• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bodelsbatteri, laddning mm

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Det finns många trådar om bodelsbatteriet i forumet: laddning, typ mm

Läs bifogade dokument så kanske vissa poletter trillar ner innan det skrivs massor med motsägelsefulla och/eller vilseledande inlägg i andra trådar.

Visserligen en partsinlaga från CTEK men inte helt fel ändå.
 

Bilagor

  • Batterier_laddning_rev4.pdf
    2 MB · Visningar: 719

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatteri, laddning mm

Japp...

Så som bif. dok. beskriver... Det flertal inte läser!

Är: /Citat:
Lagom är bäst. Det är som alltid i livet att för mycket eller för litet skämmer. Även här finns det två olika trender som drar åt olika håll.
Ett öppet batteri tål en hel del stryk, för det går alltid att fylla på vatten och i extrema fall ersätta syran. Å andra sidan så tål ett renbly AGM-batteri extremt hög laddningsström.
Gamla sanningar ställs till dels på kant, men bara tills del. Moderna laddare med mer kontroll och renare likspänning utvidgar också tillåtet användningsområde.

En gammal tumregel säger att rekommenderad storlek på laddare får man fram genom att dividera batteriets kapacitet med tio och därmed få fram rekommenderad ström i Ampere.
Det är fortfarande en god regel, men det finns en hel del avvikelser från detta, beroende på typ av laddare och batteri
/Slut Citat.

angan, bra bif. info!

/Mangan
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Bodelsbatteri, laddning mm

Japp...

......................... tål ett renbly AGM-batteri extremt hög laddningsström.
.....................
/Mangan
Så med andra ord, ett AGM-batteri laddas snabbare än ett vanlig eller SMF batteri - fritidsbatteri.
Precis vad husbilar behöver för sin relativa stora batterikapacitet.
Det är irriterande när du känner dig tvungen att köra hundratals kilometer för att ha ström för start nästa dag.

Se mina mätningar med primär AGM (2 AGM + 1 SMF) och låg strömförbrukning med varselljus.

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/427492

Se även skillnaden i laddningsströmmen från start av laddningen i

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/394939

- var det fanns endast ett AGM batteri och två fritidsbatterier.

25 -26 A (korrigerad(förbruk i fordon)) contra 41 A !
 
Senast redigerad av en moderator:

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatteri, laddning mm

Halloj Bredo!

Batteri-typer som sätts samman har mer kring att ta emot ladd-spänning, kontra om det är ett fritids el. startbatteri! (gällande livslängd)

Laddning vid körning är lätt löst med en tex. 25mm2 kabel från generatorn.
Typ 1h. jobb så har Alla bättre laddning... Vi borde Ställa kvar på våra resp. tillverkare att detta är monterat från byggnation av en Husbil!

I mitt fall, inkl. ny-vunnen kunskap och med leverantörs info, (detta hade jag inte gjort för typ ett år sedan)
är jag nu nöjd med att jag kopplat samman olika batteri typer, dock alla inom samma ramar av laddström!

Med total 470A i batteri bank, 510W/24v solceller + en 230v/2000(4000w) sinus inverter som även har en av de bättre ladd-funktionerna förnärvarande,
(vid inkopplad 230V matning) är Jag både trygg gällande energi tillskott & nöjd med min installation! :D

Skulle vi behöva bistå en husbilskollega, har vi även med oss ett 3000W Kipor invert elverk... ;)

God Helg på dig Bredo!
Mvh. Magnus
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Bodelsbatteri, laddning mm

Hej,

Det talas mycket om laddare.

Jag själv står ytterst sällan vid 230V-stolpe, min laddning sker nästan helt från bilgeneratorn.

Jag har två stora AGM-batterier och vid ett vid ett tillfälle då de var rejält djupurladdade så mätte jag (med tångampermeter) hur stor laddströmmen från generatorn till AGM-banken var. Den startade med 70A och sjönk efter en stund till 40A.

Det kan man jämföra med vad den inbyggda laddaren som mest når upp till när jag står vid elstolpe, 18A (varav 2A går till startbatteriet) och mina två solceller på tillsammans 180 watt, som når mellan 5 till drygt 10A.

Mvh Bengt
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Bodelsbatteri, laddning mm

Ja - Ja batterityp mix har (hade) jag också - jag tror snart snart kommer att byta den äldsta fritids batteri för AGM.
Så kanske ett nytt test av optimal laddning - endast AGM.
Min strömförbrukning tycks fortfarande ökas.
Kommer snart med ett foto på 2 x 16 Amp kablar direkt från generator startbatteri etc. - ett utrymme fråga.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatteri, laddning mm

Hej Bengt!

Japp det gör det , det är det som kallas: Vi delar med oss av info!

Med förmodat av ditt inlägg står ni sällan still, ni kör mest?
Själv tycker jag det är skönt att stanna i flera dagar där guldklimpar i vår omgivning ger mig tillfälle!

Vad är i dina: /Citat: Jag har två stora AGM-batterier /Slut citat. Min fråga är då: 2x 150A el. vad då?

Även, vilken sorts av tångAmper mätare och precis hur mätte du?
Vad är din 2mm storlek på kabel från bilens generator?

När du inte står vid en "230stolpe" i vilket klimat ger dina 180W solceller mellan 5-10A?
Är det per dygn el. per timma och så fall när på året?

Använder du en MPPT regulator?

Mvh. Magnus

Hej,

Det talas mycket om laddare.

Jag själv står ytterst sällan vid 230V-stolpe, min laddning sker nästan helt från bilgeneratorn.

Jag har två stora AGM-batterier och vid ett vid ett tillfälle då de var rejält djupurladdade så mätte jag (med tångampermeter) hur stor laddströmmen från generatorn till AGM-banken var. Den startade med 70A och sjönk efter en stund till 40A.

Det kan man jämföra med vad den inbyggda laddaren som mest når upp till när jag står vid elstolpe, 18A (varav 2A går till startbatteriet) och mina två solceller på tillsammans 180 watt, som når mellan 5 till drygt 10A.

Mvh Bengt
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Bodelsbatteri, laddning mm

Hej Bengt!

Japp det gör det , det är det som kallas: Vi delar med oss av info!

Med förmodat av ditt inlägg står ni sällan still, ni kör mest?
Själv tycker jag det är skönt att stanna i flera dagar där guldklimpar i vår omgivning ger mig tillfälle!

Vad är i dina: /Citat: Jag har två stora AGM-batterier /Slut citat. Min fråga är då: 2x 150A el. vad då?

Även, vilken sorts av tångAmper mätare och precis hur mätte du?
Vad är din 2mm storlek på kabel från bilens generator?

När du inte står vid en "230stolpe" i vilket klimat ger dina 180W solceller mellan 5-10A?
Är det per dygn el. per timma och så fall när på året?

Använder du en MPPT regulator?

Mvh. Magnus


Hej Magnus,

Du har rätt i att vi rör oss mycket med bilen, står sällan på samma plats mer än 2 dagar.
Det var därför vi bytte "ner" oss från en normal Burstner till "plåtisen" som är så mycket smidigare att hantera.

Tångampermeter: clas ohlson 36-1203 pris 999 kr. Mätte på kabeln till minusanslutningen vid batterierna. Det är möjligt att solcellerna hjälpte till lite, det tänkte jag inte på.

Mätningen av solcellerna gjordes på vintern i Malaga. Det var mitt på dagarna som jag mätte strömmen (A) och jag har ingen uppfattning hur många ampertimmar (Ah) jag får per dag från solcellerna.

Ja, jag har en MPPT-regulator som tål 25A. En trevlig regulator där jag själv kan ställa max utspänning. Den har ett instrument som visar både strömmen från solcellen och den högre strömmen efter regulatorn. Den har också ett läge som ger pulser för utjämning av batterierna.

Batterierna är 2 st VARTA Professional Deep Cycle AGM på vardera 115 Ah.
Kabeln från generatorn är orginal och pga. isoleringen svårt att bedömma tjockleken på, men inte så väldigt tjock.

Mvh Bengt
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Bodelsbatteri, laddning mm

2 x kablar från generatorn - den nyaste leds ut genom bakdörren.
Det finns inget utrymme för större terminaler än högsta 16mm2
Mindre spänningsfall upp till ca. 0,1 volt - bara fram till startbatteriet.

dobbkabel.jpg

Lock kommer över.
 
Senast redigerad av en moderator:

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.563
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatteri, laddning mm

Har monterat dubbla AMG batterier samt satt in en brytar för att det inte skall gå någon ström när jag inte använder husbilen. Brytaren har 2st M10 bultar. Har 35mm^2 ledare mellan batterierna. Men den kabeln som kommer från generatorn är bara 6mm^2. Var hittar jag en ringkabelsko som passar till ledare på 6mm^ och till en M10 bult.
Ha det
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Bodelsbatteri, laddning mm

....
Ja, jag har en MPPT-regulator som tål 25A. En trevlig regulator där jag själv kan ställa max utspänning. Den har ett instrument som visar både strömmen från solcellen och den högre strömmen efter regulatorn. Den har också ett läge som ger pulser för utjämning av batterierna.

Batterierna är 2 st VARTA Professional Deep Cycle AGM på vardera 115 Ah.......
Mvh Bengt

Fin tråd, med mye flott info. Men hvordan kan det være mer A ut av regulatoren enn inn på regulatoren? Går det f.eks. 4 A 24 V inn og ca. 8 A 12 V ut? For ifølge Effekt loven bør det jo være likt, men litt tap blir det jo i regulatoren og virkningsgrad over 90% er jo skjelden?

10A er jo veldig bra på et 140 W panel (140 W / 14 V = 10 A) og det er jo 100 %. Så selv med solen rett over panelet er det fantastisk? Hvor mye panelet gir når solen er på vei opp til høyeste punkt og på vei ned igjen er jo ikke godt og tippe. Solpanelet reduserer også virkningsgraden sin om tempraturen på panelet øker og panelet bør ikke være noe mer enn ca 25 gr. når det gir maks effekt. Er panelet ca 50 gr. mener jeg å huske at effekten er redusert med ca 25%, det er derfor viktig og ha god luftsirkulasjon under panelet og ikke montere det for nære taket.

Det GPS styrte solcellepanelet til Oyster, hevdes jo og være ca 3 ganger så effektivt som et panel som ligger på taket. Det betyr jo ikke at panelet gir 75 W x 3 på en gang, men iløpet av et døgn har det ladet 3 x så mye som et panel som er montert flatt. Dette panelet følger jo sola og gir mye mer effekt før og etter at sola er på det høyeste punktet.

Ellers er jeg glad for å se at enkelte benytteter "kvalitetsbatterier" (som f.eks. VARTA Professional ) For ikke tvil om at det er batteriet som er "sjefen" i det elektriske systemet. Man kan gjøre mye med og forbedre lading med store kabler, gode ladere, solcelle. o.s.v., men det har liten effekt om man benytter et "dårlig" batteri. Mange mener at man har mest og hente ved og benytte et "kvalitets" batteri, fremfor og gjøre allverden med det rundt batteriet.

Så det er først når man har gjort ladingen best mulig og man benytter et ordentlig batteri man får det beste resultatet for det elektriske systemet.

Er også helt enig i det som sies at det er batteriprodusenten som vet kriteriene for hvordan batteriet skal lades. De som lager ladere må finne en gylden midelvei for å kunne gi en best mulig lading til flest mulig batterier.

Endel av det som står i blekka fra Ctek er jo også missvisende. F.eks. i en tabell sier de at flatt batteri er litt over 11 V og lenger ned i teksten sir de at flatt batteri er 10, 5 V. Det har så vit jeg vet lenge siden en sa at en cellespenning på 1,75 V er et flatt batteri og det blir jo 10,5 V med 6 celler. Det er vel heller ikke så mange som sier at et fulladet batteri har 12,9 V. Et fulladet batteri har en callespenning på ca 2,11 V. Her er det litt nøyanser på batteritype, og AGM og GEL har litt høyere cellespenning, men ikke så høy at det blir 12,9V. Husk også at nå snakkes det om hvilespenning ved 25 gr. C, temp over eller under det gir annen spenning.

Batteriet skal stå opptil et døgn hevder enkelte produsenter før en kan måle hvilespenningen. Det skjer jo skjelden med våre biler og vi vil derfor avlese en spenning som er for høy.
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Bodelsbatteri, laddning mm

Hej,

Att man får ut högre ström (A) ur regulatorn än solcellen matar in beror på att solcellen ger 17V och i MPPT-regulatorer finns en transformator som transformerar ner spänningen till den volt (mellan 12 till 14,4V) som batteriet behöver för att kunna ta emot all strömmen. Är batteriet djupt urladdat kan man vinna 30% högre laddström.

Jag har 180 watt solceller och de ger i bästa fall drygt 10A laddning. Hur mycket beror på vilken tid på dagen, vädret och hur urladdat batteriet är.

Hur mycket får ut under dagen med en plant monterad panel jämfört med en solföljande solpanel beror ju på hur högt solen går.
Står den i 60 graders höjd ger en plant monterad panel 80% av vad man får om den stod rakt upp. Vid 45 grader får man ut 50% (sinus för höjdvinkeln).
Sen är det ju så att vid låga vinklar så är solstrålningen svagare p.g.a. att solljuset passerar längre genom luften. Och ofta så är risken också att mer moln då är i vägen.
Och solen går ju i en båge på himmelen som gör att de låga vinklarna finns under kortare tid än de höga.
Nära 10% av ljuset som träffar solcellen är det diffusa ljuset från hela himmelen, och när det gäller solföljande panel så är ju de 10% lika.

Mvh Bengt
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Bodelsbatteri, laddning mm

Takk for svar. Er det slik å forstå at et f.eks. 80W solcellepanel vil gi forskjellig max strøm avhengig av Volten?

Er det 80W / 24 V vil det gi maks 3,33A inn på et 12 V batteri?

Er det 80W / 17 V vil det gi maks 4,7 A inn på et 12 V batteri, o.s.v.?

Hva vil fordelen/ulempen ved og ha et 24 V panel fremfor et 17 V?

Vil et 24 V panelet gir flere Ah iløpet av en dag enn 17V?
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Bodelsbatteri, laddning mm

Takk for svar. Er det slik å forstå at et f.eks. 80W solcellepanel vil gi forskjellig max strøm avhengig av Volten?

Er det 80W / 24 V vil det gi maks 3,33A inn på et 12 V batteri?

Er det 80W / 17 V vil det gi maks 4,7 A inn på et 12 V batteri, o.s.v.?

Hva vil fordelen/ulempen ved og ha et 24 V panel fremfor et 17 V?

Vil et 24 V panelet gir flere Ah iløpet av en dag enn 17V?


Hej,

Solceller är lite speciella i det att de ger samma spänning oberoende av de träffas av lite eller mycket ljus.

En solcell för 12V har spänningen 21V när ingen ström tas ut från den.
När solcellen belastas så att spänningen blir 17V så når den sin största uteffekt (V x A).
När den belastas hårdare så sjunker spänningen och strömmen ökar något, men effekten (V x A) blir mindre. (Det här "fenomenet" beror på solcellens inre motstånd).

En MPPT-regulator är så konstruerad att den hela tiden kan hålla solcellens spänning på 17V och därigenom på maximal möjliga uteffekt. Möjlig uteffekt beror på hur mycket ljus som träffar solcellen.

Om man ansluter solcellen med en enkel (och billig) regulator så sjunker utspänningen från solcellen till batteriets spänning. Men strömmen till batteriet blir något högre än strömmen in till MPPT-regulatorn. Från MPPT-regulatorn blir strömmen till batteriet högre än strömmen blir med den enkla regulatorn. Som sagt tidigare kan vinsten vid kraftigt urladdat batteri bli ända upp till 30%.

En 24V solcell har sin effekttopp vi 34V och obelastade spänningen 42V.
Om man skall använda 24V solceller för 12V system så MÅSTE man ha MPPT-regulator och som klarar 24V solcell.

I övrigt är 12V och 24V är lika bra och det bara storleken (och naturligtvis solmängden) som har betydelse för ampertimmarna/dag.

En sak som man skall undvika är att seriekoppla solceller med större skillnader, speciellt betr. wattantal. Detta p.g.a. att den minsta solcellen kommer att "bromsa" den högre strömmen från den större solcellen.

Mvh Bengt
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Bodelsbatteri, laddning mm

Hei Begnt

Takk for et utfyllende svar, men jeg har allikevel problemer med å forstå. Ofte må en ha ting inn med teskje og teorien rundt emner er en ting og praktisk erfaring er noe annet J.


Har prøvd og lese litt om dette på nettet og det med material som benyttes på solcellepanel, virkningsgraden av de forskjellige cellene, MPPT regulator og slike ting har jeg rimelig god forståelse av.


Har også forstått at hver enkelt celle på panelet har en spenning på rundt 0,5V+ o.s.v.


Det som jeg har litt problem med og finne noe ut av, men må mer tenke meg til er hvordan spenningen på panelet avgjør hvor effektivt det er. Du sier jo at et 24V solcellepanel er like effektivt som et 17V panel og det forstår jeg ikke.


Har man et solcellepanel på 80W/24V og et solcellepanel på 80W/17V.


24V panelet gi 3,33A når sola står høyest og regulatoren justerer ned spenningen til ca. 14 V som går inn på batteriet. Er batteriet tappet ned vil det kunne ta imot maksimalt 3,33A som solcellepanelet kan gi?


17V panelet gir 4,7A når sola står høyest og det går følgelig mer inn på batteriet etter at regulatoren har juster ned spenningen?


Slik jeg tenker vil nå 24V panelet kunne gi høy strøm lengre enn 17V panelet utfra sirkelen som solen følger når den går opp og ned. Og dermed vil 24V panelet kunne gi flere Ah på et døgn enn 17V panelet om eller forholdene er like? Tenker jeg feil eller riktig her?
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Bodelsbatteri, laddning mm

Hej,

Det finns inte 17V solceller! Det man kallar 12V-solceller håller 21V när man inte tar ut någon ström alls från dem, och de ger maximal effekt (Effekt = volt x amper) när man belastar den så mycket att spänningen blir 17V. Om man belastar den hårdare, tex. ansluter den direkt till batteriet så blir spänningen = batterispänningen och då så sjunker effekten.

Det man kallar 24V-solceller håller 42V obelastade och 34V vid bästa effekt.

Du kanske kan förstå det hela om man överdriver och tänker sig att man kortsluter solcellen. Då blir ju spänningen = noll mellan kablarna till solcellen. Men strömmen i kablarna blir hög. Effekten i kortslutningsstället blir = höga amperen x 0 volt dvs. ingen effekt, allt försvinner i inre motståndet i solcellen.

Skillnaden mellan en 12V och en 24V-solcell är att 24V-solcellen innehåller dubbelt så många delceller. Om de båda solcellerna har lika stor totalyta så är effekten från dem lika. Det betyder att 12V-solcellen ger dubbelt så hög amper som 24V-solcellen.

Om man tänker sig att man ansluter en 24V-solcell direkt till batteriet så kommer även i det fallet spänningen över solcellen att bli = batterispänningen (resten försvinner som förluster i solcellen). Men eftersom 24V-solcellen bara ger hälften så många amper så får man alltså bara hälften så stor laddning med en 24V-solcell som med en 12V-solcell med samma totalyta.

Med en MPPT-regulator kommer man förbi det här problemet eftersom den innehåller en transformator som sänker spänningen (Volt) och samtidigt höjer strömmen (amper) motsvarande.

Det speciella med solceller är att de alltid ger full spänning så fort de träffas av något ljus.
Det är bara strömmen som varierar med ljusmängden.
Därför märks ingen skillnad betr. tiden på morgonen när de olika solcellerna börjar ladda.

Mvh Bengt
 
Senast redigerad av en moderator:

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Bodelsbatteri, laddning mm

Takk igjen Bengt, og det du beskriver nå er det samme som jeg har greid å lese meg til på nettet siden jeg spurte.

Det hevdes også at jo høyere V solcellepanelet er laget for jo tidligere og seinere slutter det å lade stor nok strøm til vi kan lade batteriet med. Og det er jo også det jeg har trodd.

At MPPT regulatoren kan få solcellen til å lade 15-30% mere er jo flott, men det er jo både delte meninger om det og det er avhengig av solpanelets V.

Ble derimot litt overrasket over at man ved og seriekople solcellepanelene kunne øke stømmen til over det doble, men selvsagt synker strømmen fort når sola daler.

Så hva man får mest Ah ut av som følge av spenningen som solcellepanelet gir er avhengig av mange faktorer og ikke lett og si, men at en må ha en MPPT regulator for å få det til er sikkert.

Så er det tydligvis som med batterier, at det er mange typer og noen er "bedre" enn andre og også her er tydligvis prisen ganske avgjørende.

Takk igjen fra en som har lært mere om solceller:)
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatteri, laddning mm

Principen för en MPPT regulator är att man flyttar solpanelens arbetspunkt till dess optimala (spänning/ström). Sen genom en DC/DC omvandlare ändrar man spänningen till vad batteriet behöver för att ladda optimalt. Strömmen blir vad den blir: inmatad effekt = utmatad effekt (P=U*I). Väldigt listigt...
 
Toppen