• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bränslecell

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Hej

Det pratas mycket om man skall ha elverk eller solcell jag undrar om det är någon som använder och har erfarenhet av det nya med bränslecell (Typ EFOY)

MVH röris:santa1:
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Bränslecell

TRUMA håller på att utveckla en gasoldriven bränslecell:
In preparation – the Truma fuel cell system

Sparsamt med uppgifter om den här bränslecellen men 250 Watt utlovas vilket jämförelsevis är ovanligt mycket effekt för en bränslecell för fritidssektorn.

Tyvärr är inget pris angivet men blir det nu ett par olika fabrikat på marknaden kan man kanske hoppas på viss priskonkurrens.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Bränslecell

Tänk alla dessa broschyrblad och annonser med tjusiga brudar och annat - om bränsleceller som lösningen på alla problem - i regel på engelska och mest med rubriker. Men vad är detta egentligen för en fågel?

Är det så enkelt, att en bränslecell är något som vi alla egentligen skulle vilja ha, i stället för dubbla batterier, större generator på bilen, solpaneler med diverse kringutrustning eller ett elverk - OM det inte vore för det höga priset - nån´stans i regionen över 30.000.-? Man kan ju lätt få den uppfattningen av hittills lämnad eller rättare sagt inte lämnad info på hemsidan.

Är det en lös manick som t ex ett elverk, som väger ca 10 kg, som man har i garaget och tar fram vid behov, som pluggas i husbilens vanliga utvändiga eluttag, som på kort tid laddar upp batterierna effektivare än någon annan metod och framför allt mycket snabbare, som aldrig stör grannarna och som inte kräver någon service, som man tar med till nästa husbil, som man kan ha som nödlösning hemma i huset vid ev strömavbrott vid nästa storm osv osv???

Tänk om någon kunde berätta!!!!!!!!!
 
F

F.d. 16636

Guest
There is a 1KW fuel cell called "Emerald" that is made for motorhomes, ( can't find the exact link) it even runs on gasol. Its as quiet as a laptop computer. But sadly its vary expensive.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Bränslecell

Hej Angan,
kollade - kanske för snabbt upp Sunwind och sidan 27, enligt din rekommendation! Fäste mig vid följande i Sunwinds fakta (?) och info om bränsleceller;

Intressanta fakta från Sunwind som är leverantör av Efoy i Sverige,
# Investering (i det minsta) Efoy 600/25 watts effekt) = inköpspris ca 24.000 Sek
# Bränslepris metanol (2x5lit/förpackn) = 395 Sek dvs ca 40 Sek/litern
# Efoys bränsleförbukning = 1,1 liter metanol per producerad KWh (gäller samtliga Efoys storlekar)
# Bränslekostnad för att producera 1 KWh 1.000 Wh (med Efoy/el med Efoy/ = 40 x 1,1 = ca 44 Sek/KWh = 4,4 öre/Wh) */

Betr vätgastillämpningar för bilmotorer = (min egen kommentar) "all" världens bilindustri har forskat, forskar och har provat detta mer eller mindre seriöst >30 år. Möjlig tid för att ta detta ”goda” i bruk har flyttats allt längre in i framtiden och vi är inte närmare en tillämpning i dag (spec med avseende också på "infrastrukturen").
"Gamla hederliga ång- eller elbilens" -koncepten förefaller ligga allt bättre till fn!

Betr ljud; Sunwind säger både att Efoy är ljudlös (?) och att den avger ljud motsvarande 40 dB (?), jag jämför med kupeljudet i modern bra ljudisolerad p-bil 65 dB, resp ett Honda elverk 54-57 dB.

Min egna överslagsjämförelse av elpris för 1 Kwh ström från;
# Efoy = ca 44 Sek
# Nätel hemma = ca 1 Sek
# Nätel Camping vid antag 5 Kwh/dag bara fast inge rörlig avgift 35 Sek = ca ca 7 Sek
# Elverk t.ex Honda = ca 3,60 Sek
OJ DÅ (?), sedan kan den som är intresserad räkna/tänka/forska vidare */ för sig själv!

Jag tar inte ställning "för eller mot" det gör var och en som vanligt! Om "koncept bränslecell" i husbil - tycker jag nog att "man" borde tänka tanken till slut och ta bort samtliga batterier ur husbilarna, då kan det börja likna något, men det gäller ju kostnad/funktion också förstås.
/ Med häsningar, Bengt 333
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Bränslecell

Detta har diskuterats mycket i tidigare tråd, såsom också här har angivits. Trots argumenten där verkar många ha svårt att ta till sig informationen så jag avstår från att återigen upprepa dem.

Har själv en bränslecell EFOY och anser den vara en av de bättre investeringarna. Hade ett Honda elverk tidigare. Vintercampar endast.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Bränsleceller - hur funkar dom?

Sök på EFOY här i forumet så hittar du mycket info. Bl.a. i Elverk eller inte? (
multipage.gif
1 2 3 ... Sista sidan)
 
F

F.d. 3727

Guest
Sv: Bränsleceller - hur funkar dom?

Efter att ha läst alla inlägg i frågan som rör elförsörning till husbilen så känner vi oss mycket nöjda med vårt Yamaha-elverk.
Efoy bränslecell i all ära men annat kul vill vi göra med pengarna.

mvh. Olle.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Bränsleceller - hur funkar dom?

Återigen, en kalkyl består av annat än inköpspris enbart , även om man bara håller sig till kronor och ören.
icon7.gif
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Bränsleceller - hur funkar dom?

Olle & Inga,

Efoy är säkert en mycket bra generator. Vad jag ser emot är att det endast för 12VDC dvs ladda batterierna, bränslet fortfarande svårt åtkomligt och slutligen att inköps priset är relativ hög.

Jag har en längre tid använd mig av en Honda i10 och är mycket nöjd. Har lämnat in den till en Holländsl firma som påstår att den kan gå tystare ifall man använder LPG / Propan som drivmedel. Ska avhämta Hondan på onsdag och göra en test, ska bli verkligen kul och se om det var en försäljnings trick eller sanning ;)
 
F

F.d. 3727

Guest
Sv: Bränsleceller - hur funkar dom?

Hej Roland.
Mitt sinne, om än begränsat, för ekonomi säger mig att 40 svenska kronor för en KW/h elström är alldeles för dyrt, lagt på ett väldigt högt inköpspris, minst 24000 svenska kronor.
Det blir intressant att få höra hur din Honda arbetar när den går på Propan.
Vårt Yamaha-elverk får vara leverantör av tillskottsel för vår del.

Glad hälsning från +3 grader varmt Frösön. Olle.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 839

Guest
Sv: Bränsleceller - hur funkar dom?

Olle & Inga,

Visst håller med dig vad det gäller priset den är astronomisk åt helsicke för högt.

Vad det gäller min Honda i10 så har jag uppmätt ljudnivån med proffsiga apparatur så jag vet hur mycket - liten ljud det var under drift med bensin 95 oktan. Generator ska stå på samm ställe och samma avstånd till mätt apparaturen. Ska bli kul att se resultatet, foto och test förslag följer. Om ljudnivån ligger minst 10% lägre än tidigare är jag redan nöjd :p
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Bränslecell

Om leverantören Sunwinds egna fakta/uppgifter kring Efoy t.ex kostnaden 44 Sek/KWh inte anses trovärdig, då finns det nog ingenting som kan påverka en "Efoy troende"! Har man råd och behov så har man!

Obs, att jag endast läst och använt mig av leverantören Sunwinds egen Efoy-reklam!
/ Bengt 333
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Bränslecell

Bengt, vi har ju debatterat detta innan så jag hoppas och förmodar du läst annat än Sunwinds material också. Såsom sades då är kalkylen omöjlig att göra utan ett antal förutsättningar och jag tycker ProMobils-kalkyl speglar dessa bra.

Undrar om vi EFOY-troende är annorlunda människor en elverkstroende - kanske ämne för en annan lång tråd......
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Bränsleceller - hur funkar dom?

Återigen, för de som bemödar sig att se bortom inköpspris och att läsa tidigare inlägg, så öppnar sig alternativa möjligheter...
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Bränslecell

Mera info om Trumas bränslecell, mail från Trumas representant i Sverige:

"Hej igen!

Fick just besked från Truma att premiären ligger på hösten 2009 (–personligen tror jag att Düsseldorf-mässan aug-sept. blir startskottet)

Prisindikation var svårare att få loss men det hamnar som det ser ut idag på 40-50 000:- SEK med moms o allt.

Med vänlig hälsning,
Mats Rosén
Alde – Truma
044 712 74 / 0768 40 12 74"
 
Toppen