Hej! Jag bygger husbil på VW Transporter (se gärna min tråd). En kombi, dvs med baksätesrad. Efter att jag slängt ut sätena var jag tvungen att göra en registreringsbesiktning, det verkar din kompis slippa. Bilen var och är även fortsättningsvis reggad som lastbil. När jag gjorde den här delen 2018, var kravet från den särskilda besiktningsmannen att en lastbil ska ha lastförskjutningsskydd, han hade inte godkänt bilen annars. Däremot finns inga särskilda krav på skyddet. Jag spände upp ett kattnät och bilen godkändes med detta. Lastutrymmets längd fram till kattnätet skrevs in i det nya registreringsbeviset. Vid den vanliga kontrollbesiktningen kontrollerades skyddet. Men jag känner inte till om något ändrats på de 4 år som gått. Jag får väl fråga vid kontrollbesiktningen nästa år. När jag registreringsbesiktigade bilen var inredningen halvfärdig. Bilen vägdes med detta, hjul för hjul och totalt. Bilen är registrerad som "lastbil med diverse inredning".
Den kan inte registreras som lastbil med husbilsinredning, även om detta har beskrivits i tidigare regler. Jag tror inte att bilen inte behöver registreringsbesiktas bara för att man monterat inredning men här kan jag ha fel. Bilen kan registreras som personbil klass 2 (registreringsbesiktning krävs i så fall), kravet på lastförskjutningsskydd försvinner men det ställs istället krav på att bilen ska vara permanent inredd som husbil, med fast kokplats, sängplats etc.
Vad bilen registreras som påverkar försäkringen. Vissa bolag försäkrar inte det man monterat i ett hemmabygge. Premien kan också skilja rejält mellan lastbil och personbil klass 2. Mitt råd är att kontrollera med bilprovningarnas särskilda besiktningsmän som sköter registreringsbesiktningarna vad som gäller i det enskilda fallet, och även kontrollera med några försäkringsbolag, före man väljer hur man ska göra.