Lena & Tomas
HBK Medlem
Idag läste jag något intressant som jag hoppas någon kan hjälpa mig att reda ut?
Så här såg den gulingen som byttes ur av förmedlaren ut:

Detta var några år sedan och jag tänkte inte mer på det. Sen händer följande i vintras på väg i Spaninen mot Douro dalen. Först tar gasolen slut en morgon så jag byter flaska på Repsol nånstans, men "hinner inte/Glömmer bort" att dra igång gasolen. Många timmar senare då kylen sålunda bara har matats med 12V och även varit helt avstängd under en siesta i solen märker vi att det luktar bränt i bilen under körning. Koppling? Bromsar? Jisses på bergstoppen kändes det som! Efter en stunds nervöst forskande hittar jag boven, samma gula säkring i batterilådan men den här gången hade även hållaren helt smält sönder. Kylen stod och blinkade ilsket, på med gasolen så fungerar den. Nu hade jag sådan tur att jag hade med mig en extra säkringshållare som jag kunde ersätta den trasiga med och allt har varit frid och fröjd sedan dess. Fast jag vet ju inte exakt vad som hände och hur man kan undvika detta i framtiden...
Kan det bli så stark värme i en 20A säkring av att kylskåpet körs en längre tid så att den smälter? Eller har detta smältfenomen med en eventuell glappkontakt i hållaren att göra? Eller är det en felaktig dimensionering av kablaget som bör undersökas? Ni som har varit med några varv har säkert något bra inspel.
PS: jag tänker inte ringa min närmaste Fiat eller Adria återförsäljare i det här läget.
/tomas
När vi köpte vår (första) husbil (Adrial Coral SLT, 2013) via förmedlare märkte jag att en gul (20 A?) säkring var söndersmält i batteri/EBL-lådan. Den byttes men jag fick ingen förklaring om vad den gällde eller varför den hade smält. Tidigare ägare gick inte att fråga. Säkringen i sig sitter i en "stackad" hållare utanför EBL paketet, tillsammans med två andra säkringar, en 2A och den andra är på 50 A.Har sett en hel del sönderbrända kontakter på 12V där man envisas att köra en absorbtionskyl på 12V, många byggen är underdimensionerade.
Så här såg den gulingen som byttes ur av förmedlaren ut:

Detta var några år sedan och jag tänkte inte mer på det. Sen händer följande i vintras på väg i Spaninen mot Douro dalen. Först tar gasolen slut en morgon så jag byter flaska på Repsol nånstans, men "hinner inte/Glömmer bort" att dra igång gasolen. Många timmar senare då kylen sålunda bara har matats med 12V och även varit helt avstängd under en siesta i solen märker vi att det luktar bränt i bilen under körning. Koppling? Bromsar? Jisses på bergstoppen kändes det som! Efter en stunds nervöst forskande hittar jag boven, samma gula säkring i batterilådan men den här gången hade även hållaren helt smält sönder. Kylen stod och blinkade ilsket, på med gasolen så fungerar den. Nu hade jag sådan tur att jag hade med mig en extra säkringshållare som jag kunde ersätta den trasiga med och allt har varit frid och fröjd sedan dess. Fast jag vet ju inte exakt vad som hände och hur man kan undvika detta i framtiden...
Kan det bli så stark värme i en 20A säkring av att kylskåpet körs en längre tid så att den smälter? Eller har detta smältfenomen med en eventuell glappkontakt i hållaren att göra? Eller är det en felaktig dimensionering av kablaget som bör undersökas? Ni som har varit med några varv har säkert något bra inspel.
PS: jag tänker inte ringa min närmaste Fiat eller Adria återförsäljare i det här läget.
/tomas