• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

bodelsbatteri AMG / SMF

framat

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
7168
Medlemskap
2024
Tittade i Biltemas katalog efter batteri till bodelen.
AMG eller SMF. Det skiljer en del i priset.
Vad är för- och nackdelar med dom båda.
Lars Gånberg
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: bodelsbatteri AMG / SMF

Hade SMF tidigare och det funkade bra. Hade batteriet i 4år. Men valde nu AMG på grund utav att dom bara är 19 cm höga. Fick då plats med 2 st under en stol.

Lade till nedan efter jag läst på forumet
Läste på forumet vilken spänning Biltemas AMG skall laddas med 14.7 V sägs det. Vet inte vilken laddare man då skall använda. Så vi får se hur det fungerar
Ha det
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29876

Guest
Sv: bodelsbatteri AMG / SMF

Hade SMF tidigare och det funkade bra. Hade batteriet i 4år. Men valde nu AMG på grund utav att dom bara är 19 cm höga. Fick då plats med 2 st under en stol.

Lade till nedan efter jag läst på forumet
Läste på forumet vilken spänning Biltemas AMG skall laddas med 14.7 V sägs det. Vet inte vilken laddare man då skall använda. Så vi får se hur det fungerar
Ha det


Hej,

Det finns hur många åsikter som helst beträffande bodelsbatteri!

Jag tror att Biltemas kundansvarige har missuppfattat uppgiften betr. 14.7V.

När jag var på Düsseldorfmässan besökte jag Vartas demoutställning. Där sa jag att jag hade några tekniska frågor. "Då skall Du få tala med vår tekniker från fabriken" blev svaret. Efter några minuter kom teknikern och jag ställde massor med frågor om bl.a. deras nya VARTA Professional Deep Cycle AGM batteri. Tex. frågor om laddspänningar:

- Batteriet var FRISLÄPPT för laddspänning upp till 14.7V vid 25 grader (eller sa han 20 grader, jag minns inte).
- Tillåten laddspänning varierar med batteriets temperatur, ju högre temperatur ju lägre tillåten laddspänning.
- Det är skadligt för batteriet att ladda med för hög spänning.
- Allt över 13.2V laddar.

På min solcellsregulator finns en inställning där jag kan ställa maximala laddspänningen. Jag frågade honom om han ansåg att jag borde höja spänningen över de 14V som jag ställt in. Svaret blev att min regulatorinställning var alldeles utmärkt, då hade jag bra marginal mot hög temperatur.

Han spenderad nästan en halvtimme med att svara och förklara, så mycket frågor hade jag.

Mvh Bengt
 
Senast redigerad av en moderator:

Peter-Kristina

FD HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
14266
Medlemskap
2021
Sv: bodelsbatteri AMG / SMF

Jag är också på jakt efter nya batterier.

Valet står mellan:

SMF 180 amp, kostar 2099:-

och

AGM 95 amp, kostar 1799:-

Dessa priser gäller biltema.

Går man bara på priset så får man ju väldigt mycket mer för pengarna om man köper SMF-batterierna istället.

Sen slipper man ju även att köpa en ny laddare om nu AGM-batterierna kräver 14,7 v vid laddning.

Så det lutar för min del mot SMF-batterierna.

Eller sitter någon här inne med tips på andra bra batterier ?

Mvh Peter
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: bodelsbatteri AMG / SMF

En icke-vetenskaplig bedömning.
Har också ett intresse i Sealed Maintenance Free batteri = SMF.
SMF accepterar 14,4 till 15 volt laddspänning.

Är nog bra för marint bruk, men jag tror inte att de är särskilt utformade för husbilar - vanligtvis i ett horisontellt läge.
Mitt intryck av dessa kalium - kalium batterier kan ge 125% ( AGM 200% ) jämfört med konventionella startbatterier.

Mer viktigt är att alla husbil batterier är anslutna lika (efter avskiljning reläet är ansluten) och en harmoni mellan batterierna är viktigaste - med måtta.
Uppnå att alla batterier kommer närmast genomsnittet ladderen (generator) uppfattar som en helhet.

Källor innefattar Sealed Maintenance Free Batteries, SMF Batteries Manufacurer, Indian SMF Battery Supplier
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2927

Guest
Sv: bodelsbatteri AMG / SMF

Ett tips. Det finns ingen anledning att hänga upp sig på laddspänning om man inte funderar på gel. En normregulator är anpassad för de flesta typer av batterier.
Viktigare i sammanhanget är vad batteriet klarar i cykling samt en djupurladdning eftersom det förr eller senare töms mer än vad man räknat med. Och det händer inte en gång, inte heller två gånger. Då är det bättre att ha ett cyklingståligt batteri.
AGM hade blivit mitt val.
Obs! nu pratar vi fritidsbatterier.

Nu finns det tusen åsikter om detta, och jag håller inte min åsikt högre än andras men eftersom jag jobbar med det dagligen och vet vad som fungerar så tror jag att jag är på rätt spår.:D
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: bodelsbatteri AMG / SMF

Är inte oense och föredrar också AGM - mest Ah / kilo / kr. ( pris).
 
Senast redigerad av en moderator:

Peter-Kristina

FD HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
14266
Medlemskap
2021
Sv: bodelsbatteri AMG / SMF

Är inte oense och föredrar också AGM - mest Ah / kilo / kr. ( pris).

Mest ampere per kr ?

Stämmer det ?

På biltema kan man köpa följande:

SMF 180 amp, kostar 2099:-

och

AGM 95 amp, kostar 1799:-


Går man bara på ampere så får man ju bra mycket mer om man väljer SMF-batterier.

Sen om de är bättre eller sämre kan jag inte svara på, men mest ampere per krona får man ju i alla fall...
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: bodelsbatteri AMG / SMF

SMF fungerar alldeles "lysande" inom sitt arb. område. Fritidsbatteri!

AGM har ett större arb. utrymme som inte alla behöver...

Man bör således se till sitt eget nyttjande innan man beslutar sig för vilken investering som man bör göra!

* Fundera på vikt & användande av Ert mobila boende...
... - Vilka förbukare har ni?
... - Hur ofta står ni utan tillgång till 230V och hur länge?
... - Vad är skäligt att investera i/ekonomi?

* Är du "lagom" förbrukare kanske original bodels batteribank fungerar ok.
* Är ni full familj i medel ålder kanske förbrukningen är större...
* Är ni Punktvis Storförbrukare, kanske batteribanken behöver uttökas

Tips som säkert kommer "bemötas av div. experter "... ;)
Snabba/stora stömuttag då fungerar vanliga startbatterier bäst!
Långsamma små uttag, då fungerar fritidsbatterier bäst!
Har man båda delar, då är AGM att föredra...

Alt. att man kopplar samman flera batterier, både fritids/startbatterier.
Då ger startbatterierna pga inre resistens det som snabba uttag kräver
Fritids batterierna står pall för långa stunder med lågtuttag.

Jag har läst forumet här utan/innan.
Flera av dessa påstående har jag via jobbet konsulterat de som tillverkar dessa produkter.

Batterityper med samma ladd egenskaper/v. enl. de källor jag det senaste konsulterar, kan kopplas samman utan att ta skada, istället levererar!
AGM gör båda delar till ett per kilo pris som är högre...

Används en modern laddare, 4-stegs, rätt Amp mot vald batteri bank,
kan man utan vidare blanda fritids batterier och start batterier så länge de är av samma batteri typ! (ladd volt)
--- Bly/flooded 14.4v (start/fritids batterier)
--- GEL/... Inom husbilar, pga skak O-tollerans, kanske inte lämpligt...
AGM 14,7v. Bör således inom sitt optimala köras mot sin laddspänning!

Var & en köper det som passar sitt nyttjande/plånbok, det brukar bli bäst så!

Hoppas ovan kan var till nytta...
Finns garanterat "experter" här som kommer ge Sina åsikter kring mitt inlägg..

Jag kan "endast" hänvisa till mitt jobb, våra leverantörer och dess kompetens...

Det är Inte för inte som jag efter denna info valde att lägga samman start batteri & bodels batteribank!

Mvh. Magnus (som kommer få box på hakan av div. påsigståare) :twitcy:
(med förbehåll feö ev. stavfellll....) :rolleyes:
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: bodelsbatteri AMG / SMF

Jag tvivlar på att ett AGM-batteri skall laddas med 14,7 v. Köpte ett AGM-batteri av märket Runner Bull för några år sedan. På mitt AGM-batteri står det att det skall laddas med 14,4 v (gängse laddspänning från bilgeneratorer). Enligt uppgift innehåller AGM-batterier mindre vätska än vanliga blybatterier. Detta gör AGM-batterierna känsligare för laddning med högre spänning, då detta medför att batteriet blir varmare. En temperatur kompenserande laddare är därför också att föredra.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
965
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: bodelsbatteri AMG / SMF

Jag har också vridit och vänt på argumenten för olika batterityper med för och nackdelar. Det jag kommit fram till är:

- Stor batteribank (typ > 200 Ah): Vanliga fritdsbatterier/SFM/liknande
- Medium batteribank (ca 80-110 Ah): AGM batteri (typ ett batteri)
- Gel ser bra ut på papperet men har många nackdelar. Sämre mottatglighet för laddning t ex

Varför? Jo man ska inte ladda ur batterierna :)

Den stora banken 'tål' lång urladdning under längre tid än medium. Medium kommer då och då att laddas ur mer än 50% vilket är det som bör dimensioneras för.

Står man ofta/alltid på laddstolpe behövs bara ett litet batteri men om man ibland vill stå utan 230V så måste man ta höjd för det.

Solcell är bra om solen skiner men ibland måste man klara ett par dygn utan sol. Med en liten batteribank får man då större urladdning och behöver bättre batterier (läs AGM).

Sen beror det naturligtvis på elbehovet. Måste man ha micro , kaffebryggare och hårtork utan elstolpe ställer det större krav ( = vikt ) på anläggningen
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: bodelsbatteri AMG / SMF

Några år sedan??
Utveckla gärna dina idag erfarenheter + fakta baserad kunskap!

Kanon med HBK "Intresserade" som ger sin synpunkt på HBK's teknik ämnen, som självklart är öppna för Allmänbildande information!

Sokrates, med din info från batterier köpta för "några" år sedan, tvivlar du på >topp< laddspänning el. >nominellt/optimalt<?

Nu oavsett omgivningens temperatur. ( den kan vi gärna diskutera vidare, ser jag fram emot)

Dessa 0.3volten skall jag ta med mig, efter ditt förmodat givande nästa inlägg, för våra leverantörers korrekta bemötande!

//MS

Jag tvivlar på att ett AGM-batteri skall laddas med 14,7 v. Köpte ett AGM-batteri av märket Runner Bull för några år sedan. På mitt AGM-batteri står det att det skall laddas med 14,4 v (gängse laddspänning från bilgeneratorer). Enligt uppgift innehåller AGM-batterier mindre vätska än vanliga blybatterier. Detta gör AGM-batterierna känsligare för laddning med högre spänning, då detta medför att batteriet blir varmare. En temperatur kompenserande laddare är därför också att föredra.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
965
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: bodelsbatteri AMG / SMF

Jag tvivlar på att ett AGM-batteri skall laddas med 14,7 v. Köpte ett AGM-batteri av märket Runner Bull för några år sedan. På mitt AGM-batteri står det att det skall laddas med 14,4 v (gängse laddspänning från bilgeneratorer). Enligt uppgift innehåller AGM-batterier mindre vätska än vanliga blybatterier. Detta gör AGM-batterierna känsligare för laddning med högre spänning, då detta medför att batteriet blir varmare. En temperatur kompenserande laddare är därför också att föredra.

Precis tvärt om... Men mindre vätska i batteriet har man högre syravikt. Det gör att man kan ladda med högre spänning: Från Ctek...

"AGM har en olägenhet och det är att syramängden är begränsad. All syra måste sugas upp i separatorpapperet och när den lilla syramängden är omvandlad till blysulfat så är det slut i ”bensintanken”. För att hantera detta problem har AGM-batterier ofta lite högre syravikt. Det medför att ett AGM-batteri kan och ofta bör laddas vid en lite högre spänning."

jag tror Ctek har ganska bra koll på hur ett batteri funkar så jag litar på dom :)
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: bodelsbatteri AMG / SMF

Mest ampere per kr ?
Stämmer det ?
På biltema kan man köpa följande:
SMF 180 amp, kostar 2099:-
och
AGM 95 amp, kostar 1799:-
Går man bara på ampere så får man ju bra mycket mer om man väljer SMF-batterier.
Sen om de är bättre eller sämre kan jag inte svara på, men mest ampere per krona får man ju i alla fall...

Japp - AGM - mest (användbart) Ah / kg / kr (pris) - vi pratar fritid batterier / relativ långsam urladdning.

För harmonisering, är det förutom lika stora, med rimlighet att välja antingen startbatterier, SMF eller AGM när du också användar startbatteriet som bodelsbatteri.

För nästan alla husbilar är vikten en viktig faktor.
Skulle du betala extra för utrustning med låg vikt (komposit gasolflaskor, etc.) kommer att vara dubbelt så stora / tunga startbatterier i bodelen - det blir dyrt också.
Andra fördelar med AGM har klargjorts i ovanstående olika inläggen.

Husbilar är en sammansatt särskild enhet och alla faktorer måste justeras - en aspekt som ofta förbises.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 28368

Guest
Sv: bodelsbatteri AMG / SMF

Precis tvärt om... Men mindre vätska i batteriet har man högre syravikt. Det gör att man kan ladda med högre spänning: Från Ctek...

"AGM har en olägenhet och det är att syramängden är begränsad. All syra måste sugas upp i separatorpapperet och när den lilla syramängden är omvandlad till blysulfat så är det slut i ”bensintanken”. För att hantera detta problem har AGM-batterier ofta lite högre syravikt. Det medför att ett AGM-batteri kan och ofta bör laddas vid en lite högre spänning."

jag tror Ctek har ganska bra koll på hur ett batteri funkar så jag litar på dom :)

Där ser man. Ctek tillverkar bra laddare, men jag när det gäller laddspänningen för ett specifikt batteri tittar jag först och främst på den laddspänning som batteritillverkaren har angivit för batteriet.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: bodelsbatteri AMG / SMF

Jag är också på jakt efter nya batterier.

Valet står mellan:

SMF 180 amp, kostar 2099:-

och

AGM 95 amp, kostar 1799:-

Dessa priser gäller biltema.

Går man bara på priset så får man ju väldigt mycket mer för pengarna om man köper SMF-batterierna istället.

Sen slipper man ju även att köpa en ny laddare om nu AGM-batterierna kräver 14,7 v vid laddning.

Så det lutar för min del mot SMF-batterierna.

Eller sitter någon här inne med tips på andra bra batterier ?

Mvh Peter

Har lett på siden til Biltema og kan ikke finne at Biltema leverer AGM batterier til fritdsbruk?

Det er bare startbatterier og de er lite egnet som bodelsnatterier. Forøvrig kan jeg heller
ikke finne DOD på AGM batteriene. Startbatterier har ofte en DOD på 20-30%

SMF batteriene til Biltema som leveres som fritidsbatterier og har oppgitt en DOD på 50%

Det er når batteriet tappes ned til under DOD som levetiden på batteriene synker så kraftig i værste fall ødelegges med en gang.

SMF batteriet opplyses det at har 400-500 syklyser, AGM batteriet opplyses til og ha 5 ganger flere, altsa 2000-2500 syklusser til bare 20-30%. Tappes AGM under det blir levetiden redusert betraktelig og det kan godt henne at SMF batteriet får mye lengre levetid enn AGM batteriet.

Selv er jeg ikke itvil om at når det gjelder Biltemas batterier, er det kun SMF som er brukbart som bodelsbatteri. (Men jeg har nok kjøpt mitt siste bodelsbatteri på Biltema)

Med hensyn til ladespenningen synes jeg også det blandes og surres endel. Alle batterier må ha en spenning på ca 14,2 V (ved 25 gr.C) for å bli 100% oppladet. Litt + - på ladespenningen utfr hva produsenten sier. Spenning under det vil aldri greie og lade opp batteriet og lading over dette vil få batteriet til og gass og miste veske. Begge deler er like galt?

Om en produsent setter maks V til 14,7 eller 15,0 vil da batteriet kunne tåle det uten og miste veske. På SMF, MF kan man ha en mulighet for å etterfylle, på AGM eller GEL har man ingen mulighet til å etterfylle og dermed ødelegges batterit.

Veldig få ladere og ihvertfall generatorer på bobilene har temperaturkompensert spenningsregulering og dermed vil en få feil spenning avhengig av temperaturen.

Den spenningen på ca 14,2 V må forandres med 0,03V/gr. Så når det er 55 gr C i motorrommet bør ikke ladingen være på mer enn 13,3 V og om det er - 5 gr. der bør ladingen være på 15,1 V. Er det ikke da bra at batteriet tåler en høyere V?

Så før man begynner og bli opptatt av V bør man heller sørge for at man har en tempraturkompensert lader. Mange av bobilene våre leveres med lader som kan ha temperaturkompensering, men den ekstra tempføleren er ikke montert:-(
 
F

F.d. 2927

Guest
Sv: bodelsbatteri AMG / SMF

Jag tror att det som är värt att veta i ämnet snart är sagt, men skulle gärna vilja flika in följande.

Spänningen i batteriet
Spänningen i fulladdad cell är 2,12 Volt. Det innebär att ett fulladdat batteri som har sex celler har en sammanlagd spänning på 12,72 Volt. Ett batteri med tre celler har en spänning på 6,36 Volt. Om ett 12-Voltsbatteri är "halvladdat" har det en laddningsgrad på ungefär 12,4 Volt. Om batteriet har en laddningsgrad på under 12,4 Volt för länge, förstörs det.

Därför är det viktigt med laddning
När batteriet laddas ur övergår blyet och blyoxiden som tidigare fanns på blyplattorna till blysulfat. Blysulfatet bildar också vatten som späder ut svavelsyran. Att det bildas blysulfat är en helt naturlig del av processen i ett batteri. Vid en uppladdning av batteriet återskapas nämligen blysulfatet till bly, blyoxid och svavelsyra.
Om batteriet får stå urladdat under en för lång tid växer kristallerna av blysulfat så mycket att det kan inträffa en sulfatering. Vid en sulfatering förstörs batteriet helt och hållet eftersom det inte går att återskapa så stora kristaller till bly, blyoxid och svavelsyra. Dvs. så är ett rätt och fulladdat batteri viktigt för livslängden.
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: bodelsbatteri AMG / SMF

Har 2 st 100 A/h smf batterier 100 w solceller en regulator maxipower som är kopplade på batterierna direkt med en 10A säkring på + kabel
en 35m2 kabel förbinder batterierna
Det händer ganska ofta att säkringen utlöser när jag lägger på
kablarna på batterierna, bör man göra solcellen spänningslös när man hanterar
detta
I så fall kan man sätta en brytare mellan regulatorn och solcellen ?

/ bp
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: bodelsbatteri AMG / SMF

Hej!

Ställde följande fråga till Biltemas kundtjänst ang deras AGM kontra SMF.


From: Krister Nilsson
Sent: den 15 april 2012 19:06
To: kundservice
Subject: Fritidsbatteri

Hej.

Vad ska jag satsa på för bodelsbatteri till min husbil, om jag skulle välja ur ert sortiment?

Det talas mycket om AGM idag. Är era AGM-batterier ett alternativ för mig?

Bland fritidsbatterierna finns SMF för solcell, vindkraft och fritid, samt SMF för fritid och husvagn. Vilket funkar bäst för mig? Vad är skillnaden? Bland SMF för fritid och husvagn finns ett silver-kalcium batteri. Ger det några fördelar i sammanhanget?

Hälsningar
Krister Nilsson


Hej,
Ni bör välja batteri för solcell vindkraft.
Dessa batterier kan tömmas ner till 10,5 volt utan att det skadar dem, de åldras heller inte lika fort som andra batterier.
AGM är i första hand startbatteri och bör inte tömmas under 11,5 Volt.

Med vänliga hälsningar/Best regards,

Sanna
Biltema Kundservice
Tel: +46-77-520 00 00
kundservice@biltema.com
Biltema Kundservice
Kajpromenaden 21
S-252 67 Helsingborg, Sweden
Welcome to BILTEMA
 
Toppen