Sv: Bränsleceller - hur funkar dom?
Vad är viktigast på en cyke? På en husbil?
Vi är väl alla ense om att en bekymmersfri - vilket härligt ord!!!! - elförsörjning år efter år, oavsett var man campar och vart man åker, nästan är ovärderlig. Detta är inte alls något försök till någon sammanfattning av detta komplexa område, men litet grand ändå:
Att JAndersB är så nöjd med valet av bränslecell är lätt att förstå; av tidigare inlägg från honom framgår ju att han använder sin bil framför allt på vintern och står mest vid diverse skidanläggningar. Att där använda sig av solpaneler eller elverk kan väl inte vara några intressanta alternativ, och att betala priserna för el-platser på campinganläggningarna under många dygn kan utan vidare innebära en merkostnad utöver vad det kostar på t ex parkeringar av 5-10.000 kronor per år (rätta mig om jag har fel).
OM det dessutom är så, att de där EFOYarna är så små, lätta och inte kräver några kostnader för installation eller underhåll och kan tas med till nästa husbil, till båten eller användas som reserv hemmavid, så är även jag - med tämligen små och enkla el-behov i husbilen - klart intresserad att investera i en sån´ädel druva. För att få den där bekymmersfria lösningen!!
Ett elverk, som kan störa och irritera både andra och oss själva, lockar inte mig. En anläggning med solpaneler på ca 100 W med montage, och ev två nya batterier ++ låter i kostnad som en halv liten bränslecell. På lördag ska jag besöka JR Larmcenter i Lindome, som har en specialdag för bränsleceller då.
Andra prylar på önskelistan som backkamera, inbrottslarm och andra bra-att-ha-grejor får nog vänta ett tag. Och så är det väl, vi har alla olika behov och prioriteringar.