• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Burstner 747-2

F

F.d. 19233

Guest
Sv: Burstner 747-2

Det kan bero på att det finns en oisolerad hytt som stjäl en hel del värme.Den behöver isoleras bort med vintervägg eller fast dörr.
//Lars

Yes det tänkte jag göra. Men ändå verkar det vara klurigt med temperaturen utan gasol!?
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: Burstner 747-2

Jag själv letar efter en Niesmann Flair 2009 eller nyare som ska vara bra att vintercampa i.
Mitt största krav är att det är bra vinter comfort och bra isolering för det gör att bilen är sval även när det e varmt på sommaren.
Och det ska det vara det i dessa bilar har jag hört från flera oberoende källor.
 
F

F.d. 19233

Guest
Sv: Burstner 747-2

Du får kolla så det är en elpatron på pannan, en del modeller saknar det. Sen är det inte så bra att köra med ett element inne, gasolvärmen värmer ju även i de utrymmen som annars kan frysa. Värmen fördelas mycket bättre. Konvektorerna är utspridda på strategiska ställen som du inte kommer åt att ställa ett kupéelement på.

Är det elpatron på så kan du köra på ganska mycket, men se till att det i så fall är 16 A säkring. Dock räcker sällan elvärmen till full värme, man "toppar" med gasol för att få behaglig inomhustemp.

Nu har jag gjort bort mig ser jag. Fick för mig att Aldepanna var lika med elpatron. Som sagt, jag är grön på detta :oops:

Men om pannan går för fullt så kanske den klarar av att hålla vattnet från att frysa, och sen element som håller mig varm i salongen?

Att använda lite gasol kommer jag säkert att få göra vissa perioder. Men det vore ju skönt att slippa förbruka en p11 om dagen!
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Burstner 747-2

För att hålla en jämn temperatur utan alltför mycket gasol har jag en Webasto Airtop 3500 dieselvärmare.Den går ofta bara på lägsta fart för att hålla temperaturen.Den suger in luft från dubbelgolvet och blåser ut det i golvnivå i bostadsdelen.
//Lars:yes:
 
F

F.d. 19233

Guest
Sv: Burstner 747-2

Niesmann + Bischoff Flair 6700 iL TA as Integrated in Neunkirchen

Här kanske är ett alternativ,denna ska visst vara bra att vintercampa i.
Kanske finns någon på klubben som har eller haft en sådan som kan ge lite data om hur den är.

Varför jag har fastnat för 747-2 är just planlösningen. Jag vill ha en dubbelsäng fram och en bak utan att behöva bädda matbordet varje gång det är dags för en tupplur. Och alkoven om jag behöver flytta bilen utan att behöva flytta på någon!

Tar gärna emot fler tips :)
 
F

F.d. 19233

Guest
Sv: Burstner 747-2

För att hålla en jämn temperatur utan alltför mycket gasol har jag en Webasto Airtop 3500 dieselvärmare.Den går ofta bara på lägsta fart för att hålla temperaturen.Den suger in luft från dubbelgolvet och blåser ut det i golvnivå i bostadsdelen.
//Lars:yes:

Vad kostar en sådan, och hur mycket diesel förbrukar den?


Jag är Mycket tacksam för alla tips jag får här :)
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Burstner 747-2

Jag har inte exakt förbrukning men den drar några deciliter diesel i timmen på lågfart.
Men den är dyr i Sverige.Jag köpte den på Ebay för nån tusenlapp och installerade den själv.:twitcy:
//Lars
 
Senast ändrad:

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: Burstner 747-2

Jag har inte exakt förbrukning men den drar några deciliter diesel i timma på lågfart.
Men den är dyr i Sverige.Jag köpte den på Ebay för nån tusenlapp och installerade den själv.:twitcy:
//Lars

Kan du lägga in en länk för det var billigt.:)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Burstner 747-2

Ja Bozze - vi hadde er Flair 6700 iLTA 1999 modell frem til april 2008. Kaldeste natten vi fricampet ver det -35 ute og vi hadde +25 inne. Vår bil hadde ikke mulighet for 3kW elvarme på Alde pannan - dette kom noe senere, men for oss på el var det ingen problem ned til -15 - etter dette var det gasol som var løsningen.

Det eksemplarer du la ut peker på har ikke senkesengen foran, og i praksis er det da bare dobbeltsengen bak. Oppvarmingen i dobbeltgulvet sørger for at det ikke er gulvkaldt andre steder enn foran og mellom forsetene. Isolerglasset i sidevinduene foran og rulleveggen innefor frontruten hindrer kulde foran.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Burstner 747-2

Och alkoven om jag behöver flytta bilen utan att behöva flytta på någon!

Tar gärna emot fler tips :)

Kör ALDRIG med folk som ligger i alkoven. Du utsätter dina resenärer för livsfara.
Samtliga passagerare ska vara fastspända på de bältade platser som finns under färd!
Tänk vad som skulle hända vid en kraftig inbromsning, eller ännu värre, vid en krock!

/Ludde
 
F

F.d. 19233

Guest
Sv: Burstner 747-2

Kör ALDRIG med folk som ligger i alkoven. Du utsätter dina resenärer för livsfara.
Samtliga passagerare ska vara fastspända på de bältade platser som finns under färd!
Tänk vad som skulle hända vid en kraftig inbromsning, eller ännu värre, vid en krock!

/Ludde

Du behöver inte oroa dig!
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Burstner 747-2

Ursäkta, men det var i all välmening eftersom du skrev att du ville ha alkov för att kunna flytta bilen utan att flytta några personer.
 
F

F.d. 19233

Guest
Sv: Burstner 747-2

Jag orkar inte förklara hela min parkeringssituation. Men jag kommer behöva "flytta" bilen några meter till och från inne på firman. Jag ska inte ut på vägarna och köra med folk i alkoven.
 

Fam Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4573
Medlemskap
2025
Sv: Burstner 747-2

Det är en stor skillnad på kupén mellan 2001 och den sena
2002.
Vi ångrar idag att vi inte kollade upp om det fanns en
Elpatron på pannan. Går ej att eftermotera på vår
modell. Det saknar vi idag eftersom vi bara älskar
Bilen. Man vill liksom inte ställa in den på vintern.

Om du vill se bilder. Så titta in på min husbil.

Lycka till!

Fam Pettsson
 
F

F.d. 19233

Guest
Sv: Burstner 747-2

Tack för svaret Fam Pettsson!

Jag har nämligen fått höra att det ska vara skillnad, även på chassit. Men då har jag fått det bekräftat att iaf kupén skiljer sig mellan årsmodellerna!
Menar du att t ex en årsmodell 2003 har elpatron? Eller kan även en sådan vara utan?
 

Fam Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4573
Medlemskap
2025
Sv: Burstner 747-2

Vet tyvärr inte något om värmare med eller utan patron.
Vi har luftburen värme.

Vi köpte det finska sommartäcket till tidigare bil 2001. Det var lite
Tajt att få på. På 2002 sitter det inte lika tajt så någon skillnad
är det.

Fam Pettsson
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Burstner 747-2

Jajamen min årsmodell -03 har vattenburen värme och 2 elpatroner som går att köra på 1 eller 2kw eller bägge på en gång vid 16 A.Jag ansåg att vattenburen värme var ett absolut måste.
Från Goslar,Tyskland
//Lars:D
 
F

F.d. 19233

Guest
Sv: Burstner 747-2

En till fundering jag har. Hur mycket diesel drar dom här bilarna ungefär?
Jag har även kikat lite på en större Carthago, då byggd på en Iveco. Dom kör vi med på jobbet och dom drar ca 1,5 - 1,8 liter milen blandad körning!
 
Toppen