• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Burstner 747-2

F

F.d. 19233

Guest
Hej!

Jag är på jakt efter en Burstner 747-2 årsmodell runt 2002 - 2005 någonting!

Jag är helt ny på husbilar så jag tänkte höra om någon utav er har några tips till mig om vad jag ska tänka på. Några kända brister och fel på denna husbil?

Vad är det för skillnad mellan årsmodellerna? Argos har jag förstått kom 2007!? Vilket gör att dom ligger för högt i pris för mig.

Jag ska bo i husbilen. Både i Sverige vintertid och i Spanien sommartid, så husbilen bör klara extrema temperaturer på båda sidor utav nollstrecket.

Jag kan kan både tänka mig att importera eller köpa här i Sverige, jag vill göra en så bra affär som möjligt, (såklart)! Husbilen får kosta runt 350000:-

Mycket tacksam om någon vill hjälpa mig med några tips :)
 
Senast redigerad av en moderator:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Burstner 747-2

Kolla på Mobile.de, där hittar du det du söker! Vi har en nyare Argos, en 09:a, men vi har vänner som har den äldre varianten och de är mycket nöjda med den. Funkar klockrent som vinterbil också bortsett från bakhjullsdriften som är ett minus. Men ska man inte ut på skogsbilvägar med en meter snö så går det utmärkt att köra med 747:an!

Lycka till

/Ludde
 
F

F.d. 19233

Guest
Sv: Burstner 747-2

Tack för ditt svar!
Ja framhjulsdriften är ett minus, men som jag förstått det så är de flesta husbilar framhjulsdrivna?
Jag var och kikade på en 851:a, som ju driver på bakhjulen, men den var lite för dyr för mig!

En fråga angående farthållare, vilket inte alla har, går det att eftermontera på dessa? Isf hur mycket skulle det kunna kosta?
 
F

F.d. 19233

Guest
Sv: Burstner 747-2

Vore tacksam om någon kunde svara på om det är några skillnader mellan årsmodellerna 2001 - 2005, samma chassi, samma allt?
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Burstner 747-2

Jag tror att det är samma chassi på alla A747-2.Alla har samma 2,8JTD motor. Jag har en -03:a som har det mesta man kan önska sig i utrustning.
Synd att du har ett maxpris annars kunde vi diskuterat:yes:
//Lars
 
Senast ändrad:
F

F.d. 19233

Guest
Sv: Burstner 747-2

Jag tror att det är samma chassi på alla A747-2.Alla har samma 2,8JTD motor. Jag har en -03:a som har det mesta man kan önska sig i utrustning.
Synd att du har ett maxpris annars kunde vi diskuterat:yes:
//Lars

Tack för svaret!

Angående maxpris, kom igen nu, var lite schysst ;)
 
F

F.d. 19233

Guest
Sv: Burstner 747-2

Någon som kan svara på hur mycket gasol jag gör över med i månaden om jag vill ha +20 grader i bilen när det är -25 grader ute?
Jag hade som sagt planerat att bo i husbilen hela vintern, men det kan nog bli dyrt om det blir en kall vinter!
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Burstner 747-2

Det lär nog gå en del, men det beror ju på yttertemp.
Annars kan man montera en fast gaslotank under bilen som rymmer betydligt mer för att slippa byta flaskor flera gånger/vecka
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: Burstner 747-2

Jag vet ej vad en 747-2 tar men jag hade en Dethleffs 5880 en bil som är 6,15 lång.
Den var jag ute med på nyårshelgen -00-01 och var i Ånnaboda hade mellan 20-25 grader minus tog 2 P11 på lite drygt 3 dar.
Jag kan säga,Jag ställde in den bilen på vintern efter den helgen.

Det finns flera som har 747-2 i klubben dom kan säkert säga hur mycket gasol den drar på vintern.
Finns säkert någon som har bokfört detta.(Kunskapen är enorm i denna klubb)

Kan tillägga att jag var i mora nyår -09-10 med en Husvagn polar 590.
Kan säga att det var -20 på dan -25 på natten och körde bara på el 2 Kwh och var 4 st i vagnen och det var inga problem alls.

Vet ej om du har någon nytta med denna info men jag skriver det i alla fall.
 
F

F.d. 19233

Guest
Sv: Burstner 747-2

Självklart beror det på yttertemp, men jag känner att det är lika bra att räkna högt.
Gasolpriset blir väl ändå ungefär samma vare sig jag har en stor tank eller ej?
Det kanske kan räcka med elpatronerna och sedan ställa in ett element eller två i husbilen?
Jag har nämligen i princip gratis el.... Skulle jag isf kunna få varmvatten eller behöver jag gasol till det ändå?
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: Burstner 747-2

Ja Gratis el då kan du köra på 3 Kwh på pannan dra en sparat kabel som du har en kupevärmare i dubbelgolvet på 2 Kwh och en i förar hytten på 1 Kwh då är det inga problem tror jag att hålla värmen men det kommer att kosta på.
 
F

F.d. 19233

Guest
Sv: Burstner 747-2

Jag vet ej vad en 747-2 tar men jag hade en Dethleffs 5880 en bil som är 6,15 lång.
Den var jag ute med på nyårshelgen -00-01 och var i Ånnaboda hade mellan 20-25 grader minus tog 2 P11 på lite drygt 3 dar.
Jag kan säga,Jag ställde in den bilen på vintern efter den helgen.

Det finns flera som har 747-2 i klubben dom kan säkert säga hur mycket gasol den drar på vintern.
Finns säkert någon som har bokfört detta.(Kunskapen är enorm i denna klubb)

Kan tillägga att jag var i mora nyår -09-10 med en Husvagn polar 590.
Kan säga att det var -20 på dan -25 på natten och körde bara på el 2 Kwh och var 4 st i vagnen och det var inga problem alls.

Vet ej om du har någon nytta med denna info men jag skriver det i alla fall.

Använde du någon el den helgen när 2 p11 gick åt?

Jag tar tacksamt emot all info jag kan få, jag är helt ny på husbilar så jag vill lära mig så mycket jag bara kan!

Vi hade husvagn i sälen förr, en stor KABE diamant grand deluxe, det spelade ingen roll hur kallt det var vi hade alltid varmt enbart med el!
Varför är det så stor skillnad med husbilar?
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Burstner 747-2

Det kan bero på att det finns en oisolerad hytt som stjäl en hel del värme.Den behöver isoleras bort med vintervägg eller fast dörr.
//Lars
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: Burstner 747-2

Nej använde ingen el,vattnet frös och kallt var det,den värsta helg jag varit med om.
Tror det handlar om isolering inte att det är husvagn eller husbil.
Vad jag förstått så är Niesmann och Concorde,Carthago och Hymer i övre Prisklassen inga problem att vintercampa i.

Det finns flera på klubben som har Niesmann av lite äldre modell även dom ska vara utmärkta att vintercampa i.

Dom kanske kan uttala sig i ämnet.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Burstner 747-2

Självklart beror det på yttertemp, men jag känner att det är lika bra att räkna högt.
Gasolpriset blir väl ändå ungefär samma vare sig jag har en stor tank eller ej?
Det kanske kan räcka med elpatronerna och sedan ställa in ett element eller två i husbilen?
Jag har nämligen i princip gratis el.... Skulle jag isf kunna få varmvatten eller behöver jag gasol till det ändå?

Du får kolla så det är en elpatron på pannan, en del modeller saknar det. Sen är det inte så bra att köra med ett element inne, gasolvärmen värmer ju även i de utrymmen som annars kan frysa. Värmen fördelas mycket bättre. Konvektorerna är utspridda på strategiska ställen som du inte kommer åt att ställa ett kupéelement på.

Är det elpatron på så kan du köra på ganska mycket, men se till att det i så fall är 16 A säkring. Dock räcker sällan elvärmen till full värme, man "toppar" med gasol för att få behaglig inomhustemp.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Burstner 747-2

Självklart beror det på yttertemp, men jag känner att det är lika bra att räkna högt.
Gasolpriset blir väl ändå ungefär samma vare sig jag har en stor tank eller ej?
Det kanske kan räcka med elpatronerna och sedan ställa in ett element eller två i husbilen?
Jag har nämligen i princip gratis el.... Skulle jag isf kunna få varmvatten eller behöver jag gasol till det ändå?

Om du har tank för fyllning blir det mycket billigare att fylla en sån än att byta flaskor.

Sen slipper man byta så ofta eftersom fast tank rymmer mycket mer
 
Toppen