• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bränslecell

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Hej

Det pratas mycket om man skall ha elverk eller solcell jag undrar om det är någon som använder och har erfarenhet av det nya med bränslecell (Typ EFOY)

MVH röris:santa1:
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Bränsleceller - hur funkar dom?

Olle & Inga,

Efoy är säkert en mycket bra generator. Vad jag ser emot är att det endast för 12VDC dvs ladda batterierna, bränslet fortfarande svårt åtkomligt och slutligen att inköps priset är relativ hög.

Jag har en längre tid använd mig av en Honda i10 och är mycket nöjd. Har lämnat in den till en Holländsl firma som påstår att den kan gå tystare ifall man använder LPG / Propan som drivmedel. Ska avhämta Hondan på onsdag och göra en test, ska bli verkligen kul och se om det var en försäljnings trick eller sanning ;)
Hej Belgien 1!
Din experimentslusta gillar jag verkligen!

Du avser att kolla/jämföra ljudnivån och har därför byggt om ditt Honda? Du skulle inte på samma gång kunna kontrollera även följande information/data, före resp efter ombyggnaden;
# ändras lägsta/högsta varvtal (r/m)?
# ändras elverkets avgivna effekt på lägsta resp högsta varvtal (watt)?
# ändras bränsleekonomin (förbrukning bensin före/gas efter ombyggn)?

/ Önskar Bengt 333 med hopp om ett lyckat experiment!
 
F

F.d. 3727

Guest
Sv: Bränsleceller - hur funkar dom?

Återigen, för de som bemödar sig att se bortom inköpspris och att läsa tidigare inlägg, så öppnar sig alternativa möjligheter...

Jag undrar över vad som är vitsen med Efoy bränslecell.
För mig framstår inköpspriset, minst 24000 tusen kronor svenska, som orimligt högt och kostnaden för att framställa en KW/h blir ännu mer orimlig. 44 kronor, svenska, är ju mer än tio gånger så dyrt som motsvarande mängd el från exempelvis mitt Yamaha-elverk.
Än en gång, vad är det för vits med det hela?

mvh. Olle.
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Bränslecell

Om det bara är priset som är avgörande så kan det kanske tyckas att det inte är någon bra investering med bränslecell. Jag har själv Hondas elverk och har användt det 2 ggr på 2 år och detta beror endast på ljudet och jag ser det som en nödlösning när strömmen är nästan slut och det är min fulla övertygelse att med bränslecell så använder man den mycket mer och slipper att bry sig så mycket om strömförbrukningen då det bara är att starta den och slipper att störa någon i din närhet. Samtidigt slipper man att fundera på om elverket skall bli stulet det kostade ju 14,000:- och det är inte kul att ställa det utan uppsikt. Som jag ser det måste en cell vara det bästa alternativet men sen finns det väl problem som måste lösas och det är priset och tillgång till bränsle. Det kanske kan vara klokt att vänta på Trumas som går på gasol.
 
F

F.d. 3727

Guest
Sv: Bränsleceller - hur funkar dom?

Hej Svenne. Så bräcklig tror jag inte sämjan är. Det är ju alltid en fråga om ömsesidig hänsyn eller hur?
Det vill till något mer för att jag skall anse min fråga besvarad.
mvh. Olle.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Bränsleceller - hur funkar dom?

Kalkylen för bränslecell och elverk, deras respektive för- och nackdelar och mycket annat har redan behandlats utförligt här på forumet. Just nu tror jag 3 olika trådar är igång i ämnet, förutom tidigare debatter. Jag har sagt det innan och säger det alltså nu igen. Använd sökfunktionen och läst det som redan har sagts så behöver vi inte älta saker igen, speciellt inte vad som skall eller inte skall vara med i en kalkyl.

Orsaken till att jag lägger tid på detta ämne är att okunskapen verkar ganska stor både om att det överhuvudtaget finns bränsleceller och deras egenskaper. Lägg därtill en enorm fokus på inköpspris enbart och grunden är lagd till lite upplysande verksamhet. Det är förstås upp till var och en att ta åt sig av erfarenheter - andra verkar inte vilja det.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.267
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Bränsleceller - hur funkar dom?

Jag har två funderingar kring detta med bränsleceller och elverk.

Till att börja med tror jag att förespråkarna för bränsleceller bygger sin kalkyl bland annat på redovisningar i en artikel i Promobil. Jag läste något här när jag gick igenom alla inlägg i ämnet att andrahandsvärdet togs med som en faktor. Men är det inte lite vågat? Elverk är beprövade och har funnits länge och kommer antagligen att ligga prismässigt ganska stilla. Andrahandsvärdet kommer därför också att ligga relativt still. Bränsleceller däremot är en ganska ny företeelse som är prissatta mycket högt vid en första anblick, åtminstonne om vi tittar på inköpspris. Konkurransen är i praktiken noll just nu men det är andra modeller från andra tillverkare i antågande. Det är därför inte otroligt att inköpspriserna kommer att sjunka och därmed även andrahandspriserna. Därmed kanske kalkylerna för investering, underhåll och förbrukning kommer att se annorlunda ut eftersom andrahandsvärdet förändras.

Min andra fundering är att det sätts så stor vikt vid uppladdning av batterier. Varför inte istället anpassa förbrukningen till tillgången? Vi använder inte vårt medhavda vatten på samma sätt som det vatten vi har hemma. Vi anpassar oss alltså till den rådande tillgången. Detsamma skulle kunna gälla för elen. Visserligen innebär det kanske att man måste bygga ut batterikapaciteten som medföljer en husbil med låt säga ett extra batteri.

Jag inser naturligtvis att detta inte fungerar om man står still i en hel vecka eller mer, men då lär väl vattnet vara slut, toaletten full och den medhavda maten uppäten. Det blir alltså till att röra på sig, alternativt stå på en ställplats med vatten och avlopp. Då brukar det ofta finnas tillgång till el också.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Bränsleceller - hur funkar dom?

Citat från JandersB ovan!
"Orsaken till att jag lägger tid på detta ämne är att okunskapen verkar ganska stor både om att det överhuvudtaget finns bränsleceller och deras egenskaper. Lägg därtill en enorm fokus på inköpspris enbart och grunden är lagd till lite upplysande verksamhet. Det är förstås upp till var och en att ta åt sig av erfarenheter - andra verkar inte vilja det".

Måste man i strid med egna kunskaper, erfarenheter, införskaffad information samt egna behov tycka likadant som du gör - vi har knappast samma behov som du tycks ha?

Jag är en ganska normal husbilsägare, hemma står bilen på nätel (andra har solceller), när vi är ute ligger (vi aldrig på nätel). Vi har en batteribank (160 Ah) som täcker våra behov bortsett från 3-4 tillfällen då vi kompletteringsladdar med ett elverk (totalt 8-10 tim 0,3 liter/t under 2007), bilen körs ca 1.000 mil och då får vi "gratis" laddning.

Hur skall jag kunna motivera en bränslecell för >25 - 50 Tsek,
en relativt oprövad konstr,
med svåråtkomligt farligt bränsle (metanol)
som dessutom ger 10-11 ggr högre pris per kWh än ett elverk
och 44 ggr högre pris per kWh än för nätel hemma

Om jag gick på det skulle Kicki säkert begära skiljsmässa!
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Bränsleceller - hur funkar dom?

Bengt & Kicki,

Jag hörde på verkstaden när jag lämnade in min Honda på en Honda i10 som var precies ombyggd och fick höra ljudnivån vid olika belastningen, det fanns ingen nämnvärd skillnad på varvtalet den visar sig vara konstant. Vad det gäller bränsle ekonomin kan jag tänka mig att förbrukningen gentemot bensin kommer att ligga högre (ca 10%) det gjorde det i alla fall när jag hade en personbil som kördes på LPG.

Oavsett om förbrukningen ökar eller ej så gör man en förtjänst idag är bensin priset € 1,49/liter, LPG € 0,52 alltså nästan € 0,97/liter i förtjänst.

Gör jag en ungefärlig kalkyl : med bensin låg förbrukningen på 0,8 liter/timme = € 1,192/timme med LPG som drivmedel (räknar högt med en 10% ökning) 0,8*10% = 0,9 liter/timme ligger kostnaden på € 0,33/timme. Enligt fakturan som jag har fått går ombyggnaden på € 256 vilket innebär att den måste köras 775 timmar innan jag står på null, men vem har bråttom.

Vad som jag ser mest emot är att det är ytterligare en annan sort drivmedel jag måste släpa med mig, jag har redan en LPG tank på 60 liter inbyggd + 2 reserv LPG flaskar på sammanlagd 46 liter. Det viktigaste är egentligen inte förbrukningen eller hur mycket jag kommer att tjäna utan ljudnivån speciellt när man står på ett ställe där det inte finns eluttag (vi står kanske 3 gånger om året på en camping) och man har någon som står vid sidan om på relativ nära avstånd så vill jag inte störa dessa människor. I praktiken visar det sig när man frågar sin "granne" (och inte har en generator själva) att dom säger "no problem" men gärna vill drag nytta utav tillfället och gärna koppla in sig på generator vilket jag inte har något emot när det är kris på el fronten.

Som jag skrev tidigare, skulle experimenten blir ett fiasko så säljer jag min Honda i10 och satsar på ett annat alternativ, men jag hoppas på det bästa ;)
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Bränsleceller - hur funkar dom?

Men återigen, Bengt och andra. Vi har ju redan gått igenom argumenten, varför dra det igen? Vilken mission är ni ute på? Bara för att ni inte har råd eller behöver eller inte inser behovet av behöver väl inte ni argumentera för argumentationens skull. Eller är ni avundsjuka på att någon utvecklat något som inte ni tjänar pengar på eller att andra är beredda att investera ytterligare några % av husbilens värde för ett bekymmersfritt användande, kanske under speciella förhållanden. Detta synsett speglar sig i andra trådar också, t.ex. då den den ringa investeringen i en ytterst användbar batteritankmätare också skulle motargumenteras till det yttersta.

Det krävs ju ingen avancerad undersökning för att konstatera faktum att okunskapen om bränsleceller är stor och att många hänger, som jag anser och likaså världens största (?) branschtidning, upp sig på inköpspriset och inte inser att kalkylen kanske inte är så självklar. Därför har jag, med erfarenhet av båda sätten att generera ström, försökt skingra dimmorna. Vad försöker du, Bengt? Eller förresten, glöm det, jag måste hinna jobba ibland också så jag har råd med alla dessa dyra och onödiga moderniteter som dyker upp.
 
Senast redigerad av en moderator:

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Bränsleceller - hur funkar dom?

Hej
En mycket intressant tråd som jag hoppas lever vidare länge.
Under tiden kan man följa vad som händer på denna länk
Energiteknik för framtiden - Morphic
Tror man på cellerna så kanske vi har ett nytt storbolag i Sverige i framtiden
Köp gärna aktier, jag har några, billiga just nu på börsen.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Bränsleceller - hur funkar dom?

Vad är viktigast på en cyke? På en husbil?

Vi är väl alla ense om att en bekymmersfri - vilket härligt ord!!!! - elförsörjning år efter år, oavsett var man campar och vart man åker, nästan är ovärderlig. Detta är inte alls något försök till någon sammanfattning av detta komplexa område, men litet grand ändå:

Att JAndersB är så nöjd med valet av bränslecell är lätt att förstå; av tidigare inlägg från honom framgår ju att han använder sin bil framför allt på vintern och står mest vid diverse skidanläggningar. Att där använda sig av solpaneler eller elverk kan väl inte vara några intressanta alternativ, och att betala priserna för el-platser på campinganläggningarna under många dygn kan utan vidare innebära en merkostnad utöver vad det kostar på t ex parkeringar av 5-10.000 kronor per år (rätta mig om jag har fel).

OM det dessutom är så, att de där EFOYarna är så små, lätta och inte kräver några kostnader för installation eller underhåll och kan tas med till nästa husbil, till båten eller användas som reserv hemmavid, så är även jag - med tämligen små och enkla el-behov i husbilen - klart intresserad att investera i en sån´ädel druva. För att få den där bekymmersfria lösningen!!

Ett elverk, som kan störa och irritera både andra och oss själva, lockar inte mig. En anläggning med solpaneler på ca 100 W med montage, och ev två nya batterier ++ låter i kostnad som en halv liten bränslecell. På lördag ska jag besöka JR Larmcenter i Lindome, som har en specialdag för bränsleceller då.

Andra prylar på önskelistan som backkamera, inbrottslarm och andra bra-att-ha-grejor får nog vänta ett tag. Och så är det väl, vi har alla olika behov och prioriteringar.
 
F

F.d. 25073

Guest
Sv: Bränslecell

Hej

Det pratas mycket om man skall ha elverk eller solcell jag undrar om det är någon som använder och har erfarenhet av det nya med bränslecell (Typ EFOY)

MVH röris:santa1:
Hej Röris! Har nu använt min bränlecell " EFOY 1600" (den största modellen som laddar 5Amp.) i en säsong och är mycket nöjd med den. Stter på den på kvällen när vi slagit läger. Tar ca. 3 min. innan den går för fullt. Den ger nu lika mycket som färgTV-n förbrukar. Nu är det dags för kvällsduschen som renderar 2 st. blöta handdukar upphängda i tvättrummet. Efter kvällens TV-tittande ca. kl. 23 så har jag 2 st. torra handdukar och ett batteri som är fulladdat. Handdukarna är torra utan att värmen varit igång och detta beror på att jag använder överskottsvärmen från EFOY-en ca. 45gradig luft som jag lett in i toan under handdukshängaren. Avgaserna från EFOY-en består av lite vattendropp som leds ut under bilen via en 10 mm slang. När vi lägger oss så slår jag av den men om man vill ladda även under natten så går den så tyst att den knappast hörs alls. Den står i lastutrymmet under vår dubbelbädd. Jag har under säsongen gjort av med ca.20 liter metanol till en kostnad av 350SEK. Den kostade 32.300 SEK och den är värd varenda krona. Den är enkel att montera och lätt att flytta till nästa bil. Solceller blir billigare i inköp men laddar inte vid molnigt väder och man plockar inte gärna av den vid bilbyte. Motorelverk faller direkt p.g.a oljudet. Jag skulle inte vilja starta ett sådant när vi lagt oss till ro vid en sjö en stilla sommarkväll.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Bränslecell

Det där, Danton, var den första riktigt begripliga beskrivningen av hur en bränslecell kan fungera i verkligheten! Tack för den!

Det enda jag fortfarande inte fått svar på är - hur och var ska/kan den installeras/kopplas in. Du säger att "den står i lastutrymmet...." men hur är det med avgaser och lufttillförsel??? Måste den inte stå i ett utrymme som t ex det där gasoltuben står?

Berätta gärna mer, Danton! Visserligen ska jag i morgon gå på en specialvisning, men det är alltid intressant att höra erfarenheter ur det verkliga livet.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Bränslecell

Hej Vickan!
Den är mycket lättmonterad. En platta som den står i med ett spännband över skruvas fast i golvet elelr dubbeltejpas fast. Den behöver bara lika mycket tilluft som en människa andas och den har bara utsläpp motsvarande en människas utandningsluft. Det man bör tänka på är att en tunn slang för kondensvatten bör dras genom golvet eller till en tom PET-flaska eller liknande. Därutöver en sladd till kontrollpanelen och en sladd till batteriet.

Normalt monterar man den i dubbelgolvet eller under en soffa eller liknande. Brummar svagt (som en bärbar dator ungefär).
 
Senast redigerad av en moderator:

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Bränslecell

TACK Kjell, JAndersB och Danton för att ni förstår att det var inlägg som detta jag var ute efter i min tråd. Hoppas på mer info
 
Senast ändrad:
Toppen