• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bra med kraft

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Michael,hur fungerar chiptrim på husbilar med avgasrening,blir det inte samma resultat?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jo mer eller mindre samma resultat.
Det finns många som hävdar motsatsen........:msn_wall:

Om tex VW med tusentals ingengörer inte klarade att uppfylla avgasreningsnormerna i en motor med standard effekt, hur kan någon tro att ett skuttföretag (tuning och trimboxfirmor) skulle klara det med en ökning av effekt och moment med tiotals procent?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jo mer eller mindre samma resultat.
Det finns många som hävdar motsatsen........:msn_wall:

Om tex VW med tusentals ingengörer inte klarade att uppfylla avgasreningsnormerna i en motor med standard effekt, hur kan någon tro att ett skuttföretag (tuning och trimboxfirmor) skulle klara det med en ökning av effekt och moment med tiotals procent?
Sedan finns det lagliga trim tex. Polestar till Volvo varför är inte bilarna utrustade med det som standard,FIATs nya 2.3L motorer kommer i 4 effektutförande,stora pengar att tjäna för tillverkaren runt 15-20000 per steg,detta tar chipfirmorna runt 5000kr,visst finns det skillnader mellan vissa av dessa motorer, men en del är bara enkelt trimprogram.
VW s fall var det inte en fråga om att få ned medelutsläppen genom att fuska?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
VW s fall var det inte en fråga om att få ned medelutsläppen genom att fuska?
Japp så var det.
Om det är så lätt att hålla emmisionerna innom värdena, varför ta till fusk?

VW kanske skulle ha konsulterat någon trimboxfirma....
rotflmao.jpg
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Dom nya modellerna 130 HP o 150 HP skiljer endast mjukvaran helt identiska .
I ärlighetens namn , vilka bilar är inte fulade för att klara utsläppsgränserna . Jag har aldrig ägt eller stött på en bil som håller måttet. Alla drar mer bränsle än tillverkare uppger. Det har stött och blötts i media genom åren . Således släpper dom ut mer skit och håller inte måttet .Skatten är satt efter utsläppen . Vem blir lurade ? Alla ...
Så lite trim känns som det kvittar
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Nja 110 o 130hp har vanlig turbo o 150 har Vgt Turbo alltså variabel Turbo. Så det är inte exakt samma motorer. Däremot har alla nya Eu6 D- Temp motorer Vgt turbos, så nu är mer sant att det är mjukvara som skiljer motorversioner åt, framför allt dom versioner som har högre vridmoment med nya 9-vxl automatlådan.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Är du säker på att alla turbo är lika, även om alla är VGT-Turbos? Sedan har ju EURO 6 180Hk motorerna annan vevaxel, andra kolvar och kraftigare bränslepump.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sedan har ju EURO 6 180Hk motorerna annan vevaxel, andra kolvar och kraftigare bränslepump.
Inte för att jag tvivlar ett ögonblick på detta, men har du en länk som visar detta?
Det vore bra, för denna diskusion kommer alltid upp när det gäller trim, "ja-men alla motorer är samma utom programvaran"....näe de e dom inte.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Nej tror inte att alla turbo är likadana, är säkert lite större på 180hk. Och säkert lite bättre.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Euro 5 skiljer det på turbon Euro 6 är identiska
Nja mina år -17 Eu6 130 HK har inte variabel turbo, märks stor skillnad mellan 130 o 150. 130 har maxvrid mellan 1800 - 2500rpm. 150 mellan 1500 - 2700 rpm. Alltså ca 75% längre register med max vrid. Det är denna skillnad du får mellan vanlig o Vtg Turbo. Betydligt bättre körbarhet på den starkare motorn. Det är inte samma motor i 130 som 150. Man får vad man betalar för.

https://www.fiatprofessional.com/co...ue/Fiat Professional Broschyr Ducato Skåp.pdf
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
180 HP motorn är inte lika .Men 130 o 150 HP motorerna är lika enl vad jag har fått berättat för mig . Givetvis kan man inte läsa om detta på Fiats reklam el lik. Att motorerna har helt olika karaktär är ju också givet . Vid ” trim” av dessa blir dom helt lika .
Jag vet naturligtvis inte med 100% säkerhet men dom jag pratat med om detta är kunniga på Fiat
Och eftersom motorerna får samma prestandard efter trim så är dom rimligtvis lika
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Detta är vad Fiat har att säga:
Låt oss börja med serien Euro 6d-TEMP: den nya motorserien 2019 Euro 6d-TEMP, från 120 till 180 hk, erbjuder, liksom den tidigare serien, den idealiska motorn för varje typ av utförande och körstil. De 4 motorerna är ”Top technology”: individuellt utvecklade utgörs skillnaderna inte av en enkel kalibrering av elektroniken, utan av precisa konstruktiva egenskaper, som utformningen av turboladdare, kolvar och fluidteknik.
Här säger Fiat rakt på sak hur det förhåller sig.

Lägg därtill:
Detta är ett utmärkt resultat tack vare den riktade utvecklingen av: en aerodynamisk turbokompressor, en vevaxel av specialstål, förstärkta kolvar och en bränslepump med ökat flöde.
De nya motorerna Multijet2 Euro6,
Som också är länkat ovan av Montreal

Skall det vara så svårt att förstå, ett en mega-multi volymtillverkare aldrig skulle utrusta en motor med dyrare komponenter än nödvändigt?
Tex att sätta in kolvar och vevaxel från 180hk motorn i 120hk motorn.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Nä jag är trög
Nu va det inte dom nya motorerna
180 HP har inte diskuterats
Jag lägger ner
 
Toppen