Sv: Bränslecell
Hej Angan,
kollade - kanske för snabbt upp Sunwind och sidan 27, enligt din rekommendation! Fäste mig vid följande i Sunwinds fakta (?) och info om bränsleceller;
Intressanta fakta från Sunwind som är leverantör av Efoy i Sverige,
# Investering (i det minsta) Efoy 600/25 watts effekt) = inköpspris ca 24.000 Sek
# Bränslepris metanol (2x5lit/förpackn) = 395 Sek dvs ca 40 Sek/litern
# Efoys bränsleförbukning = 1,1 liter metanol per producerad KWh (gäller samtliga Efoys storlekar)
# Bränslekostnad för att producera 1 KWh 1.000 Wh (med Efoy/el med Efoy/ = 40 x 1,1 = ca 44 Sek/KWh = 4,4 öre/Wh) */
Betr vätgastillämpningar för bilmotorer = (min egen kommentar) "all" världens bilindustri har forskat, forskar och har provat detta mer eller mindre seriöst >30 år. Möjlig tid för att ta detta ”goda” i bruk har flyttats allt längre in i framtiden och vi är inte närmare en tillämpning i dag (spec med avseende också på "infrastrukturen").
"Gamla hederliga ång- eller elbilens" -koncepten förefaller ligga allt bättre till fn!
Betr ljud; Sunwind säger både att Efoy är ljudlös (?) och att den avger ljud motsvarande 40 dB (?), jag jämför med kupeljudet i modern bra ljudisolerad p-bil 65 dB, resp ett Honda elverk 54-57 dB.
Min egna överslagsjämförelse av elpris för 1 Kwh ström från;
# Efoy = ca 44 Sek
# Nätel hemma = ca 1 Sek
# Nätel Camping vid antag 5 Kwh/dag bara fast inge rörlig avgift 35 Sek = ca ca 7 Sek
# Elverk t.ex Honda = ca 3,60 Sek
OJ DÅ (?), sedan kan den som är intresserad räkna/tänka/forska vidare */ för sig själv!
Jag tar inte ställning "för eller mot" det gör var och en som vanligt! Om "koncept bränslecell" i husbil - tycker jag nog att "man" borde tänka tanken till slut och ta bort samtliga batterier ur husbilarna, då kan det börja likna något, men det gäller ju kostnad/funktion också förstås.
/ Med häsningar, Bengt 333