Sv: Bygga om Mercedes Sprinter
Filjoo. Kanske att vi sabbar Affes byggtråd lite nu när vi diskuterar ditt o mitt bygge.
Men om du tittar i Ambulanstråden så finns det bilder på luftintaget.
Jag monterade värmaren längs bak i bilen bakom höger hjulhus. Svetsade en upphöjning motsvarande isoleringens och golvplyfans tjocklek.
Detta för att det heta avgasröret utan kontakt med trä o plast.
Sen monterade jag själva värmaren på en aluplåt med mjuka gummifötter för att dämpa ev stomljud. Den plattan sitter med långa vingskruvar så att det enkelt går att montera ur värmaren för service. Då värmaren sitter i botten av köksskåpen så är det lite trångt. Jag kommer dock år tändstiftet (eller om det heter glödstift) utan att plocka ur värmaren.
Själva värmaren låter nog inte så mkt i sig själv. Det är luften som strömmar in o ut som låter. Det finns speciella ljuddämpare men jag har som sagt byggt in den i skåpet o byggt kanaler som fördelar värmen i bilen. Dessa kanaler är invändigt isolerade och det tar bort en del ljud. De moderna värmarna har ju flera steg i värmeeffekt och ju högre effekt ju mer låter det. Men ofta behövs inte full effekt när bilen väl är uppvärmd.
Det som däremot låter så är det bränsle pumpen. Den monteras under bilen men tickar som en liten hammare. Denna måste hänga väldigt mjukt för att inte ljudet skall spridas i bilens stomme. Jag använde tillhörande gummiupphängning men är inte helt nöjd o kommer nog göra om den detaljen.
Luftintaget gjorde jag i sidan på bilen alldeles bredvid där värmaren sitter. du ser det på mina bilder. Innanför byggde jag en tät låda där luftens utsläpp är betydligt högre så att vatten kan rinna ut men inte in. Monterade även ett par stänkskydd inne i lådan om man tex står med vattenslangen o tvättar bilen. Sen har jag ett galler i köksskåpets "sockel" När värmaren inte är påslagen kommer frisk luft från luftintaget passera värmare och sen in i gallret under skåpet. (och sen ut genom takventil och ev. öppen taklucka).
När värmaren är påslagen suger den luft ur utrymmet under skåpet. Om man teoretiskt skulle stänga till takventilen (vilket man inte skall göra) så kommer inte någon luft ut ur bilen och värmaren kommer i princip endast hämta sin luft inifrån bilen. När takventilen släpper ut luft så kommer värmaren ta in motsvarande mängd (ja en del kanske kommer via bilens ordinarie luftintag fram) och resterande den behöver inifrån bilen. frisk kall luft blandas upp med varm inifrån o jag hoppas på det viset att jag skall få både frisk luft och inte värma onödigt mkt kall luft.
Takventilen är den som satt där som ambulans. Vanlig modell på denna typ av fordon inkl polisbilar för hundpatruller m.m. Den är betydligt större än de vanliga elektroluxventilerna. Inne i ventilen finns även en fläkt men den tänker jag att jag mest använder vid matlagning o liknande.
Jag har ju inte testat i värre kyla än ca 7+ grader så framtiden får väl utvisa om jag tänkt rätt eller fel. Hade dock samma upplägg i min förra lilla campingbil (1,8 kw eberspächer) och jag tyckte det funkade bra där. Dock var den knappt isolerad alls. Provade som lägst en natt med 16 minusgrader. Det var nog inte så speciellt varmt i luften inne i bilen men då sängen var varm underifrån så var det ändå skönt att sova under täcket.
Kanske dags för dig att lägga upp en egen tråd så vi slipper göra intrång i andras samt att vi andra får se ditt bygge