• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bromsoljan

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Jag har haft ett antal bilar de senaste 54 åren och jag har aldrig bytt bromsolja, möjligen fyllt på litegrann någon gång! Vad ska den bytas för? :quest:

Jappe
 
F

F.d. 2591

Guest
Sv: Tidningen Vi Bilägare

Hej,

Enligt de lärde , blir det ju kondens i ledningarna och kan då åstadkomma att bromsfunktionen blir försämrad

Stig B.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Tidningen Vi Bilägare

Jag har haft ett antal bilar de senaste 54 åren och jag har aldrig bytt bromsolja, möjligen fyllt på litegrann någon gång! Vad ska den bytas för? :quest:

Jappe
Det är egentligen inte olja utan en annan vätska, som tar åt sej fukt,så bromscylindrarna rostar invändigt. Men det allvarligaste är, att kokpunkten sjunker i takt med fuktökningen.
Börjar bromsvätskan koka vid exempelvis alpkörning, blir det onödigt intressant För man blir helt utan broms. :msn_weird:
Rallyåkare byter ofta, trotts deras dåliga omdöme:msn_wink:
bosse b
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.746
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Tidningen Vi Bilägare

Det är särskilt viktigt, som redan framgått i tråden, att om man ofta kör i alperna eller andra bergiga trakter bör man kolla bromsvätskan vid varje servicetillfälle så att den är fri från vatten/fukt.

Det finns ett instrument som alla verkstäder bör ha för att kolla om det finns fukt i bromsvätskan. En snabb och enkel procedur.

Har själv upplevt på nervägen från vulkanen Etna att bromspedalen gick i botten när jag bromsade. Efter upprepade pumpningar med bromspedalen fick jag tillräckligt tryck på bromsen att det gick att stanna. Efter en timmes väntan att bromsarna svalnat kunde jag fortsätta ner till en verkstad och fick bytt ut bromsvätskan.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Tidningen Vi Bilägare

Bromsvätskan cirkulerar genom vätskebehållaren där finns fukt. (eller):mh4:
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Tidningen Vi Bilägare

Jag har haft ett antal bilar de senaste 54 åren och jag har aldrig bytt bromsolja, möjligen fyllt på litegrann någon gång! Vad ska den bytas för? :quest:

Jappe


Varför ska den bytas? -Just för att det står så i servicehäftet! Och det står så därför att den behöver bytas - oavsett vad bilägaren tycker....

Alla vanligen förekommande bromsvätskor, DOT 3, DOT 4 och DOT 5.1 men inte DOT 5, är hygroskopiska, dvs de tar upp luftens fuktighet och blir därmed utspädda med vatten.
Redan 3% vatten i bromsvätskan gör att kokpunkten sänks från 240 gr C till 155 gr C.

Hur kommer då vattnet in i systemet? Jo genom diffusion av luftens fuktighet rätt igenom dina bromsslangar av gummi samt genom luftningshålet i bromsvätskebehållarens lock.

Har du Jappe inte bytt sedan bilen var ny så ligger din bromsvätskas kokpunkt nog närmare samma som rent vatten.....

Sen en annan aspekt...
Vatten ser till att det rostar! Och rostar gör det - inuti bromssystemet också. Inuti hjulcylindrar och huvudcylinder, och då av någon anledning koncentrerat till botten av cylindrarna.

Ni som sett Bosse Bildoktorns program minns kanske att han förordade att man skulle lägga något under bromspedalen vid luftning av bromssystemet så att pedalen inte kunde trampas ned helt... Detta var för att inte riva sönder huvudcylinderns packningar på rosten i botten av cylindern...

Jag har också lärt mig den hårda vägen hur det går när man slarvar med byte av bromsvätska. Låg och fisbromsade på väg ner i Cannes och när jag behövde stanna vid ett rödljus gick pedalen helt i botten, tur att parkeringsbromsen tog så bra........

//Lasse
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Tidningen Vi Bilägare

Tyvärr så handlar det inte om ett slutet system .
En "ny" bromsvätska har en kokpunkt på c:a 290 grader. Redan vid en vattenhalt av 2,5% sjunker denna till c:a 150 grader. Då bromsvätskan är "hygroskopisk" (dvs funkar ungefär som medlet i "torrbollen") kommer vattenhalten att öka med tiden då det hela tiden finns en viss förbindelse med den omgivande luften.
Vid hård upprepad bromsning kan det bli så illa att man får en överhettning i bromssystemet och den fuktighet som finns i bromsvätskan börja koka och bilda "ångblåsor" som har till följd att bromsvätskan homogenitet försvinner och man riskerar att trycka pedalen i botten utan att få någon bromsverka.

Även om risken kanske är liten är det nog en av de mest otrevligaste upplevelserna bakom ratten att förlora bromsverkan.

Dessutom är det en ganska enkel sak att byta bromsvätska om man vet hur systemet fungerar.
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Tidningen Vi Bilägare

Måste säga att jag inte känner igen symptomen "pedalen går i botten" när oljan kokar.
De upplevelser jag har haft vid flera tillfällen, är att pedalen blir hård. Stenhård och ingen bromsverkan.
När pedalen går i botten brukar det tyda på för lite olja i systemet.
Eller har jag fel?
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Tidningen Vi Bilägare

Eila o Pentti. Som föregående inlägg svarade så är inte systemet slutet fukt tillförs i behållaren genom luftventilen.:mh4:
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Tidningen Vi Bilägare

Varifrån kommer fukten till behållaren om den inte dunstar från bromsvätskan?

Inte ens motorcyklar och snöskotrar m.fl. fordon som har bromsvätskebehållaren "ute i det fria" klarar sig från problemet med vatten i bromsvätskan trots ett membran som åtskiljer bromsvätska och luft i bromsvätskebehållaren. Den finns förresten på en del vanliga personbilar också.

Det funkar som GoreTex ungefär. Vatten i fast form kan inte ta sig igenom gummit i bromsslangar och gummipackningar/gummimembran. Men vatten i ångform kan, likt svett som GoreTex-membranet släpper ut, tränga in i bromsvätskan. Därför kommer din bromsvätska (om du inte använder DOT 5, och därmed också måste tömma och rengöra hela systemet för att byta) att ta upp fuktighet från luften - så är det! - för att citera en tidigare medlem.

//Lasse
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Tidningen Vi Bilägare

Här nedan är urklippet (från sid 66), tycker att det blir en höna av en fjäder dunkla insunationer och konkret exempel saknas (ryktesspridning eller sanning?)!

Misstänkliggöra verkstäder ja men peka hellre ut dessa fuskverkstäder då, så vi kan bli av med dem!

Tror nog etablerade verkstäder om bättre än att de fuskar så grovt med detta som det utan belägg "antyds" i insändaren. I detta fall viktig och dessutom säkerhetsrelaterad service med stort ansvar.
Gunnar mfl har i inlägg ovan beskrivit konsekvenser av om inte föreskriven bromsservice sker, känns bra att den medvetenheten finns!

Om vi Bilägare (1/2012) som tidning, ja så bra tycker inte jag att den är,
har därför sagt upp tidn bla pga följande;
För mycket konstiga insändare, otroliga mängder annonser ofta helsides, korsord och massor av bilder men ändå 3 st bilannonser (Honda sid2, Seat sid37 och Vw sid84) vad de nu tillför läsaren.
 

Bilagor

  • 001.jpg
    001.jpg
    103,9 KB · Visningar: 6
F

F.d. 50069

Guest
Till L-G

Jag hittade inte tråden där vi avhandlade bromsolja! Så jag startade en ny:msn_embarrassed:


Jo, du skrev att du inte hade fått pedalen i botten och det beror ju på att du alltid åkte med frisk bromsolja ( förmodligen p.ga avkörda bromsnipplar)

Sen hade du upplevt att pedalen blev stum och bromsverkan avtog, eller hur?
Det beror på överhettade belägg, friktionsytan blir som glas!

Så där går det med ett piggt körsätt:msn_wink::msn_wink:

Hälsningar från en med ny bromsvätska av bästa sort
Anders
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.311
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bromsoljan

Och om pedalen blir stum p.g.a. glasade belägg så finns det bättre kvaliteter att köpa!
 
H

hianders

Guest
Sv: Bromsoljan

Hej Lasse!

Du skriver att DOT5 inte är hygroskopisk, kan jag byta till den nu i vår då jag skall göra stor service på husbilen. Har hört att den är dyr men jag gör ju jobbet själv.

Hasse
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.895
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Tidningen Vi Bilägare

När pedalen går i botten brukar det tyda på för lite olja i systemet.
Eller har jag fel?
----------------------------------------------------------------------------------
Hejsan Lg & Mia. Teorin om vad som händer är följande. Vattnet som efter en längre tid finns i bromsvätskan inne i ok och hjulcylindrar ligger där, och t.o.m. ofta som droppar i nedkant i "cylinderloppen". När tempen på bromsystemet ligger under kokpunkten så funkar allt ok. (om man bortser från att ytan på cyl.loppen långsamt rostar) för vatten kan inte heller komprimeras såväl som bromsvätskan.
När temperaturen på ok och hjulcylindrar går över den vattenblandade bromsvätskans kokpunkt så så kokar den och det bildas vattenångblåsor i vätskan. När man sedan trycker på bromspedalen så händer samma som i ett bromssystem som inte är luftat rejält.....ångblåsorna "fjädrar"och måste komprimeras innan bromsarna blir påverkade, och finns det för mycket med ånga att pressa samman så räcker inte mängden bromsvätska som går ut i systemet på en pedaltryckning till för att komprimera blåsorna och trycka ut beläggen och det bromsar nästan ingenting.
När sedan systemet har kallnat så blir ångan åter vatten och bromsarna funkar ok. igen.
Detta har hänt mig en gång, och det var i Paris av alla olämpliga ställen. Jag körde en bil som jag inte var van vid och hade lyckats att köra med handbromsen halvåtdragen och därmed värmt upp bakre hjulcylindrarna rejält .

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Bromsoljan

Hej Lasse!

Du skriver att DOT5 inte är hygroskopisk, kan jag byta till den nu i vår då jag skall göra stor service på husbilen. Har hört att den är dyr men jag gör ju jobbet själv.

Hasse

DOT 5 är inte hygroskopisk pga att den är byggd på en siliconbas och alla andra är byggda på glykoler som ju är blandbara med vatten.

Om du ska byta till siliconbromsvätska måste du tömma och skölja igenom hela systemet med siliconbromsvätska, googla lite på "byta till DOT 5" så hittar ni ganska mycket...

Jag tror inte det är meningsfullt att byta till DOT 5, det kan nog medföra andra problem än att byta bromsvätska vartannat år enligt serviceboken.

Jag byter inte så ofta måste jag medge, men jag har en mätare som jag kan mäta vattenmängden i bromsvätskan med.

Sen kan man ju fundera lite på var fukten kommer in i systemet och kan då konstatera att det är i behållaren och via bromsslangarna som sitter nästan ute vid hjulen - gör man en luftning av bromssystemet vartannat/var tredje/ vart fjärde år, så har man bytt den mesta delen av bromsvätskan som utsatts för luftfuktigheten.

Problemet är att man kan inte säga hur mycket fukt det finns i bromsvätskan utan att mäta. Den relativa fuktigheten i luften varierar ju med årstiderna och vädret och ett bromssystem som inte utsätts för hög luftfuktighet kommer inte heller att absorbera så mycket fukt.

Konsensus:
Åk till en verkstad som kan mäta bromsvätskans kondition.
Har du inte fyllt på med bromsvätska det senaste året och mätaren visar OK så kan du vara lugn - bromsslangarna tar åt sig mindre än behållaren...

OBS! ...att jag konsekvent (hoppas jag) benämner det som en vätska - inte som en olja - för det är det inte!!
Det finns faktiskt "amatörer" som fyllt bromssystemet med olja och det blir inte bra - de i systemet ingående packningarna tål inte mineralolja - de tar åt sig den och sväller och blir så småningom som tuggummi...

//Lasse
 
Toppen