Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Varför skulle det vara bättre?
Skulle säga tvärt om.
"Många kopplar inte på bästa sätt när man parallellkopplar 2 st 12-V-batterier.
Anslutningen till laddning/förbrukare ska göras med plus till ena batteriet och minus till det andra.
För den oinvigde kan det se ut att gå på ett ut, med så är det inte."
Har du någon skiss som visar detta?
Tackar Västkustcampar'n, då har jag kopplat rätt. Men en fråga, R1 & R2's area, om dessa är tillräckligt grova eller om man skulle använda massiva plattprofiler i koppar, spelar det då någon roll på vilket sätt man kopplar?
Eller snarare jämföra Wh i resp fall. Dvs 6V batteri måste ha dubbla Ah kapacitet för att resultatet ska bli detsamma. Men det var säkert så du menade ;-)Ska man jämföra ska det förstås ske med tanke på samma Ah i båda fallen
Ett 6 V batteri har tre celler seriekopplade, ett 12 V batteri har 6 celler seriekopplade.
Att det skulle vara skillnad på att seriekoppla 2x3 celler eller 6 celler ser jag som väldigt otroligt. Då behöver jag mer bevis än en text från en husbilstidning
Däremot är det skillnad rent fysiskt på 6V- resp 12Vbatterierna. Ska man jämföra ska det förstås ske med tanke på samma Ah i båda fallen.