• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Bränd/smält säkring som har med 12V matningen av kyl att göra

Lena & Tomas

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
27570
Medlemskap
2024
Idag läste jag något intressant som jag hoppas någon kan hjälpa mig att reda ut?
Har sett en hel del sönderbrända kontakter på 12V där man envisas att köra en absorbtionskyl på 12V, många byggen är underdimensionerade.
När vi köpte vår (första) husbil (Adrial Coral SLT, 2013) via förmedlare märkte jag att en gul (20 A?) säkring var söndersmält i batteri/EBL-lådan. Den byttes men jag fick ingen förklaring om vad den gällde eller varför den hade smält. Tidigare ägare gick inte att fråga. Säkringen i sig sitter i en "stackad" hållare utanför EBL paketet, tillsammans med två andra säkringar, en 2A och den andra är på 50 A.
Så här såg den gulingen som byttes ur av förmedlaren ut:
IMG_1524.JPG

Detta var några år sedan och jag tänkte inte mer på det. Sen händer följande i vintras på väg i Spaninen mot Douro dalen. Först tar gasolen slut en morgon så jag byter flaska på Repsol nånstans, men "hinner inte/Glömmer bort" att dra igång gasolen. Många timmar senare då kylen sålunda bara har matats med 12V och även varit helt avstängd under en siesta i solen märker vi att det luktar bränt i bilen under körning. Koppling? Bromsar? Jisses på bergstoppen kändes det som! Efter en stunds nervöst forskande hittar jag boven, samma gula säkring i batterilådan men den här gången hade även hållaren helt smält sönder. Kylen stod och blinkade ilsket, på med gasolen så fungerar den. Nu hade jag sådan tur att jag hade med mig en extra säkringshållare som jag kunde ersätta den trasiga med och allt har varit frid och fröjd sedan dess. Fast jag vet ju inte exakt vad som hände och hur man kan undvika detta i framtiden...

Kan det bli så stark värme i en 20A säkring av att kylskåpet körs en längre tid så att den smälter? Eller har detta smältfenomen med en eventuell glappkontakt i hållaren att göra? Eller är det en felaktig dimensionering av kablaget som bör undersökas? Ni som har varit med några varv har säkert något bra inspel.

PS: jag tänker inte ringa min närmaste Fiat eller Adria återförsäljare i det här läget.
/tomas
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.537
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Idag läste jag något intressant som jag hoppas någon kan hjälpa mig att reda ut?

När vi köpte vår (första) husbil (Adrial Coral SLT, 2013) via förmedlare märkte jag att en gul (20 A?) säkring var söndersmält i batteri/EBL-lådan. Den byttes men jag fick ingen förklaring om vad den gällde eller varför den hade smält. Tidigare ägare gick inte att fråga. Säkringen i sig sitter i en "stackad" hållare utanför EBL paketet, tillsammans med två andra säkringar, en 2A och den andra är på 50 A.
Så här såg den gulingen som byttes ur av förmedlaren ut:
Visa bilaga 235890

Detta var några år sedan och jag tänkte inte mer på det. Sen händer följande i vintras på väg i Spaninen mot Douro dalen. Först tar gasolen slut en morgon så jag byter flaska på Repsol nånstans, men "hinner inte/Glömmer bort" att dra igång gasolen. Många timmar senare då kylen sålunda bara har matats med 12V och även varit helt avstängd under en siesta i solen märker vi att det luktar bränt i bilen under körning. Koppling? Bromsar? Jisses på bergstoppen kändes det som! Efter en stunds nervöst forskande hittar jag boven, samma gula säkring i batterilådan men den här gången hade även hållaren helt smält sönder. Kylen stod och blinkade ilsket, på med gasolen så fungerar den. Nu hade jag sådan tur att jag hade med mig en extra säkringshållare som jag kunde ersätta den trasiga med och allt har varit frid och fröjd sedan dess. Fast jag vet ju inte exakt vad som hände och hur man kan undvika detta i framtiden...

Kan det bli så stark värme i en 20A säkring av att kylskåpet körs en längre tid så att den smälter? Eller har detta smältfenomen med en eventuell glappkontakt i hållaren att göra? Ni som har varit med några varv har säkert något bra inspel.

PS: jag tänker inte ringa min närmaste Fiat eller Adria återförsäljare i det här läget.
/tomas
Det kan bero på är att säkringen kan ha suttit snett i säkringshållaren. Risken är då att det ena stiftet har väldigt lite kontakt med hållaren. Då kan det bli varmgång i hållaren.
Det kan även vara en dålig kabelanslutning på undersidan av hållaren.

Jag monterade säkringshållare från Biltema i min husbil 2018.
I år blev det strömlöst i ett 12V uttag. Vid felsökningen upptäckte jag att säkringen (10A) till uttaget satt snett i säkringshållaren. Jag lyckades få dit säkringen någorlunda. Jag såg nu att säkringshållaren är en riktig dålig. Det är stor risk att säkringarna hamnar snett. Inga mer elprylar från Biltema.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
760
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Det kan ha varit ärg i säkringshållaren som skapar en resistans och därmed utvecklas hög värme med dessa strömstyrkor. Du säger ju även att du inte sett detta problem efter byta av hållaren. Känn med fingret hur varm säkringen är efter en tids körning.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.326
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag skulle vilja påstå att en flatstiftsäkring av midi-modell inte klarar dessa strömmar över tid, vet inte hur installatörerna tänker där.
En uppgradering till en flatstiftsäkring av maxi-modell (samma modell som din röda) löser många gånger detta problem.
Andra alternativ är,
ANL-säkring, är dock osäker ifall de finns i 20A.
Bra båttillbehörsbutiker har kraftiga automatsäkringar på 20A, men de kostar över 200kr, men kvalitet kostar oftast lite mer.
 
Toppen