• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

bodelsbatteri AMG / SMF

framat

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
7168
Medlemskap
2024
Tittade i Biltemas katalog efter batteri till bodelen.
AMG eller SMF. Det skiljer en del i priset.
Vad är för- och nackdelar med dom båda.
Lars Gånberg
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: bodelsbatteri AMG / SMF

Jag antar att du ska koppla ihop dem, och menar två batterier för bodelen.
Det är en fördel att ha två lika, med samma ålder och ffa samma kvalitét/kapacitet. Då belastas båda batterierna lika och laddas lika.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: bodelsbatteri AMG / SMF

Det er viktig at batterier som kobles sammen bruker samme kjemi slik at de lades og belastes likt. Det bør ikke være stor forskjell i kapasitet, dette vil forstyrre ladningen. Optimalt er å sette inn nøyaktig like batterier med samme alder.
 

B-O

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
6061
Medlemskap
2024
Sv: bodelsbatteri AMG / SMF

Ämnar nu köpa 2 st av Biltemas AGM-batterier till bodelen. Enligt deras kundtjänst är dessa ämnade som startbatterier men jag var inne på Biltema i Jönköping och rådfrågade dem om vilket batteri jag skulle köpa. En man som verkade vara väldigt insatt rekommenderade deras AGM-batteri som bodelsbatteri trots att jag fick ett annat svar från deras kundtjänst. Jag glömde däremot fråga om hur man laddar dem. Jag har en laddare som heter cbe A2018 och det finns möjlighet att ställa om mellan Pb (blybatteri) och Gel (Gel-batteri). Jag undrar om man då skall ställa den i läge Gel när man har AGM-batterier? Har också solcell på taket men vet ej om det finns någon solcellsregulator och om den i så fall också måste ställas om. Tacksam för svar.
/Bernt-Olof
 
Senast ändrad:

Lars&Eva

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
13897
Medlemskap
2027
Sv: bodelsbatteri AMG / SMF

HTML:
Ämnar nu köpa 2 st av Biltemas AGM-batterier till bodelen. Enligt deras kundtjänst är dessa ämnade som startbatterier men jag var inne på Biltema i Jönköping och rådfrågade dem om vilket batteri jag skulle köpa. En man som verkade vara väldigt insatt rekommenderade deras AGM-batteri som bodelsbatteri trots att jag fick ett annat svar från deras kundtjänst. Jag glömde däremot fråga om hur man laddar dem. Jag har en laddare som heter cbe A2018 och det finns möjlighet att ställa om mellan Pb (blybatteri) och Gel (Gel-batteri). Jag undrar om man då skall ställa den i läge Gel när man har AGM-batterier? Har också solcell på taket men vet ej om det finns någon solcellsregulator och om den i så fall också måste ställas om. Tacksam för svar.
/Bernt-Olof

Du verkar inte att ha fått något svar. Hur har du gjort?

/Lars
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: bodelsbatteri AMG / SMF

Ämnar nu köpa 2 st av Biltemas AGM-batterier till bodelen. Enligt deras kundtjänst är dessa ämnade som startbatterier men jag var inne på Biltema i Jönköping och rådfrågade dem om vilket batteri jag skulle köpa. En man som verkade vara väldigt insatt rekommenderade deras AGM-batteri som bodelsbatteri trots att jag fick ett annat svar från deras kundtjänst. Jag glömde däremot fråga om hur man laddar dem. Jag har en laddare som heter cbe A2018 och det finns möjlighet att ställa om mellan Pb (blybatteri) och Gel (Gel-batteri). Jag undrar om man då skall ställa den i läge Gel när man har AGM-batterier? Har också solcell på taket men vet ej om det finns någon solcellsregulator och om den i så fall också måste ställas om. Tacksam för svar.
/Bernt-Olof

Hej,

Som du ser i specen för laddaren så är det enda som skiljer mellan Pb o Gel-inställning är att för Pb så fortsätter laddningen 1 timme efter att full spänning uppnåtts på batteriet och för Gel 8 timmar. Sen övergår laddningen till underhållsladdning. Men så snart som batteriet belastas så startar laddaren om hela laddningsproceduren.

I praktiken så har det inte någon större betydelse hur Du ställer switchen för AGM-batterier. Men om Du inte har tempregleringen inkopplad på laddaren så tycker jag att Pb-inställningen är bättre därför att den skyddar batteriet bättre om det blir en extra varm dag.

Och speciellt eftersom Du har solceller och de trycker på laddning så snart de träffas av ljus. Solcellsregulatorn kan ha temperaturreglering av laddspänningen, men om den inte har det, och det går att ställa utspänningen från solcellsregulatorn, så ställ den på 14V så har Du en marginal där också.

/Bengt
 
Toppen