F
F.d. 5110
Guest
Sv: Tidningen Vi Bilägare
Det det handlar om i detta fall är s.k. "bromsfading" (från fade away ung.= tyna bort, dö ut på engelska)
Det är när bromsbeläggens yta blir så varm att det blir en kolande (glödande) yta mellan belägg och skiva/trumma. Man kommer alltså upp i så hög temperatur att friktionen minskar och så gott som uteblir.
Då känns pedalen som vanligt - fast man tror den har blivit stummare - och bromsverkan uteblir/försämras dramatiskt.
Allt handlar om hur mycket värme som bromsarna alstrar - dubblad hastighet ger 4 ggr mer värme....!!
//Lasse
Måste säga att jag inte känner igen symptomen "pedalen går i botten" när oljan kokar.
De upplevelser jag har haft vid flera tillfällen, är att pedalen blir hård. Stenhård och ingen bromsverkan.
När pedalen går i botten brukar det tyda på för lite olja i systemet.
Eller har jag fel?
Det det handlar om i detta fall är s.k. "bromsfading" (från fade away ung.= tyna bort, dö ut på engelska)
Det är när bromsbeläggens yta blir så varm att det blir en kolande (glödande) yta mellan belägg och skiva/trumma. Man kommer alltså upp i så hög temperatur att friktionen minskar och så gott som uteblir.
Då känns pedalen som vanligt - fast man tror den har blivit stummare - och bromsverkan uteblir/försämras dramatiskt.
Allt handlar om hur mycket värme som bromsarna alstrar - dubblad hastighet ger 4 ggr mer värme....!!
//Lasse