• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Burstner 747-2

Forsmyr

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
7520
Medlemskap
2024
Sv: Burstner 747-2

Om du funderar på Iveco kan jag bara rek detta. Vi är inne på vår andra efter några år med Fiat. Kolla gärna på Dethleffs Globetrotter XXL. - en superbil! ;)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Burstner 747-2

Forbruk er en merkelig sak, selv om motorene i utgangspunkt er de samme så er de tørstere i en Iveco enn i en Fiat. Og dette gjelder selv med husbilsbygge som er nesten likt. Dagens 3 liter i en helintegrert med 5 tonn totalvekt på Fiat alko chassi går oftest under 1,2 mens med neste samme påbygg på en Iveco Daily så skal en kjøre sprsomt om en skal komme under 1,5.

Med et alkovebygg som i 747-2 så spiller farten enorm rolle for forbruket, regner med at du kan finne de som påstår under litern og de som snakker om 1,5 og begge har rett. Kjører en på fartsgrensene på motorveier så koster det forbruk - selv om en overholder de tyske og franske for husbiler over 3500 kg.
 
F

F.d. 19233

Guest
Sv: Burstner 747-2

Ok det var lite som jag hade räknat med. Iveco går bort pga förbrukningen. Det är säkerligen en bättre och rejälare bil, men den blir tyvärr för dyr att åka Europa runt med!

Jag kommer inte ha bråttom någonstans. Hastighetsmätaren kommer att stå på 100km/h som fortast, och jag räknar med att ligga på 1,2l/milen. Det är inte helt galet räknat då för en 747-2!?
Jag räknar även med att montera en KCR box på bilen jag köper!
 
F

F.d. 19233

Guest
Sv: Burstner 747-2

Om du funderar på Iveco kan jag bara rek detta. Vi är inne på vår andra efter några år med Fiat. Kolla gärna på Dethleffs Globetrotter XXL. - en superbil! ;)

Har dom placerat toaletten mitt i sovrummet på den här bilen? Finns det inget "badrum" ? :)
 

Forsmyr

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
7520
Medlemskap
2024
Sv: Burstner 747-2

Haha, nja visst har man det men som sagt det är dörr både bakåt och framåt och man får ett härligt badrum nästa lika stort som hemma. Tidiga 7871-2 (Dethleffs) och XXL hade "sidomonterat" toalett rum
 
Toppen