• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Bodelsbatteri tips

HansErik

HBK Medlem
Inlägg
765
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2024
Hej
Behöver ett 100 ampere bodelsbatteri jag såg detta på Jula nu,


Kan det vara något att ha till exempel jämfört med Biltemas i samma pris klass?

Tips och råd vore toppen
 

staffanulla

HBK Medlem
Inlägg
268
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2024
Hej
Behöver ett 100 ampere bodelsbatteri jag såg detta på Jula nu,


Kan det vara något att ha till exempel jämfört med Biltemas i samma pris klass?

Tips och råd vore toppen
Detta är ett startbatteri och inte så lämpat till långsamm urladdning
 

HansErik

HBK Medlem
Inlägg
765
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2024
Hur laddar du? Hur laddar du bodels-batteriet? Har du ett som är dåligt nu?

Ps laddar du med din generator?
Bodelsbatteriet har en egen liten solpanel som ger kanske 1.2 ampere så på sommaren funkar det. Men på vinterhalvåret får jag ladda det manuellt varannan vecka med mitt inbyggda gasoldrivna elverk.
Jag har haft Biltemas 1700 kr fritidsbatteri som räckt i typ två år innan jag märker att det inte finns så mycket ström och måste köpa ett nytt
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.326
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det är ett startbatteri, det innebär att du helst inte bör urladda mer än 20%=20Ah, samt det klarar ca.150st cykler.
Av alla bobatterival är det det absolut sämsta valet. Men det "passar" som de skriver.
Ifall du önskar ett blybatteri, leta efter ett märkt "deep cycle".
Men ett budget 100Ah LFP-batteri får du för samma pengar ca.2500kr
 

HansErik

HBK Medlem
Inlägg
765
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2024
Det är ett startbatteri, det innebär att du helst inte bör urladda mer än 20%=20Ah, samt det klarar ca.150st cykler.
Av alla bobatterival är det det absolut sämsta valet. Men det "passar" som de skriver.
Ifall du önskar ett blybatteri, leta efter ett märkt "deep cycle".
Men ett budget 100Ah LFP-batteri får du för samma pengar ca.2500kr
Men det står ju i beskrivningen att den går bra i husvagn också,

"Marin- och fritidsbatteri med mycket hög starteffekt!

Detta underhållsfria kalcium-kalcium-startbatteri från Hamron är avsett för marint bruk samt för fritidsbehov. Det har mycket hög startsäkerhet även vid låga temperaturer men kan också användas för att driva bogpropeller, radio, lanternor med mera.

Lämpligt även i husvagn och husbil
Batteriet passar utmärkt för båtar med bara ett batteri, men är bra att ha även i husvagnar och husbilar.

Plug & play
Batteriet har rätt polställning (+ till höger) för snabb installation. Kallstartström: 760 A. För optimal laddning rekommenderas 10 A-laddare.

Kan parallellkopplas
Behöver du längre batteritid? Inga problem! Detta batteri går att parallellkoppla, vilket ger dubbelt så lång drifttid."
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.018
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej
Behöver ett 100 ampere bodelsbatteri jag såg detta på Jula nu,


Kan det vara något att ha till exempel jämfört med Biltemas i samma pris klass?

Tips och råd vore toppen
Min EBL laddar som mest 18A. Det står i specen till detta batteri att 10A laddning rekomenderas
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.326
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Men det står ju i beskrivningen att den går bra i husvagn också,

"Marin- och fritidsbatteri med mycket hög starteffekt!

Detta underhållsfria kalcium-kalcium-startbatteri från Hamron är avsett för marint bruk samt för fritidsbehov. Det har mycket hög startsäkerhet även vid låga temperaturer men kan också användas för att driva bogpropeller, radio, lanternor med mera.

Lämpligt även i husvagn och husbil
Batteriet passar utmärkt för båtar med bara ett batteri, men är bra att ha även i husvagnar och husbilar.

Plug & play
Batteriet har rätt polställning (+ till höger) för snabb installation. Kallstartström: 760 A. För optimal laddning rekommenderas 10 A-laddare.

Kan parallellkopplas
Behöver du längre batteritid? Inga problem! Detta batteri går att parallellkoppla, vilket ger dubbelt så lång drifttid."

Man knäcker ett sånt här batteri rekordsnabbt på typ 2 säsonger som bobatteri, de klarar helt enkelt inte av djupurladdningar.
Varför skulle någon vilja lägga ut 1900kr var 3:e år på ett batteri där man bara kan utnyttja 25% av kapaciteten, tar 8-12h att ladda upp till 100%, väger mångdubbelt mot alternativet???

Lägg på 500kr och få ett batteri som överlever husbilen, du kan utnyttja 100% av kapaciteten, laddas till 100% på någon timme, väger runt 10kg.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.018
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Man knäcker ett sånt här batteri rekordsnabbt på typ 2 säsonger som bobatteri, de klarar helt enkelt inte av djupurladdningar.
Varför skulle någon vilja lägga ut 1900kr var 3:e år på ett batteri där man bara kan utnyttja 25% av kapaciteten, tar 8-12h att ladda upp till 100%, väger mångdubbelt mot alternativet???

Lägg på 500kr och få ett batteri som överlever husbilen, du kan utnyttja 100% av kapaciteten, laddas till 100% på någon timme, väger runt 10kg.
Vilket batteri ät det du pratar om? Det lät intressant.
 

HansErik

HBK Medlem
Inlägg
765
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2024
Man knäcker ett sånt här batteri rekordsnabbt på typ 2 säsonger som bobatteri, de klarar helt enkelt inte av djupurladdningar.
Varför skulle någon vilja lägga ut 1900kr var 3:e år på ett batteri där man bara kan utnyttja 25% av kapaciteten, tar 8-12h att ladda upp till 100%, väger mångdubbelt mot alternativet???

Lägg på 500kr och få ett batteri som överlever husbilen, du kan utnyttja 100% av kapaciteten, laddas till 100% på någon timme, väger runt 10kg.
Tack för tipsen Jag har lithium batteri som bodelsbatteri på en slinga 230 volt sen har jag ju 100 ampere bly batterier i den gamla 12 volts slingan just för vattenpumpen och du vet gamla belysningen värmepump. Litium är ju så jävla överlägset 80 ampere kostade 11.000 för fyra år sedan 1500 cykel nu och går som på räls
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
377
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Tack för tipsen Jag har lithium batteri som bodelsbatteri på en slinga 230 volt sen har jag ju 100 ampere bly batterier i den gamla 12 volts slingan just för vattenpumpen och du vet gamla belysningen värmepump. Litium är ju så jävla överlägset 80 ampere kostade 11.000 för fyra år sedan 1500 cykel nu och går som på räls
Varför har du två slingor istället för en slinga ?
Sätt in ett till LiFePO4 på 100Ah och koppla ihop båda litiumbatterierna
 

HansErik

HBK Medlem
Inlägg
765
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2024
Inget specifikt, utan ett LiFePO4 på 100Ah, det kryllar av budgetmodeller på nätet.
HÄR är några ex. på svenska Amazon, skickas fraktfritt inom en vecka.
Oj vad priset har sjunkit Jösses Tack för tipset.
Jag har ju detta sundlux fyra gånger dyrare än de Amazon batterierna, undrar vad skillnaden är samma fyra fem tusen cyklar inbyggd BMS
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.326
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Oj vad priset har sjunkit Jösses Tack för tipset.
Jag har ju detta sundlux fyra gånger dyrare än de Amazon batterierna, undrar vad skillnaden är samma fyra fem tusen cyklar inbyggd BMS
Det är svårt/omöjligt att veta skillnaden utan att öppna batterierna.
Men generellt så är "budgetbatterier" klenare byggda gällande BMS, kopplingar, kablar, funktioner, sämre garanti, m.m.

Så vill man driva en kraftig inverter så bör man satsa på högre kvalitet, det finns dock bra kvalitet i "budgetsegmentet" det svåra är att hitta dem
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.326
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tack för tipsen Jag har lithium batteri som bodelsbatteri på en slinga 230 volt sen har jag ju 100 ampere bly batterier i den gamla 12 volts slingan just för vattenpumpen och du vet gamla belysningen värmepump. Litium är ju så jävla överlägset 80 ampere kostade 11.000 för fyra år sedan 1500 cykel nu och går som på räls
Hur använder du ditt litiumbatteri när du kommit upp i 1500st cykler?
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.018
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Inget specifikt, utan ett LiFePO4 på 100Ah, det kryllar av budgetmodeller på nätet.
HÄR är några ex. på svenska Amazon, skickas fraktfritt inom en vecka.
Ni som kan mer än jag..... 2 frågor

Ger ett sådant batteri 12.8v hela tiden eller sjunker spänningen under användning som på bly batterier?

Kan man koppla in ett sådant batteri rakt av på schaudt ebl 102 som har batterival blysyra/AGM?

LiFePO4 på 100Ah,
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.326
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
1. Spänningskurvan är extremt plan jämfört med blybatterier.
HÄR kan du fördjupa dej i egenskaperna.

2. I princip ja, enda kruxet är att ebl'en kommer att växla över lite för tidigt till underhållsladdning innan LFP-batteriet hunnit upp till 100% SoC.
Har du en euro6x så brukar en dc-dc/booster laddare krävas, men en sådan bör redan vara monterad isåfall. Du kan välja båda lägena.
 
Toppen