Peter, visst är det lite lustigt. Skanbatt föreslog att jag skulle välja bly/syra-läget just med motiveringen att lithiumbatterier inte behöver den längre absortionsfasen och att det ”sliter” på batteriet i onödan. Men de säger också att det inte spelar så stor roll vilket läge man väljer.
Det som påverkar är, storlek på batteriet samt hur kraftig laddare man har.
Ex. Har man bara ett litet batteri på 100Ah samt en laddare på kanske 20A, ja då hinner man utan störning upp till fulladdat i bly/syra-läget.
Upplever man dock att laddaren växlar till underhållsladdning innan man nått fulladdat så kan man testa med gel-läget.
På de lite nyare ebl'en har gel bytts ut mot agm, då tycker jag definitivt att bly/syra-läget ska väljas.
Att det skulle "slita" på batteriet förstår jag inte riktigt, när första cell når inställd max V så bryts laddningen, oavsett typ av laddare, när sen bms'et öppnar för laddning igen så startar laddaren om från början med full kraft (A).
"Problemet " är snarare att när man bytt till litiumbatteri så ligger man kvar i vanan att 230-sladden måste i fort som tusan, det finns ingen fördel att hålla på att ladda ett litiumbatteri som ett blybatteri, det "sliter". Måste man ladda varje dag kanske man valt för litet batteri i förhållande till sin förbrukning
Jag har ingen 230-laddare alls ansluten till mitt litiumbatteri, det har fungerat bra för mej i 4år nu. Ett litiumbatteri ska inte behandlas som ett blybatteri som vill ha laddning kontinuerligt.