• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygger carport till husbilen

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

Hej Håkan!

Jamen, det blir takstolar ända ut. Längden blir c:a 9 m. Hade tidigare planerat att bygga en friggebod men nu får jag ju plats med lite trädgårdsprylar i ena änden. Kan väl dra av c:a 6.000:- för det utrymmet?

Hälsningar

Alve
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.943
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Bygger carport till husbilen

Fortsatt snyggt jobbat Alve! Grattis till inlägg 500 förresten. Snudd på tårta! :)

Krister N
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

Då taket är klart skall man ha fest. Det kallas taklagsfest och är en tradition som man absolut måste hålla på. Men tårta.. njae. Kaffe o lite likööör kanske?
Leveranstiden på plåteländet är 14 dar!! Jisses.
:wideeyed:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Bygger carport till husbilen

Synd att avståndet är långt. För visst ska du ha belysning installerat........

Å taklag är alltid bra:yes:
 
Senast ändrad:

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

Vist är det synd. I taklagsfesten deltar ju endast personer som gjort något på bygget. Jag känner bara en. Jag får köra med samma teknik som betjänten på nyårsafton.
:swoon:
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.943
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Bygger carport till husbilen

Vist är det synd. I taklagsfesten deltar ju endast personer som gjort något på bygget. Jag känner bara en. Jag får köra med samma teknik som betjänten på nyårsafton.
:swoon:


Njae, så ensam har du väl inte varit? Du har faktiskt varit online med 5000 konsulter! :)
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Bygger carport till husbilen

Tänkte lite på din fundering om vindtryck på bakre väggen. Ser på dina foton att husets fasad är delad på höjden, varför inte låta carportväggen ha samma höjd som fasaden till delningen. Då får du ju en luftspalt upptill under takutsprånget som knappast släpper in särskilt mycket snö eller regn. Skulle det bli fel kan du ju enkelt höja väggen efteråt och då få samma linje som du har på husfasaden.
Bara en tanke.
Ove.G
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

Hej Ove!

Men det är ingen dum tanke. Jag har funderat på det här med att det blir väldigt mörkt därinne. Elljus skulle erfordras även dagtid. Din tanke fick mig att kolla en sak. Längden på panelbräderna, standardlängder, 420, blir oekonomiskt eller kräver skarvar. Om jag däremot lämnar övre delen oklädd så blir 210 exakt längd.

Öppningen släpper nog in mer regn och snö än jag står ut med. Därför funderar jag på att montera klarplast i övre delen. Den lösningen gör nog också att väggen inte ser så kompakt ut. Det var trots allt meningen att det skulle bli en carport, inte ett garage fullt ut.

Var hittar man styv klarplast. Plexiglas verkar dyrt och är lite sprickbenäget om man skruvar för hårt. Byggfirman kanske kan skaka fram något.

Du har bra förslag Ove. Detta var ditt andra som jag lagt till ritningarna. Tack!

:mcride:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bygger carport till husbilen

Du kan finne en klar vinyl (PVC) - brukes som vinduer i fortelt. Billigere enn plexi og myk. Tror at til ditt bruk vil en 1 eller 2 mm duk være passende, de er lette å forme og festes med en lekter.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Bygger carport till husbilen

Har jobbat inom lysrör/skyltindustri tidigare, då använde vi ett mycket bra material som heter Lexan
http://www.vink.se/Files//Filer/VINK_Sweden/Lexan.pdf
Här hittar du uppgifter om detta. Lexan är starkt och gulnar inte av solljus, går att tvätta utan att repas. Det går bra att såga eller hellre klippa hos en plåtslagare med en vanlig gradsax.Tål att böjas eller formas med värme. De flesta skyltar (åtminstone för tio år sen ) tillverkades av Lexan. Skulle tro att 1 mm tjocklek räcker och kostar troligen runt 100 kr kvadraten. Vill du gardera dej för vindtryck kan du ju lägga en regel mot plasten i överkanten och fästa med gångjärn, vid risk för hårt väder kan du ju öppna i nederkant och låsa på lämpligt sätt.
Ove.G
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

De tre sista balkarna är hanterbara i morgon. Skall sitta mot gatan.

PA050412.JPG

Under tiden de torkar grejar jag med kortsidan och dörröppningen. En regel till runt dörröppningen på insidan så har jag en dörrkarm. Tänker själv skruva ihop dörren, panelklädd. Lämnar 1 dm på dörrens nederkant och monterar en gummikappa. Fungerar fint då isen växer och vill lyfta dörren av gångjärnen.

PA050413.JPG


:mcride:
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

Törs nog inte. Jag skall dock redovisa i tråden allt eftersom räkningarna ramlar in. Jag har inte fått några ännu.

Hoppas att det inte blir dyrare än ett wirehus.
:cool:
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

Om man gör jämförelser med t.ex. ett wirehus som enligt uppgift kostar c:a 30.000 så har ju mitt bygge den plusfaktorn att det är avdragsgillt vid försäljningen av huset. Troligen höjer det värdet på huset också. Har köparen husbil så ser han /hon naturligtvis positivt på carporten. Även om man inte har husbil så bör denna plats för en till bil och trädgårdsprylar vara ett plus.

Min snickare, målare och takläggare jobbar extremt billigt.
:)
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

Stormvindar friska, leka och viska. Klättrar inte omkring med takbalkar då. Men det finns en hel del annat att göra. Efter tennisgubbdagis har jag målat 10 bärläkt. Så har jag gjort "droppnäsa" på ett antal panelbräder.

PA060414.JPG
Gör 4 st medan 4 st njuter av ett fotbad olja.

PA060415.JPG
Dagens skörd.
PA060416.JPG


:mcride:
 
Toppen