• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga om en Vito 2012

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
Pratade med en kompis nyss som köpt en Mercedes Vito och vill bygga om den till en campingbil. Får man ta bort passagerarsätena bak och göra om den invändigt med sängplats, skåp mm? Vad gäller inför besiktning och måste han omregistrera den i så fall? Jag hade tänkt att hjälpa honom.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Vet inte om mitt svar är rätt med dagens regler men när jag byggde om en transporter så sa besiktningsteknikern jag pratade med innan att det inte var några problem att ta bort baksäten.
Dock var det olämpligt att ha fast monterad campingutrustning för då skulle jag behöva regga om bilen.
Så det blev en lösning där delar av inredningen lastades ur vid besiktning.
 

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
Jo, det är den tanken jag har också att så får man lösa det.Jobbigt att plocka ur saker inför varje besiktning och det syns ändå vad bilen egentligen används för. Sedan; försäkringsfrågor vid eventuell olycka..
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.154
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Undra vad som händer om han åker på en flygande besiktning, när han kör med campinginredningen? :rolleyes:
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Undra vad som händer om han åker på en flygande besiktning, när han kör med campinginredningen? :rolleyes:
Vad du har fyllt ditt lastutrymme med har inte polisen med att göra så länge du följer lagar och regler med infästningar (spännband mm).
Spelar ingen roll om du fraktar en säng, ett kylskåp eller en uppblåsbar barbapappa...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.883
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Pratade med en kompis nyss som köpt en Mercedes Vito och vill bygga om den till en campingbil. Får man ta bort passagerarsätena bak och göra om den invändigt med sängplats, skåp mm? Vad gäller inför besiktning och måste han omregistrera den i så fall? Jag hade tänkt att hjälpa honom.
Ifall han vill bygga ett campingfordon av sin Vito så är väl det bästa att göra det grundligt och sen typa om den till en PB2, se till bara att använda lätta material, typ från liten husvagn m.m. så det blir acceptabel lastvikt kvar.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.154
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Vad du har fyllt ditt lastutrymme med har inte polisen med att göra så länge du följer lagar och regler med infästningar (spännband mm).
Spelar ingen roll om du fraktar en säng, ett kylskåp eller en uppblåsbar barbapappa...
En sak är väl om allt är löst, då är det lätt att påstå att man fraktar, men jag har svårt för mig att tänka att någon vill ha sin hb på detta viset.
Och skruvar han fast sakerna då kan han ju inte direkt påstå att han fraktar "möblerna"..
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Är allt löst så måste vägg framåt
Nej. Jag är rätt säker på att det lagkravet är borttaget.
Jag har en personbil som är reggad som lätt lastbil.
Där är det numera ok att besiktiga utan lastgaller i.

Den bilen jag hade som campingbil monterades all utrustning som säng, spis mm på en skiva som bultades i golvet.
Var sedan "enkelt" att plocka ur till besiktningen eller när bilen användes i jobbet.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.883
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nej. Jag är rätt säker på att det lagkravet är borttaget.
Jag har en personbil som är reggad som lätt lastbil.
Där är det numera ok att besiktiga utan lastgaller i.

Den bilen jag hade som campingbil monterades all utrustning som säng, spis mm på en skiva som bultades i golvet.
Var sedan "enkelt" att plocka ur till besiktningen eller när bilen användes i jobbet.
Det var väl så att Sverige fick inte ha kvar det nationella kravet om provning och utförande av lastförkjutningsskydd.
Många trodde då att krav på skydd från farande gods inte behövdes, men jag misstänker att det kravet är kvar.

I min Vito mixto 2015, har jag 5st säten, sen fast vägg sen lastutrymmet.

Edit: min är lasbilsreggad.
 
Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Den bilen jag använde var inte lastbilsreggad utan personbil och eftersom frågeställaren frågade om man fick ta bort baksätet så antog jag att det också var en personbil (minibuss).

Detta hittade jag på nätet:

De tekniska kraven på provning och utförande av lastförskjutningsskydd, TSVFS 1978:9, togs bort 2009 i en allmän utrensning av nationella tekniska krav som annars kunde hindra den fria rörligheten för handel med bilar inom EU.

Det innebar inte, som många trodde inledningsvis, att lastbilar inte längre behöver ha lastförskjutningsskydd. En lastbil ska, för att anses tillförlitlig ur säkerhetssynpunkt och i övrigt lämplig för trafik enligt 2 kap. 1 § fordonsförordningen, kunna erbjuda föraren och andra åkande tillfredsställande skydd mot eventuellt framfarande gods vid en eventuell olycka.

Enligt klassificeringsreglerna i TSVFS 1981:22 kan en kombibil registreras som lastbil om den har ett lastutrymme av viss längd bakom lastförskjutningsskyddet. Sammanfattningsvis ska en lastbil ha lastförskjutningsskydd, men det är idag upp till besiktningsföretaget som genomför en registreringsbesiktning att avgöra om lastförskjutningsskyddet är av permanent karaktär och är tillräckligt stabilt för att utgöra skydd för åkande framför lastförskjutningsskyddet.

Men ingen regel utan undantag: redan i de upphävda bestämmelserna med tekniska krav på lastförskjutningsskydd gjordes undantag för bilar med lastutrymme som är så utformat eller disponerat att lastförskjutningsskydd uppenbarligen inte är till någon nytta.

Ett typiskt exempel på detta är en bil med bostadsinredning. Om man bygger om sin lastbil så den får bostadsinredning i skåpet ska den genomgå ny registreringsbesiktning även om den inte ska registreras om till personbil klass II, men något lastförskjutningsskydd kommer normalt inte att krävas vid registreringsbesiktningen.

Bo Göingberg, Transportstyrelsen
 

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
Vill göra en uppdatering då jag har missuppfattat fordonet. Den är registrerad som en lätt lastbil och för max 2 personer. Det finns alltså inga passagerarsäten bak. Har fått kikat på fordonet och den ser väldigt fin ut i lastutrymmet.
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Hej! Jag bygger husbil på VW Transporter (se gärna min tråd). En kombi, dvs med baksätesrad. Efter att jag slängt ut sätena var jag tvungen att göra en registreringsbesiktning, det verkar din kompis slippa. Bilen var och är även fortsättningsvis reggad som lastbil. När jag gjorde den här delen 2018, var kravet från den särskilda besiktningsmannen att en lastbil ska ha lastförskjutningsskydd, han hade inte godkänt bilen annars. Däremot finns inga särskilda krav på skyddet. Jag spände upp ett kattnät och bilen godkändes med detta. Lastutrymmets längd fram till kattnätet skrevs in i det nya registreringsbeviset. Vid den vanliga kontrollbesiktningen kontrollerades skyddet. Men jag känner inte till om något ändrats på de 4 år som gått. Jag får väl fråga vid kontrollbesiktningen nästa år. När jag registreringsbesiktigade bilen var inredningen halvfärdig. Bilen vägdes med detta, hjul för hjul och totalt. Bilen är registrerad som "lastbil med diverse inredning".

Den kan inte registreras som lastbil med husbilsinredning, även om detta har beskrivits i tidigare regler. Jag tror inte att bilen inte behöver registreringsbesiktas bara för att man monterat inredning men här kan jag ha fel. Bilen kan registreras som personbil klass 2 (registreringsbesiktning krävs i så fall), kravet på lastförskjutningsskydd försvinner men det ställs istället krav på att bilen ska vara permanent inredd som husbil, med fast kokplats, sängplats etc.

Vad bilen registreras som påverkar försäkringen. Vissa bolag försäkrar inte det man monterat i ett hemmabygge. Premien kan också skilja rejält mellan lastbil och personbil klass 2. Mitt råd är att kontrollera med bilprovningarnas särskilda besiktningsmän som sköter registreringsbesiktningarna vad som gäller i det enskilda fallet, och även kontrollera med några försäkringsbolag, före man väljer hur man ska göra.
 
Senast ändrad:
Toppen