• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bromsoljan

F

F.d. 5110

Guest
Sv: Tidningen Vi Bilägare

Måste säga att jag inte känner igen symptomen "pedalen går i botten" när oljan kokar.
De upplevelser jag har haft vid flera tillfällen, är att pedalen blir hård. Stenhård och ingen bromsverkan.
När pedalen går i botten brukar det tyda på för lite olja i systemet.
Eller har jag fel?


Det det handlar om i detta fall är s.k. "bromsfading" (från fade away ung.= tyna bort, dö ut på engelska)

Det är när bromsbeläggens yta blir så varm att det blir en kolande (glödande) yta mellan belägg och skiva/trumma. Man kommer alltså upp i så hög temperatur att friktionen minskar och så gott som uteblir.
Då känns pedalen som vanligt - fast man tror den har blivit stummare - och bromsverkan uteblir/försämras dramatiskt.

Allt handlar om hur mycket värme som bromsarna alstrar - dubblad hastighet ger 4 ggr mer värme....!!

//Lasse
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
916
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Bromsoljan

Sen kan man ju räkna på det ;)

Det skall mycket till för att att det skall koka.
om du förutsätter att du har ca 120 bar i bromssystemet vid kraftigare inbromsningar. Då får vi en kokpunkt på vattnet som ligger runt +3700 Celcius.
Sen är det ju fler faktorer som inverkar, men det krävs en del värme för att förgasa vattnet..

Men jag byter bromsolja varje år, varför chansa o riskera mitt och andras liv för en så liten peng som det handlar om?? Så byt olja o känn att ni har gjort vad ni kan för att bilen skall fungera så bra som möjligt, det är en billig livförsäkring.

/Freddy
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Bromsoljan

Freddy, en liten detalj bara, utan att vilja vara en messerschmidt.:msn_laugh:
När du släpper bromspedalen blir det 0 bar ganska omgående. Värmen försvinner inte lika fort.:msn_wink:
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Bromsoljan

Jag har inne på Stockholmska Södermalm varit med om att, från en sekund
till nästa, så försvann bromsförmågan totalt(!) p.g.a. att rost inne i bromsens huvudcylinder (direkt bakom bromspedalen).

Det var huvudcylinderns ring-"gummi"-packningar som "på sekunden" hade
förstörts av rostangreppskanter i huvudcylindern!
"Parkerade på negativt avstånd" mot en betonglastbrygga nere på baksidan
av Folksams huvudbyggnad. Blev att jaga en ny kylare och huvudbroms-
cylinder till min gamla kära VOLVO PV444 -53:a!

Sedan dess så försöker jag regelbundet byta "bromsolja", som faktiskt är en
H2O-sugande alkohol(!).
Vem vill ha näsan "utsmetad i ansiktet"?

Färsk bromsvätska är ljus, genomsiktlig.
GAMMAL bromsvätska är mörk och dunkel = byt snarast!!
OK, bromsvätskan är inte billig, men
till vad värderar du ditt LIV ?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.311
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bromsoljan

Att mäta vattenhalten i bromsvätskan är inte en alldeles säker metod, eftersom man bara mäter det som är i behållaren! Bromssystemet är ju inget cirkulerande system, så den bromsvätska som befinner sig nere i bromssadlar och bromscylindrar stannar där. Därför är den enda säkra lösningen att byta bromsvätska vart 3:e år på bruksfordon.
På lekfordon som används för avancerad körning på bana och liknande bör man byta varje vår! Även ni som tänker er till alperna med husbilen bör tänka på när bromsvätskan byttes senast, bromsarna på en husbil når snabbt sina gränser då.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.895
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Bromsoljan

När jag klantade mig med handbromsen så var bromsvätskan uppvärmd utan att vara trycksatt, dock var säkert blodtrycket väl uppe i tryck när jag försökte bromsa utanför Versailles lilla slott :D.

JANKRO.
 

salolsson

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
17198
Medlemskap
2024
Sv: Bromsoljan

Ang. insändaren i Vi Bilägare om verkstaden som "bara" sög upp den gamla bromsvätskan istället för att tömma systemen via luftningsnipplarna.

När jag i mitten av 80-talet arbetade på en bilfabrik i Göteborg fyllde jag b.l.a. på bromsvätska. Men någon luftning vid bromsokens nipplar gjorde vi aldrig. Istället skruvades en vakuumpump fast där locket till bromsvätskebehållaren annars sitter. Sedan sögs all luft ut och sedan fylldes bromsvätskan på under vakuum, så någon ytterligare luftning behövdes ej. Det hela gick på en minut.

Är det inte möjligt att en verkstad kan använda en liknande teknik.

Annars är det viktigt att byta bromsvätskan (även om jag själv slarvar med detta).

Med färskt körkort och VW buss i alperna för snart 30 år sedan fick jag en lektion i vad som kan hända annars. Pedalen gick helt i botten och all bromsverkan var borta. Bilens motor på 50 hkr. tillförde inte så mycket motorbroms och då gick det som det gick.

Idag är detta nästan ett roligt minne. (Lustigt att det är incidenterna som inte alls var kul när de hände, man i efterhand minns allra bäst)

M.v.h.
Olsson
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Bromsoljan

Det finns ett praktiskt och bra verktyg att köpa i biltillbehörsaffärer ca. 600:- som man driver med tryckluft ( hobbykompressor från JULA duger). Detta verktyg ansluts till bromsokets luftnippel som öppnas när kompressorn är startad. Nu sugs oljan från oljereservoaren genom bromsledningarna och samlas upp i verktyget. Under operationen fyller man på frisk olja i reservoaren och håller på tills frisk och ren olja kommer ur luftnippeln då man stänger luftnippeln och därefter stoppar kompressorn.. Man skall alltid börja ned bakhjulens bromsar. Kolla att rätt olja (DOT...????)används

Detta vet ju ni förståss, men jag vill ändå informera till det fåtal därute som undrar hur man kan byta bromsoljan på ett enkelt sätt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.895
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Bromsoljan

Ang. insändaren i Vi Bilägare om verkstaden som "bara" sög.......................
När jag i mitten av 80-talet arbetade på en bilfabrik i Göteborg fyllde jag b.l.a. på bromsvätska. Men någon luftning vid bromsokens nipplar gjorde vi aldrig. Istället skruvades en vakuumpump fast där locket till bromsvätskebehållaren annars sitter. Sedan sögs all luft ut och sedan fylldes bromsvätskan på under vakuum, så någon ytterligare luftning behövdes ej. Det hela gick på en minut.

Är det inte möjligt att en verkstad kan använda en liknande teknik.

M.v.h.
Olsson
------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan Olsson, nej verkstäder kan nog inte förenkla för sig på det sättet. För att man skall kunna suga vakuum i systemet som sedan fylls med ny bromsvätska så måste hela systemet vara fyllt med luft från början och inte redan vara uppfyllt av gammal bromsvätska.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Bromsoljan

Har läst en del inlägg där dålig eller utebliven bromsverkan skylls på vatten i bromsvätskan. Jag tror mer på Lasse F när han påminner om att varma bromsar fejdar (vet inte om det stavas så.)

När jag höll på med rally var vi noga med att byta bromsvätskan, men för mycket vänsterbroms när det var krokiga vägar värmde upp beläggen och bromsverkan försvann ändå. Då gällde det att försöka kyla ner bromsarna med mindre broms så återkom bromsverkan igen.

Om bromsverkan försvinner hastigt tror jag på broms-fejd och det är nog mycket sällan det handlar om att bromsvätskan kokar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.311
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bromsoljan

Du blandar ihop två olika saker, fading (att bromsarna tar dåligt) beror på för dåliga belägg eller för små bromsar för ändamålet, så att bromsarna överhettar. Resultatet av gammal bromsvätska med hög vattenhalt är att pedalen plötsligt går i botten när man minst önskar det, d.v.s. när man belastat bromsarna mycket och länge, och det är inte kul kan jag lova! Om man har tur och är snabb kan det gå att pumpa upp lite bromstryck, men det är inte säkert alls! :quest:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.895
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Bromsoljan

Har läst en del inlägg där dålig eller utebliven bromsverkan skylls på vatten i bromsvätskan........................
Om bromsverkan försvinner hastigt tror jag på broms-fejd och det är nog mycket sällan det handlar om att bromsvätskan kokar.
-------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan, men då går väl inte bromspedalen ner i golvet vid bromsförsök, utan håller normalnivå men med nästan utebliven bromsverkan ?

M.v.h. JANKRO.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Bromsoljan

Det jag ville få fram med mitt inlägg var att utebliven bromsverkan oftast beror på att bromsarna är överhettade och fadar. Detta beroende på att man bromsar för mycket i t.ex. långa utförsbackar. Tydligen gick inte detta fram.

Men jag håller inte med Montreal om att detta kan uppstå bara på grund av dåliga bromsbelägg eller underdimensionerade bromsar. Det spelar nog ingen större roll hur bra bromsar du har om du kör långa sträckor med ständig broms.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.311
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bromsoljan

Du har rätt så tillvida att det finns ingen övre gräns för bromsar, du kan alltid överbelasta dom, oberoende av storlek och material, men det blir mer osannolikt ju bättre och större bromsar du har. Att sedan bromsbelägg finns i många olika kvaliteter med väldigt olika uthållighet och egenskaper känner nog inte alla till.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Bromsoljan

Alldeles riktigt, det är stor skillnad på olika belägg. Vid ett tillfälle köpte jag orginal bromsbelägg till Golfen när vi körde rally, de höll i två tävlingar, d.v.s cirka 10 mil. Riktiga tävlingsbelägg höll 10 tävlingar och inte alls lika känsliga för fading.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Bromsoljan

Sedan är det superviktigt att köra in bromsbeläggen på ett riktigt sätt!
Nu vet jag inte hur det är med standardbelägg till en husbil, men att köra in racebelägg är viktigt.

Olika tillverkare rekommenderar olika på sina belägg och det är bara att följa rekommendationerna om man vill ha resultat!

http://www.fastone.se/PDF/Inkorning_av_racingbromsar.pdf

Så här skall man göra med pagids belägg!!!

Bara att köpa och testa med husbilen, he he:msn_wink:

Anders
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.159
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sv: Bromsoljan

Det finns ett praktiskt och bra verktyg att köpa i biltillbehörsaffärer ca. 600:- som man driver med tryckluft ( hobbykompressor från JULA duger). Detta verktyg ansluts till bromsokets luftnippel som öppnas när kompressorn är startad. Nu sugs oljan från oljereservoaren genom bromsledningarna och samlas upp i verktyget. Under operationen fyller man på frisk olja i reservoaren och håller på tills frisk och ren olja kommer ur luftnippeln då man stänger luftnippeln och därefter stoppar kompressorn.. Man skall alltid börja ned bakhjulens bromsar. Kolla att rätt olja (DOT...????)används

Detta vet ju ni förståss, men jag vill ändå informera till det fåtal därute som undrar hur man kan byta bromsoljan på ett enkelt sätt.

Borde man inte också kunna använda en vanlig oljebytare (egentligen avsedd att suga upp motoroljan via oljestickans hål med) till detta? Med hjälp av lite slangskarvar i rätt dimension kan man säkert ansluta den till luftnipplarna. Den skapar förstås inget jättestort undertryck men med lite tålamod så kanske det går.
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Bromsoljan

Borde man inte också kunna använda en vanlig oljebytare (egentligen avsedd att suga upp motoroljan via oljestickans hål med) till detta? Med hjälp av lite slangskarvar i rätt dimension kan man säkert ansluta den till luftnipplarna. Den skapar förstås inget jättestort undertryck men med lite tålamod så kanske det går.

Det kan säkert fungera om du kan få slangen att sitta tätt på luftnippeln.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.311
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bromsoljan

Det finns en enkel slang med ett lock till bromsvätskebehållaren att köpa på de flesta bilreservdelsbutiker, med den skapar du tryck på bromsvätskan med hjälp av lufttryck från något lämpligt hjul, men se upp med trycket ca 1 bar är lämpligt. Sedan är det bara att öppna luftnipplarna en åt gången tills det kommer ren och klar bromsvätska. Börja med bromsen längst bort från huvudbromscylindern och gå framåt. Glöm bara inte att kolla bromsvätskenivån i behållaren lite då och då, annars får man börja om..! :wink:
 
Toppen