• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga ut mitt 12v-system

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
Från början fanns inga 12v uttag alls och inte ens USB-uttag. Förra året installerade jag ett dubbelt USB-uttag vid sängplatsen som blev till stor glädje och hade en säkring nära batteriet.

Nu vill jag bygga ut detta system med ytterligare två dubbla USB-uttag på olika ställen samt två ”runda” 12v-uttag och undrar hur jag bäst kan göra detta. USB-uttagen är till för att ladda våra smartfones inkl surfplattor och 12v-uttagen för TVn och ev något mer.

Hur kan jag bäst ordna systemet med kabeldragning och säkring? Vad tror ni om att ha samma ”slinga” med kabel för USB-uttagen och en ”slinga” med kabel för de runda 12v-uttagen, eller ska jag göra en dragning inkl säkring för vart och ett uttag jag gör?

Vill ju att säkringen ska vara känslig och lösa ut då det eventuellt blir något fel.

EDIT;
Jag gillar att köpa saker på Hjertmans och köpte denna USB som jag är grymt nöjd med

Nackdelen är kanske att den lyser blått, men man ser ju den i mörker.
 

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
Ursäkta för sent svar... Har varit ute mycket med husvagnen; bla Bohuslän och Falsterbo. Jo, en extra central kopplat till batteriavskiljaren vore det bästa, gärna med många platser för säkringar.

Nu har jag något att göra under senhösten och vintern! :)

Kan inte bygga det själv, men finns det något tips på bra central?

EDIT;
Det stora problemet blir att få det kopplat till batteriavskiljaren, så jag lätt kan stänga av allt. Får nog lämna in husvagnen.. :(
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Denna kanske.
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Eller den här... /GB

 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tänk också på att om man kopplar in massor med grejer direkt på bobatteriet/batterierna så går inte den strömmen genom mätshunten och kommer då inte med i beräkningen av A/tim kvar i batteribanken, om man nu inte har skippat originalet och har en eftermarknadsmätare direktkopplad på batterierna.
Displayen visar alltså mer än vad som finns kvar i batteribanken, som kan innebära strul eller onödig överraskning om man driver strömslukande saker på direktkopplingarna till batterierna.

M.v.h. JANKRO.
 

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
Hej, alla!
Usch, skulle fixat detta för länge sedan, men.... fick covid en andra gång när jag skulle börja greja. Långtids...nu. men börjar jag känna viss inspiration och ork igen. ”Hjärndimman” börjar lätta.

Om du lägger alla på samma säkring eller på var sin säkring har egentligen bara betydelse för hur grov kabel du tänker dra. Om vi tänker oss att alla uttagen används samtidigt och "för fullt" så blir det ganska många ampere (5V 5A motsvarar 12V ca 2A kanske 2.5A eftersom omvandlaren är långt ifrån perfekt). Dom uttag du skisserar på kan nog utan vidare dra 20-30A beroende på hur mycket du tänker ta ut ur de runda uttagen.

Kabel för 30A kontinuerligt bör ha en area på 6 kvmm. Drar du en kabel till varje 5V-uttag så behöver den kabeln inte vara grövre än 1.5 kvmm ev. 1 kvmm. Är det mycket ström ur de runda uttagen kan du behöva gå upp till 2.5 kvmm.

Ett sätt är att dra en 6 kvmm kabel från batteriet med en 30A säkring till en säkringsrad med en säkring för varje uttag och därifrån klenare kabel till respektive uttag. Pratar vi Hjertmans så tycker jag den här är bra: Säkringspanel+jordplint S – Hjertmans.se
Har använt den större varianten och det är "riktiga grejor".

MVH
Hans

Det är denna säkringspanel från Hjertmans som är aktuell. I dagsläget har jag fyra 12v-uttag; tre dubbla USB och ett runt 12v. I framtiden vill jag ha ett runt 12v-uttag på annat ställe för en TV. TVn drar 2A och 24W, och det behövs högst 10m kabel. Enligt beräkningsprogram räcker det med 2.5kvmm2, vilket känns väl i det minsta laget. Hellre lite överdimensionering.

Det räcker med 6kvmm2 till en säkringsbox och ”frånskiljare” som kopplar bort alla 12v-uttag? Jag måste förenkla konstruktionen, för det ser ut som ett ormbo under min säng.

Köpte förresten en riktig kabelskoklämma. Mycket praktisk och användbar!
 

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
Jag vet inte vad jag ska säga... Men förra året tyckte jag att jag inte fixade att installera ett ”proppskåp” för 12v. Det var för svårt då. Efter att det landat året efter, dvs nu, så ser jag bara fördelarna! Jag har tagit åt mig av alla inlägg. Som det är nu är det ett ormbo, och det behövs en central för att reda upp problemet.
 

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
När jag satte i gång att installera mitt system. Det såg inte roligt ut :). För när allt fungerade som jag ville. Så tog det fasiken så mycket längre att snygga till det. Men som med alla byggen, man blir aldrig färdig ;)
Din installation ser väldigt bra ut! Mitt ser ut som katastrof! Allt fungerar, men fyra nya uttag är alla kopplade direkt på batteriet. Då ser det ut som det gör. Skulle ha lyssnat på er ifrån början när det gäller att installera en 12v central. Svårt att hyfsa till det i efterhand, men en central gör saken mycket bättre och jag har valt ut ett bra ställe för brytaren som stänger av allt. Nu drar varje uttag ström och det går inte att bryta.
 

Bilagor

  • 32FAA9C8-AE43-4007-9AB4-4D186C5D87EF.jpeg
    32FAA9C8-AE43-4007-9AB4-4D186C5D87EF.jpeg
    3,4 MB · Visningar: 95
  • B3E06930-184F-4950-80D6-EB1EE6FD9705.jpeg
    B3E06930-184F-4950-80D6-EB1EE6FD9705.jpeg
    2,1 MB · Visningar: 94

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
När jag satte i gång att installera mitt system. Det såg inte roligt ut :). För när allt fungerade som jag ville. Så tog det fasiken så mycket längre att snygga till det. Men som med alla byggen, man blir aldrig färdig ;)
Tack Magnus för foto. På bilden ser det föredömligt ut. Jag skulle önska mig sådan ordning i min batteri låda. Så känns det nu att jag har något att göra närmaste dagarna ... :cool::msn_idea:
 

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
När jag satte i gång att installera mitt system. Det såg inte roligt ut :). För när allt fungerade som jag ville. Så tog det fasiken så mycket längre att snygga till det. Men som med alla byggen, man blir aldrig färdig ;)

Jag vill också tacka Magnus för bilden!
För min del, så behöver jag en brytare som klarar alla ampere... Tips och idéer, någon?
 

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
Har räknat under dagen på vad jag har installerat och vad jag använder till dessa uttag. Det är
3 st dubbla USB som ger max 5A vardera. 15A max tillsammans, men jag laddar högst tre till fyra mobiler/surfplattor samtidigt.
1 st runt 12v-uttag där jag kopplar dammsugaren på 6A

Har blivit lite ”förvirrad” angående vad en huvudströmbrytare (eller vad de kallas för) ska klara. En brytare på 16A blir för klen om jag kör allt samtidigt, om jag nu har förstått principen rätt? Men å andra sidan använder jag ändå inte allt samtidigt.

Jag skulle helst vilja ha ett vred i någon mörkare färg och som krävde ett runt hål, men jag hittar bara fyrkantiga röda saker. Det blir för fult med de färger jag har!

EDIT;
Jag har tittat på en sådan här också. Nackdelen är röret som sticker ut..
 
Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Har räknat under dagen på vad jag har installerat och vad jag använder till dessa uttag. Det är
3 st dubbla USB som ger max 5A vardera. 15A max tillsammans, men jag laddar högst tre till fyra mobiler/surfplattor samtidigt.
1 st runt 12v-uttag där jag kopplar dammsugaren på 6A

Har blivit lite ”förvirrad” angående vad en huvudströmbrytare (eller vad de kallas för) ska klara. En brytare på 16A blir för klen om jag kör allt samtidigt, om jag nu har förstått principen rätt? Men å andra sidan använder jag ändå inte allt samtidigt.

Jag skulle helst vilja ha ett vred i någon mörkare färg och som krävde ett runt hål, men jag hittar bara fyrkantiga röda saker. Det blir för fult med de färger jag har!

EDIT;
Jag har tittat på en sådan här också. Nackdelen är röret som sticker ut..
Dina usb uttag drar inte 15A vid 12V. Det är 15A vid 5V vilket ger ca 6A vid 12V.
Det är så små strömmar att du klarar dig med vilken liten strömbrytare som helst (i stort sett).
Den du hittat använder man före tex startmotorn på en båt. Den klarar flera hundra A.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Dina usb uttag drar inte 15A vid 12V. Det är 15A vid 5V vilket ger ca 6A vid 12V.
Det är så små strömmar att du klarar dig med vilken liten strömbrytare som helst (i stort sett).
Den du hittat använder man före tex startmotorn på en båt. Den klarar flera hundra A.
Tveksamt att det stämmer med 6A. Det är en spänningsomvandlare i USB uttagen. Då blir det en del värme som är lika med en del strömförbrukning.

En dubbel USB laddare på 2 gånger 2,5A som man använder i cigarrettuttaget blir stekhet. Det finns även dubbla USB laddare som drar ner på effekten när man använder båda uttagen samtidigt, till cigguttag.

Det viktiga är nog att man inte bryter strömmen med brytaren vid full last.
Och tvärtom. Med en brytare som klarar flera hundra A spelar det ingen roll.
 

Thoani

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
2852
Medlemskap
2027
Från början fanns inga 12v uttag alls och inte ens USB-uttag. Förra året installerade jag ett dubbelt USB-uttag vid sängplatsen som blev till stor glädje och hade en säkring nära batteriet.

Nu vill jag bygga ut detta system med ytterligare två dubbla USB-uttag på olika ställen samt två ”runda” 12v-uttag och undrar hur jag bäst kan göra detta. USB-uttagen är till för att ladda våra smartfones inkl surfplattor och 12v-uttagen för TVn och ev något mer.

Hur kan jag bäst ordna systemet med kabeldragning och säkring? Vad tror ni om att ha samma ”slinga” med kabel för USB-uttagen och en ”slinga” med kabel för de runda 12v-uttagen, eller ska jag göra en dragning inkl säkring för vart och ett uttag jag gör?

Vill ju att säkringen ska vara känslig och lösa ut då det eventuellt blir något fel.

EDIT;
Jag gillar att köpa saker på Hjertmans och köpte denna USB som jag är grymt nöjd med

Nackdelen är kanske att den lyser blått, men man ser ju den i mörker.
Här är ett annat uttag från Campingvaruguset. 2x USB Med 12 Volt Utanpåliggande
 

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
Ajdå, har jag tänkt så galet med strömbrytaren och amperen? Ja, det har jag. Läser inläggen en gång till och funderar.
Däremot har jag kontrollräknat kabelareorna en gång till och det är aningen överdimensionerat, så där är det ok.
 
Senast ändrad:

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
Ja, igår fredag köpte jag min säkringsbox (Blue Sea). Ett klent moment är skruvarna... De är gängade med tum och svåra att få tag på om man tappar bort dem!
 

Bilagor

  • F2ECA0A8-41C5-41BC-BE6F-C9170685FD4A.jpeg
    F2ECA0A8-41C5-41BC-BE6F-C9170685FD4A.jpeg
    746,6 KB · Visningar: 40
  • 5BFCB82E-38F9-4F24-B2CC-77D3D4EC2848.jpeg
    5BFCB82E-38F9-4F24-B2CC-77D3D4EC2848.jpeg
    816,4 KB · Visningar: 40

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
Enligt säljaren på Hjertmans passade enbart gaffelkabelskor. Jag tyckte kontaktytan blev väldigt liten och jag har funderat på en lösning. Idag fick jag idén att slipa till en ringkabelsko och det räckte att bara fila till den lite. Kontaktytan blir avsevärt mycket bättre!! Lite för stort hål, men det går att åtgärda med en bricka.
 

Bilagor

  • D5B0F5EE-E362-47C6-BF03-86B2F328044E.png
    D5B0F5EE-E362-47C6-BF03-86B2F328044E.png
    5,6 MB · Visningar: 23

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
Ville bara meddela mig. Arbetet med att installera säkringsboxen med uttagen är på gång nu. Kom på att det inte var helt fel att köpa en modell större med 12 uttag! Jag upptäckte helt plötsligt att jag hade saker kopplade direkt på batteriet, vilka jag totalt glömt bort!! Med en box på 6 uttag hade jag känt mig strypt. Nu kan jag ”växa” vidare med säkringsboxen.
 

Bilagor

  • 53D89972-A7C2-4BEA-986B-D65229409B8D.jpeg
    53D89972-A7C2-4BEA-986B-D65229409B8D.jpeg
    3,7 MB · Visningar: 50
Toppen