• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bodelsbatteri, laddning mm

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Det finns många trådar om bodelsbatteriet i forumet: laddning, typ mm

Läs bifogade dokument så kanske vissa poletter trillar ner innan det skrivs massor med motsägelsefulla och/eller vilseledande inlägg i andra trådar.

Visserligen en partsinlaga från CTEK men inte helt fel ändå.
 

Bilagor

  • Batterier_laddning_rev4.pdf
    2 MB · Visningar: 719

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatteri, laddning mm

Har ett 125W panel på taket. Kjørte i to år med en normal regulator. Dette ladet flott og opp til maks 14,4V inn på bodel batteri.

Har nå Ctek DCDC lader hvor solcellene er koblet til. Og voila, dette ble det futt i. Nå lader det på en grei vårdag med litt sol gjennom skydekket fort vekk 14,7- 14,8V og mer A enn før.

Nok ett godt argument for Ctek DCDC.

Men, koble Ctek inn i anlegget rett før bodelbatteri, mao helt sist på ladekabel til bodelbatteri, slik at den høye spenningen ikke når bodelens el anlegg, for det er det ikke beregnet for....
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatteri, laddning mm

Ett tillskott i samlingen 'bra att veta' papper om batterier. Kommer från en batteritillverkare så vissa delar är vinklade mot deras produkter men det mesta är generell information.
 

Bilagor

  • Battery_Tech_Manual.pdf
    164,7 KB · Visningar: 69

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.503
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatteri, laddning mm

Har ett 125W panel på taket. Kjørte i to år med en normal regulator. Dette ladet flott og opp til maks 14,4V inn på bodel batteri.

Har nå Ctek DCDC lader hvor solcellene er koblet til. Og voila, dette ble det futt i. Nå lader det på en grei vårdag med litt sol gjennom skydekket fort vekk 14,7- 14,8V og mer A enn før.

Nok ett godt argument for Ctek DCDC.

Men, koble Ctek inn i anlegget rett før bodelbatteri, mao helt sist på ladekabel til bodelbatteri, slik at den høye spenningen ikke når bodelens el anlegg, for det er det ikke beregnet for....

Och har du Ceteks Dual 250S DC/DC laddar så underhåls laddar den även bilbatteri när
bodelsbatteri är fulladdat.
 

Janne P

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Köping
HBK-Nr
256
Medlemskap
2025
Sv: Bodelsbatteri, laddning mm

Har köpt 2 nya fritidsbatterier 80 amp/st. till bodelen. Vilken area skall man ha när man kopplar ihop dessa på kabeln, samma som på ordinarie kabeln. Skall man ha säkring mellan dessa 2 batterier i såfall vilken storlek Tack på förhand. Janne
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.503
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
F

F.d. 55451

Guest
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Bodelsbatteri, laddning mm

Hur mycket man får ut med en plant monterad panel jämfört med en solföljande solpanel beror ju på hur högt solen står.
Står den i 60 graders höjd ger en plant monterad panel 80% av vad man får om den stod rakt upp. Vid 45 grader får man ut 50% (sinus för höjdvinkeln).


Hej igen,

Jag har långt om länge upptäckt att jag slarvat mad procentsifrorna. De skall vara betydligt bättre!

Vid 60 grader får man ut 87%, vid 45 grader 71% och vid 30 grader 50%.
Till detta kommer bidraget från det diffusa ljuset.

Mvh Bengt
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Bodelsbatteri, laddning mm

- Från den vertikala 90 grader och 90 grader horisontellt?
- Eller vad?
- Dvs en 50 watts solpanel ger 50 watt?
I Sverige, eller på ekvatorn och molnfri?
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Bodelsbatteri, laddning mm

- Från den vertikala 90 grader och 90 grader horisontellt?
- Eller vad?
- Dvs en 50 watts solpanel ger 50 watt?
I Sverige, eller på ekvatorn och molnfri?

Hej,

Solhöjdsvinkeln räknat från markplanet.
Procenttalen gäller för en solcell som ligger horisontellt.

Dvs. En molnfri dag ger det direkta solljuset som faller på en horisontellt placerad 50 watts solcell 43 watt när solen står 60 grader över horisonten, 35 watt när solen står 45 grader över horisonten och 25 watt när solen står så lågt som 30 grader över horisonten.

Till detta kommer ytterligare något från det diffusa ljuset från hela himmelen.

Mvh Bengt
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Bodelsbatteri, laddning mm

Hej Bengt och tack för informationen.
Mycket intressant, är detta uppgifter från tillverkare av solceller eller vanlig enkel naturvetenskap?
Jag gissar på det senare då jag älskar all form av vetenskap.

Jag har funderat på just detta då jag bor i Norrbotten där vi har massor med soltimmar på sommaren men inte så bra höjd på solen, det blir så när man bor vid polcirkeln.
Så när jag monterar solcell kommer jag ha en hel del timmar per dygn med sol men lite låg vinkel på solen så mina 2x90W(vilket jag funderar på att köpa) blir kanske bara 120W som bäst?

Mvh Alf
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Bodelsbatteri, laddning mm

Idag, Tosteberga, Bromölla, kl 12:50 sommartid

Solvinkel: 50,9 grader, klar himmel (lite skyar)

Ström: 4,7 Amper

Spänning: 13,5 Volt (Det är vad mina grejor i bilen tål)

Effekt: 63,5 Watt

Solpanel märkt 100 Watt


Hej,

Intressanta data! Är det skyarna som minskar verkningsgraden eller har Du inte en MPPT-regulator. Teoretiskt skulle solcellen ge 77%.

Mvh Bengt
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Bodelsbatteri, laddning mm

Hej Bengt och tack för informationen.
Mycket intressant, är detta uppgifter från tillverkare av solceller eller vanlig enkel naturvetenskap?
Jag gissar på det senare då jag älskar all form av vetenskap.

Jag har funderat på just detta då jag bor i Norrbotten där vi har massor med soltimmar på sommaren men inte så bra höjd på solen, det blir så när man bor vid polcirkeln.
Så när jag monterar solcell kommer jag ha en hel del timmar per dygn med sol men lite låg vinkel på solen så mina 2x90W(vilket jag funderar på att köpa) blir kanske bara 120W som bäst?

Mvh Alf

Hej,

Beräkningen är rent teoretisk (sinus för höjdvinkeln).
Uppgifter om det diffusa ljuset hittade jag på internet. Där uppgavs att det diffusa ljuset kan ge ca. 10% av solcellens watt-värde.

Mvh Bengt
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Bodelsbatteri, laddning mm

- Så en bra campering och solig dag, du kan med en 100 watt solpanel, ladda ca. 300 till 400 watt-timmar eller 25 till 33 Ah?

Detta är ungefär det jag ladda för ½ - 3/4 timme och jag kör varje dag.
(liten 70 A generator)

Det är faktiskt i början av ämnet - laddning, som jag kommer att hänvisa till eftersom det finns många aspekter som byts under den senaste tiden.
AGM batterier med stor förmåga att ta emot snabb laddning har gett nya möjligheter.

När bilgeneratorerne får AGM-batterier att ladda - så händer något - här och nu.

Med andra ord kan du hålla tyst i flera dagar med stor batterikapacitet och ladda på den korta resan till mataffären - dygnet runt.
Kan du se poängen?
:)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Bodelsbatteri, laddning mm

Hej,

Intressanta data! Är det skyarna som minskar verkningsgraden eller har Du inte en MPPT-regulator. Teoretiskt skulle solcellen ge 77%.

Mvh Bengt


Hej Bengt!

Laddningsströmmen minskar allteftersom batteriet laddas för att övergå till underhållsladdning när batteriet är full-laddat.

Mvh Birger
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Bodelsbatteri, laddning mm

- Så en bra campering och solig dag, du kan med en 100 watt solpanel, ladda ca. 300 till 400 watt-timmar eller 25 till 33 Ah?

Detta är ungefär det jag ladda för ½ - 3/4 timme och jag kör varje dag.
(liten 70 A generator)

Det är faktiskt i början av ämnet - laddning, som jag kommer att hänvisa till eftersom det finns många aspekter som byts under den senaste tiden.
AGM batterier med stor förmåga att ta emot snabb laddning har gett nya möjligheter.

När bilgeneratorerne får AGM-batterier att ladda - så händer något - här och nu.

Med andra ord kan du hålla tyst i flera dagar med stor batterikapacitet och ladda på den korta resan till mataffären - dygnet runt.
Kan du se poängen?
:)


Hej,

Jag håller helt med!

Sen jag skaffade 2X115Ah AGM-batterier har jag aldrig varit i närheten av slut på strömmen, hur jag än slösat. Och aldrig behöver jag stå vid elstolpe.

Mina 2x90W solcellerna kanske inte skulle ha varit nödvändiga om jag haft sådana batterier från början.

Så man kan nog säga att jag har både hängslen och livrem!

Men det finns ju många som inte kan installera en ordentlig batteribank eftersom bilens maxvikt sätter stopp för det och då kan ju solceller vara en lösning.

Mvh Bengt
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Bodelsbatteri, laddning mm

Bengt - tack för en harmonisk förståelse och erfarenhet.

Hur många dagar har du batterikapaciteten (motorn stannade) på vintern eller sommaren ? - ?

Hur stor är din bilgenerator?

Förutsätter att du har 2 x 115Ah + start = ~ 300Ah batterier att ladda.
Jag har 280Ah allt och funderar på 70 Ah mer = 350 Ah (liten status :oops:), men har endast 70 A bilgenerator.
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Bodelsbatteri, laddning mm

Bengt - tack för en harmonisk förståelse och erfarenhet.

Hur många dagar har du batterikapaciteten (motorn stannade) på vintern eller sommaren ? - ?

Hur stor är din bilgenerator?

Förutsätter att du har 2 x 115Ah + start = ~ 300Ah batterier att ladda.
Jag har 280Ah allt och funderar på 70 Ah mer = 350 Ah (liten status :oops:), men har endast 70 A bilgenerator.


Hej,

Jag vet inte hur många dagar batterierna varar utan laddning, jag har aldrig provat.
Vi tillbringar vintrarna i Spanien så någon erfarenhet av vintercamping har jag inte.

Bilgeneratorn är på 140A.
Jag har tre batterier: 2x115Ah VARTA Professional Deep Cycle AGM för bodelen och 1x110Ah underhållsfritt startbatteri.

Mvh Bengt
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.503
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatteri, laddning mm

Jag funderar om man skulle kunna ha två regulatorer till solpanel pga. att jag har Ceteks DC/DC laddare och den börjar underhållsladda bilbatteri först när bo batteri är full och innan bobatteri är full i slutfasen så går laddaren ner och den tar onödig tid fast solpanelerna ge ful styrka då skulle den andra regulatorn kunna fulla bilbatteri eller blir det kaka på kaka:confused:
 
Toppen