Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Björn är det 220v laddning eller solceller som laddar .har samma idé att skaffa Biltema AGM men det blir solceller som blir huvudladdning för mig 150w
Varför inkopplad när ni är hemma? Orkar inte solpanelen underhålla batterierna? Byter till ny husbil med solpanel inom kort så därav min frågaHej. Bilen står alltid med laddaren EBL inkopplad när vi är hemma. När vi rör på oss så kommer kraften från en Solpanel a 150 W .
Varför inkopplad när ni är hemma? Orkar inte solpanelen underhålla batterierna? Byter till ny husbil med solpanel inom kort så därav min fråga
Vi har fyra bodelsbatterier, Biltema 95 Ah AGM, fungerar utmärkt. De har olika ålder, aldrig varit under 12,3 V, står alltid på laddning.
Okej..aldrig under 12.3 V skriver du...och fyra batterier. Har du kollat om det har varit fullladdad 12.7 V någon gång. Avsluta laddning och mät opp spänningen efter ca 4 timmar. Har du 12,7 V är det bra.
Får du inte i mer än 12,3 V då är det lite illa..att bara ha knappt halvladdade batterier..då kan dom fort ta stryk.
Vid 12,4 V är det halvladdad..
Vid 12.7 V är det fullladdad.
AGM- batterier kräver en högre laddspänning 14,7 V ( mät opp detta om du har den laddning kapaciteten)
14,4 V är normal laddning för övriga batterier.
Ha de Leffe S
Jodå, du behöver inte vara orolig, jag sköter dom med mycket kärlek. Efter ett liv som långseglare så har jag lärt mig den hårda vägen. Skyllermarks har kompletterat med kunskap om toppladdning så vi har ful harmoni i husbilen. Roligt att du är med på spänningsnivåerna, dom följer jag med ett Nasa BM-1. Hör av dig om du kommer hitåt så får vi resonera vidare om batterivård.
Vet inte om detta är rätt tråd...men: Många har minst två husdelsbatterier. Dessa kan behöva underhållsladdas - framför allt då bilen står stilla under en längre period. Underhållsladdning sker med speciella laddare vilket skulle innebära att man har två (eller fler laddare) igång samtidigt. Borde inte det finnas underhållsladdning som sker till batterierna via den "vanliga" elanslutningen på utsidan av fordonet? Tacksam för svar.
Men hur kan spänningen sjunka till 12,4v efter två veckor, då har du antingen ett kasst batteri eller något som drar ström och på sikt kanske förstör batteriet.Betr. startbatteriet gör jag på annat sätt.
Om det förblir inkopplat (utan laddning) sjunker polspänningen till 12.4 V på ca 2 veckor, och då är det dags att ladda upp det igen.
Just spänningen 12.4 V ska batteriet aldrig underskrida, då blir det förstört på sikt.
Därför har jag en Ctek MXS 5.0 på startbatteriet. Det kopplar jag alltså inte bort helt (det medför ju i så fall bl.a. att radio och färddator m.m. tappar alla inställningar).
Ctek-laddaren går över till ett speciellt långtidsladdningsläge efter ca 10 dagar och håller då en spänning på ca 12.8 V via en speciell pulsladdning.
Så gör jag, andra får göra som de vill....
Bra länk för den som vill "grotta ner sig":
http://tudor.se/wp-content/uploads/sites/13/2014/09/Laddning-av-batterier.pdf
Rörande parallell koppling av batterier så är det inte bra om batterierna inte är i samma skick.
Ett enkelt sätt att kontrollera om det kan bli problem är att ladda upp de två som vanligt i husbilen och sedan koppla ifrån all laddning, koppla ifrån + från båda batterierna och nu kopplar man in en multimeter på strömmätning, börja med 10A området om det visa i princip 0A så växla över till ett lägra mätområde tex 0-300 mA och ha denna ikopplad under säg 1 vecka eller två, notera vad multimetern säger morgon och kväll.
All ev ström som multimetern nu ev mäter betyder att ett av de två batterierna laddar upp det andra dvs inte bra dvs A försvinner till ingen nytta.
Sedan så kan man även mäta hur mycket dom orkar leverera var för sig men då ska man sätta en multimeter mellan - och chassit på varje batteri, vid belastning så ska de två multimetrarna visa samma A vilket betyder att de två batterierna bidrar med lika mycket ström, samma sak vid laddning att dom laddas lika mycket.
Allt detta kan sammanfattas med att man ska se till att det är balans mellan batterierna, sköts detta "automatiskt" så kallas systemet för BMS, Battery Management System vanligt ord inom Li batterier men inget nytt egentligen.
Spänningen på mitt startbatteri sjunker alltså till ca 12.4 volt på 2 veckor om det är inkopplat.Men hur kan spänningen sjunka till 12,4v efter två veckor, då har du antingen ett kasst batteri eller något som drar ström och på sikt kanske förstör batteriet.
2 st seriekopplade 6V-batterier är helt klart bättre än 2 st parallellkopplade 12V.Det här med laddning är ju ett hett ämne.
Om man tänker sig att man har 2 st 100 Ah batterier som är parallell kopplade 12 volt.
Nya bilar med Euro 5 & 6 levererar inte tillräckligt för att ladda dessa batterier till 100%, orsak är att generatorn går ner i laddning efter det att startbatteriet blivit full laddat. Sedan nästa pilsner Seriekopplade 6 volt eller parallell 12 volt.Jag förordar nog 6 volt i serie med b.la orsaken att det är kraftigare batterier i rent fysisk uppbyggnad, tjockare plattor t.ex. För att uppnå max spänning i bodels batterierna så behövs nog en booster.
vad har ni för åsikter om det?
2 st seriekopplade 6V-batterier är helt klart bättre än 2 st parallellkopplade 12V.
Även beroende på att de då alltid laddas och urladdas lika mycket
Fast var får man tag på det idag?
Varför skulle det vara bättre?2 st seriekopplade 6V-batterier är helt klart bättre än 2 st parallellkopplade 12V.
Även beroende på att de då alltid laddas och urladdas lika mycket
Fast var får man tag på det idag?