medlemskap
2025
Tänk på att din inverter/laddare genererar rejält med värme, den har inbyggda fläktar, men det krävs även luftväxling, det går så klart att ordna ventilation även i ett idag slutet utrymme.
Lycka till :)
Får prova försiktigt o se hur värmen stiger det finns hål för luft insläpp i lådan börjar med det så får se men tack för omtanken med värmen

Bravera

HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
19406
Medlemskap
2025
Eftersom det har varit kallt i husbilen under mitt montage med batteri och Inverter laddare
Så blev batteriet nedkylt - 9 grader så att testa grejerna med att ladda gick ju inte på grund av tempen Batteriet gick ju att använda med att förbruka lite ström där Jag köpte en liten värme matta typ 75 w o satt igång den typ 10 timmar kom ut ikväll o såg att temperaturen var uppe på 4,7 grader plus
Under tiden var ingen värme i bodelen igång bara denna värmematta
Så att köpa ett batteri med uppvärmning går att lösa som jag gjorde med ett bytydligt större utbud
Nu kunde ja testa att starta laddningen eftersom tempen var ca 5 grader plus
Detta gick bra har gjort ordentligt med montage brytare lifepo4 batteri säkring in till Inverter samt brytare till denna detta på plus sidan victron shunt 500 A på minus sida
Efter invertern utgående växelström inv eller Landström ny jordfels brytare Invetern jordad till chassi me 10mm2 jordkabel
Landström jordad med elkabel ifrån stolpe eller nått riktigt uttag som det brukas
Nu ska jag bara komma åt mitt ebl o ändra till gel inställning så är allt klart möjligtvis ta ur säkringen på inbyggda laddaren
Allt kablage till invertern är 50 mm2 så den ska klara av ev värme o förluster

Bravera

HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
19406
Medlemskap
2025
Nått så här blev det har gjort om lite efter denna bild med en brytare till invertern samt bättre dragning elkablar plus jordfels brytare
Det som fattas nu är el installation in till laddaren invertern 230 v ac samt inkoppling mot förbrukare 230. v ac i husbilen på
Det finns en prio koppling i invertern som jag kommer använda

Bilagor

• IMG_1539.png
    IMG_1539.png
    9,8 MB · Visningar: 125
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Eftersom det har varit kallt i husbilen under mitt montage med batteri och Inverter laddare
Så blev batteriet nedkylt - 9 grader så att testa grejerna med att ladda gick ju inte på grund av tempen Batteriet gick ju att använda med att förbruka lite ström där Jag köpte en liten värme matta typ 75 w o satt igång den typ 10 timmar kom ut ikväll o såg att temperaturen var uppe på 4,7 grader plus
Under tiden var ingen värme i bodelen igång bara denna värmematta
Så att köpa ett batteri med uppvärmning går att lösa som jag gjorde med ett bytydligt större utbud
Nu kunde ja testa att starta laddningen eftersom tempen var ca 5 grader plus
Detta gick bra har gjort ordentligt med montage brytare lifepo4 batteri säkring in till Inverter samt brytare till denna detta på plus sidan victron shunt 500 A på minus sida
Efter invertern utgående växelström inv eller Landström ny jordfels brytare Invetern jordad till chassi me 10mm2 jordkabel
Landström jordad med elkabel ifrån stolpe eller nått riktigt uttag som det brukas
Nu ska jag bara komma åt mitt ebl o ändra till gel inställning så är allt klart möjligtvis ta ur säkringen på inbyggda laddaren
Allt kablage till invertern är 50 mm2 så den ska klara av ev värme o förluster
Tänk på när du använder värmematta att den värmer BMS som sitter på utsidan av batteriet,cellkärna är troligen klart kallare.

Holen

HBK Medlem
Kommun
Leksand
HBK-Nr
38456
Medlemskap
2025
Jo jag är medveten om det men många timmar små så då går det detta var ett test för mej så jag avbröt när jag såg att det funkade för mej med installationen
Ser framemot att höra från dig hur det fungerar när du fått hård testa dom nya grejorna lite. Jag har funderat på Creabest batteri och inverter också.

Toppen