• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Bodelsbatteri tips

HansErik

HBK Medlem
Inlägg
765
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2024
Hej
Behöver ett 100 ampere bodelsbatteri jag såg detta på Jula nu,


Kan det vara något att ha till exempel jämfört med Biltemas i samma pris klass?

Tips och råd vore toppen
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.351
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sköter inte bms:et så att lfp-batteriet slutar ladda när det inte längre behövs (om bilen står på ständig 230-ström)?
Kan vara så, därför det ser ut att aldrig bli fulladdat när jag står på stolpe. Vi får se nu i vinter när vi kommer ner, det är ju lite tokigt att på dom platserna vi vill stå kan man inte välja bort elen:twitcy:
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.130
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sköter inte bms:et så att lfp-batteriet slutar ladda när det inte längre behövs (om bilen står på ständig 230-ström)?
Njae, BMS:en är väl vanligtvis inte en laddningsregulator utan snarare en skyddsfunktion som skall koppla ifrån batteriet när något är fel, t.ex. för hög eller för låg spänning eller temperatur. Att batteriet är fulladdat är ju inget fel.

(Vanligtvis sköter BMS cellbalansering också. )
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.350
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sköter inte bms:et så att lfp-batteriet slutar ladda när det inte längre behövs (om bilen står på ständig 230-ström)?
BMS i ett dropinbatteri ser jag som skyddselektronik för cellerna. Inte för att reglera laddning. BMS och bluetooth elektroniken är nog den svagaste länken i ett dropinbatteri. I mitt förra LiFePo4 batteri jobbade det inbyggda BMS mycket med att reglera laddningen, utan att jag förstod det. BMS:t dog efter knappt tre år. Cellerna förmodligen perfekta efter knappt 50 cykler. Fick ett nytt av Forsbergs!

PS! Såg inte att KawaMal hann före. :)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.350
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Kan vara så, därför det ser ut att aldrig bli fulladdat när jag står på stolpe. Vi får se nu i vinter när vi kommer ner, det är ju lite tokigt att på dom platserna vi vill stå kan man inte välja bort elen:twitcy:
Min laddare går gärna in i "storage" läge när vi står på stolpe och ligger då på runt 70% laddning. Men bryter jag laddningen en kort stund så startar den om på bulk och laddar fullt.
 
Toppen