Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Här kommer mer företag som har AGM-batteri till bra pris.
Innosund, Solpanel, Solpaket, Elektronik, Rubiks kub :
Här är tillverkaren som finns i Tyskland.
Effekta Regeltechnik GmbH UPS Systems - Products
och här kommer lite fakta om laddning, cykler m.m
http://www.effekta.de/pdf/PDF_EN_27aa_BTL_batteries.pdf
Hur tolkar ni uppgiften att de nya SMF batterierna för sol-, vindkraft och fritid tål att urladdas ner till 10,5 Volt? Det borde väl göra väldigt stor skillnad? Likaså att de nya SMF batterierna åldras långsammare.
Jag tror inte AGM är allenarådande som bodelsbatteri. Det jag har i personbilen är inte rekommenderat att använda som fritidsbatteri. Biltemas är inte heller rekommenderade som fritidsbatteri.
:-/<rister
Intressant. Ett batteri som kan urladdas till 10.5V (repititivt) utan att ta skada(?). Har du några referenser? Detta måste vara ett genombrott i batteriteknik i så fall.
Inte ironiskt skrivet, bara genuint intresserad...
Detta kan ju var värt pengarna om man vill använda det som både bo och bilbatteri.
FRITIDSBATTERI 12V/90AH AGM - Best.nr. 54503
Någon som provat det? Jag har svårt att tänka mig att det fungerar så det hade varit roligt att höra om någon har erfarenhet av det.
Det befintliga Varta batterier är bara använt ett säsong och fungerar bra men jag vill ha ett backup batteri som går att koppla ihop. Kanske bättre att sätta ett AMF batteri först och sedan det gamla Varta batteriet efter?
Jag tvivlar på att ett AGM-batteri skall laddas med 14,7 v. Köpte ett AGM-batteri av märket Runner Bull för några år sedan. På mitt AGM-batteri står det att det skall laddas med 14,4 v (gängse laddspänning från bilgeneratorer). Enligt uppgift innehåller AGM-batterier mindre vätska än vanliga blybatterier. Detta gör AGM-batterierna känsligare för laddning med högre spänning, då detta medför att batteriet blir varmare. En temperatur kompenserande laddare är därför också att föredra.