• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Bodelsbatteri tips

HansErik

HBK Medlem
Inlägg
765
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2024
Hej
Behöver ett 100 ampere bodelsbatteri jag såg detta på Jula nu,


Kan det vara något att ha till exempel jämfört med Biltemas i samma pris klass?

Tips och råd vore toppen
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.018
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
1. Spänningskurvan är extremt plan jämfört med blybatterier.
HÄR kan du fördjupa dej i egenskaperna.

2. I princip ja, enda kruxet är att ebl'en kommer att växla över lite för tidigt till underhållsladdning innan LFP-batteriet hunnit upp till 100% SoC.
Har du en euro6x så brukar en dc-dc/booster laddare krävas, men en sådan bör redan vara monterad isåfall. Du kan välja båda lägena.
Bra länk att läsa, tack.

Har en 2008 med gammal generator. Kollade lite mer på min EBL. Den har blysyra/gel lägen så gel borde vara att föredra.... tror jag
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.590
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
En reflektion.
Är det kanske så att oavsett vad man skickar in i ett LFP batteri (med BMS) så blir det billigare än bly-syra batterier.
Detta med tanke på prisnivån på online LFP närmar sig bly batterier i pris per användbar Ah.

Alltså, svettas inte över exakta spänningar och laddkurvor, det blir ändå billigare med skitbilliga LFP än likaledes billiga bylbatterier.
Om man inte når de utlovade X tusen laddcyklerna på ett LFP, är det ändå sannolikt minst tre gånger så många som ett blybatteri uppnår.

När det misshandlade LFP batteriet är kass på grund av misshandel, köp ett nytt.
Du har troligen ändå sparat in tre fyra byten av blybatterier.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.326
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
En reflektion.
Är det kanske så att oavsett vad man skickar in i ett LFP batteri (med BMS) så blir det billigare än bly-syra batterier.
Detta med tanke på prisnivån på online LFP närmar sig bly batterier i pris per användbar Ah.

Alltså, svettas inte över exakta spänningar och laddkurvor, det bilr ändå billigare med skitbilliga LFP än likaledes billiga bylbatterier.
Om man inte når de utlovade X tusen laddcyklerna på ett LFP, är det ändå sannolikt minst tre gånger så många som ett blöybatteri uppnår.

När det misshandlade LFP batteriet är kass på grund av misshandel, köp ett nytt.
Du har troligen ändå sparat in tre fyra byten av blybatterier.
Jag skulle vilja påstå att redan förra året så var budget-LFP (drop-in) billigare per användbar Wh än budget-fritidsbatterier av bly. Sen som du skriver har man en äldre husbil (före euro6) så behöver man inte oroa sig över laddningen, har man solpaneler så se till att regulatorn har ett LFP-läge.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.987
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Gel blir bra, fördelen är att laddaren ligger kvar längre i absorbtionsfasen innan den växlar till underhållsladdning
Peter, visst är det lite lustigt. Skanbatt föreslog att jag skulle välja bly/syra-läget just med motiveringen att lithiumbatterier inte behöver den längre absortionsfasen och att det ”sliter” på batteriet i onödan. Men de säger också att det inte spelar så stor roll vilket läge man väljer.
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
365
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Peter, visst är det lite lustigt. Skanbatt föreslog att jag skulle välja bly/syra-läget just med motiveringen att lithiumbatterier inte behöver den längre absortionsfasen och att det ”sliter” på batteriet i onödan. Men de säger också att det inte spelar så stor roll vilket läge man väljer.
Jeg ble også anbefalt bly/syre på min EBL-99 da jeg monterte Skanbatt 150 Ah Lithium i min bil i vår.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.326
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Peter, visst är det lite lustigt. Skanbatt föreslog att jag skulle välja bly/syra-läget just med motiveringen att lithiumbatterier inte behöver den längre absortionsfasen och att det ”sliter” på batteriet i onödan. Men de säger också att det inte spelar så stor roll vilket läge man väljer.
Det som påverkar är, storlek på batteriet samt hur kraftig laddare man har.
Ex. Har man bara ett litet batteri på 100Ah samt en laddare på kanske 20A, ja då hinner man utan störning upp till fulladdat i bly/syra-läget.
Upplever man dock att laddaren växlar till underhållsladdning innan man nått fulladdat så kan man testa med gel-läget.
På de lite nyare ebl'en har gel bytts ut mot agm, då tycker jag definitivt att bly/syra-läget ska väljas.
Att det skulle "slita" på batteriet förstår jag inte riktigt, när första cell når inställd max V så bryts laddningen, oavsett typ av laddare, när sen bms'et öppnar för laddning igen så startar laddaren om från början med full kraft (A).
"Problemet " är snarare att när man bytt till litiumbatteri så ligger man kvar i vanan att 230-sladden måste i fort som tusan, det finns ingen fördel att hålla på att ladda ett litiumbatteri som ett blybatteri, det "sliter". Måste man ladda varje dag kanske man valt för litet batteri i förhållande till sin förbrukning
Jag har ingen 230-laddare alls ansluten till mitt litiumbatteri, det har fungerat bra för mej i 4år nu. Ett litiumbatteri ska inte behandlas som ett blybatteri som vill ha laddning kontinuerligt.
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
365
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Hva med 230V tilkoblet som vedlikeholdslading når bilen ikke er i bruk, er ikke det bra for lithiumbatteriet? Jeg har alltid hatt bilen tilkoblet 230V når den står parkert her hjemme, bør jeg revurdere det?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.326
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hva med 230V tilkoblet som vedlikeholdslading når bilen ikke er i bruk, er ikke det bra for lithiumbatteriet? Jeg har alltid hatt bilen tilkoblet 230V når den står parkert her hjemme, bør jeg revurdere det?
Litiumbatterier gillar inte underhållsladdning, det steget saknas på litiumladdare, tvärtemot blybatterier.
Den stora vitsen med Litiumbatteri är att slippa ansluta sig till 230V.
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.351
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Litiumbatterier gillar inte underhållsladdning, det steget saknas på litiumladdare, tvärtemot blybatterier.
Den stora vitsen med Litiumbatteri är att slippa ansluta sig till 230V.
Jaha, hur gör vi då? Vi kommer att stå på en plats där det är "tvingande el ", alltså att vi betalar för el. Har förstått att det inte är optimalt, verkade inte bli någon ordning alls på laddningen. Inte förrän vi var ifrån ställplatsen några dagar. Då funkade det jättebra. Alltså bättre att betala för elen men inte koppla sladden mer än någon gång ibland?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.326
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jaha, hur gör vi då? Vi kommer att stå på en plats där det är "tvingande el ", alltså att vi betalar för el. Har förstått att det inte är optimalt, verkade inte bli någon ordning alls på laddningen. Inte förrän vi var ifrån ställplatsen några dagar. Då funkade det jättebra. Alltså bättre att betala för elen men inte koppla sladden mer än någon gång ibland?
Självklart ska man koppla in sig 230V ifall man har behov av 230V, men man måste ju inte ladda sitt Litiumbatteri ifall det inte finns behov, man kan t.ex ha en timer till laddaren så den bara laddar några timmar per dygn, eller så kan man göra som mej o MichaelS och strunta i laddning via 230V, på min med Schaudt's EBL så är det enkelt, bara att dra ur 230V sladden ur ebl, den försörjer enbart den inbyggda laddaren, allt annat drivs med 12V, så man tappar inga andra funktioner.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
615
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Självklart ska man koppla in sig 230V ifall man har behov av 230V, men man måste ju inte ladda sitt Litiumbatteri ifall det inte finns behov, man kan t.ex ha en timer till laddaren så den bara laddar några timmar per dygn, eller så kan man göra som mej o MichaelS och strunta i laddning via 230V, på min med Schaudt's EBL så är det enkelt, bara att dra ur 230V sladden ur ebl, den försörjer enbart den inbyggda laddaren, allt annat drivs med 12V, så man tappar inga andra funktioner.
Nackdelen då är att startbatteriet inte får någon laddning när sladden är urdragen.

Mvh / Roland
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.326
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nackdelen då är att startbatteriet inte får någon laddning när sladden är urdragen.

Mvh / Roland
Rätt, så kan det bli, det skiljer dock mellan olika fordon.

Jag har kopplat över alla förbrukare från startbatteriet till bobatteriet som inte är nödvändigt för bildelen (utom E&P och Webasto)
Sen har jag laddning till startbatteriet från mppt-regulatorn ifall solen ger något, jag har aldrig haft problem med startbatteriet sedan dess, innan kunde jag få startproblem redan efter 3 veckors stillestånd utan 230V ansluten.

Man kan få modifiera en hel del för att få till en husbil som fungerar enligt sina egna behov, inget är dock omöjligt, det svåra är nog att prioritera olika egenskaper.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.987
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Jag tror att man med gott samvete kan ha bilen inkopplad på 230V för laddning av drop-in batterier när den inte används. Jag gjorde så med mina AGM-batterier som höll i 7 år och har fortsatt att göra så med mina 4 år gamla lithiumbatterier. De senare har fortfarande samma kapacitet som vid installationen. Har även fått verifierat från Skanbatt att deras garanti på 8 år gäller med detta sätt att ladda.
Dessutom har väl de flesta husbilar idag solceller som under åtminstone 7-8 månader/år, lite beroende på var man bor/vistas, laddar batterierna.
För de allra flesta gäller det nog att ha en enkel rutin för laddning utan att behöva göra olika i-/urkopplingar eller inställningar av laddningsparametrar.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.326
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag tror att man med gott samvete kan ha bilen inkopplad på 230V för laddning av drop-in batterier när den inte används. Jag gjorde så med mina AGM-batterier som höll i 7 år och har fortsatt att göra så med mina 4 år gamla lithiumbatterier. De senare har fortfarande samma kapacitet som vid installationen. Har även fått verifierat från Skanbatt att deras garanti på 8 år gäller med detta sätt att ladda.
Dessutom har väl de flesta husbilar idag solceller som under åtminstone 7-8 månader/år, lite beroende på var man bor/vistas, laddar batterierna.
För de allra flesta gäller det nog att ha en enkel rutin för laddning utan att behöva göra olika i-/urkopplingar eller inställningar av laddningsparametrar.

Ja Kjell, det viktigaste är att följa tillverkarens rekommendationer, och dessa skiljer sig åt mellan olika batteritillverkare, så var och en som vill sköta sitt batteri optimalt, kolla upp vad som gäller för just ditt batteri.
 
Toppen