• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bo i avställd husbil ur försäkringsperspektiv

Jontes

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
30002
Medlemskap
2024
ja, men jag tolkar det inte som att den är försäkra för att användas. F.ö. står det något om begränsad vagnskada vid avställning, har du kollat vad dom menar med det?
Husbilen har avställningsförsäkring när den inte är i TRAFIK. Villkoren och behovet för vagnskadeförsäkring är annorlunda eftersom bilen inte är i trafik. Förklaringen är troligen att det är mindre risk att en husbilsförare orsaker en vagnskada med en husbil som inte framförs i trafik, därav det mycket lägre priset i en avställningsförsäkring. De exakta villkoren kan du ju läsa i försäkringsbrevet.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Brandförsäkring ingår i avställningsförsäkringen för när husbilen inte är i trafik.
Vad är det du försöker bevisa? Att du har rätt? Fråga försäkringsbolaget och se till att få ett skrivet svar du kan arkivera att ta fram om det skulle behövas. Några muntliga svar över telefon har de glömt innan dagen är slut.

Delge oss gärna resultatet.
 

Jontes

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
30002
Medlemskap
2024
Vad är det du försöker bevisa? Att du har rätt? Fråga försäkringsbolaget och se till att få ett skrivet svar du kan arkivera att ta fram om det skulle behövas. Några muntliga svar över telefon har de glömt innan dagen är slut.

Delge oss gärna resultatet.
Försöker inte bevisa något, vill bara nyansera uppfattningen vad en avställningsförsäkring är. Jag uppmanar alla som är intresserade att undersöka sina egna försäkringar och prata med sitt försäkringsbolag. Jag har varit tydlig med att detta är min tolkning, inte ett bevis som någon annan kan använda. Alla måste känna till och tolka sina egna försäkringsvillkor, de kan variera. Men det råder ju ingen tvekan om att det finns pengar att spara genom att aktivt ställa av husbilen, det är ju dessutom väldigt lätt att ställa av och på med appen.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Har haft en halvtimmes chat med Folksams kundtjänst. Först var det glasklart att man fick bo i den avställda husbilen, t o m på en camping, så länge man var kvar i landet. När jag undrade varför de inte förtydligar det, eftersom det borde vara ett bra argument för att få fler kunder. Då menade hon att det var tydligt i villkoren och citerade villkoret: "Försäkringen gäller när fordonet är avställt i Vägtrafikregistret och inte brukas." Då replikerade jag med att de var ensamma om tolkningen av "inte brukas", jämfört med i princip alla andra försäkringsbolag utom Trygg-Hansa. Då svarade hon:
"Ja förstår, det är såklart väldigt beroende på hur en eventuell skada skulle uppstå också. Jag har pratat med några skadereglerare nu som bekräftar att det inte ska vara några konstigheter, men rekommenderar dig att kontakta vår tekniker som sköter djupare och mer avancerade ärenden."

Så jag förstår Jontes resonemang i inläggen ovan, men är dock inte övertygad. Ska leta rätt på de här teknikerna i morgon. Återkommer

Sen Webbare!! Nu kom ju den här skattetråden att handla mycket om försäkringar också. Hade det funkat att bryta ut de inläggen och skapa en försäkringstråd också? :)
 

Jontes

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
30002
Medlemskap
2024
Har haft en halvtimmes chat med Folksams kundtjänst. Först var det glasklart att man fick bo i den avställda husbilen, t o m på en camping, så länge man var kvar i landet. När jag undrade varför de inte förtydligar det, eftersom det borde vara ett bra argument för att få fler kunder. Då menade hon att det var tydligt i villkoren och citerade villkoret: "Försäkringen gäller när fordonet är avställt i Vägtrafikregistret och inte brukas." Då replikerade jag med att de var ensamma om tolkningen av "inte brukas", jämfört med i princip alla andra försäkringsbolag utom Trygg-Hansa. Då svarade hon:
"Ja förstår, det är såklart väldigt beroende på hur en eventuell skada skulle uppstå också. Jag har pratat med några skadereglerare nu som bekräftar att det inte ska vara några konstigheter, men rekommenderar dig att kontakta vår tekniker som sköter djupare och mer avancerade ärenden."

Så jag förstår Jontes resonemang i inläggen ovan, men är dock inte övertygad. Ska leta rätt på de här teknikerna i morgon. Återkommer

Sen Webbare!! Nu kom ju den här skattetråden att handla mycket om försäkringar också. Hade det funkat att bryta ut de inläggen och skapa en försäkringstråd också? :)
Gör det, jag pratade med teknikerna angående skador på fiats robotlåda innan jag köpte husbilen. Jag fick mycket bra svar och information från den tekniker jag pratade med. Är överhuvudtaget nöjd med folksam i de försäkringsärenden jag har haft hos dem. :)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Gör det, jag pratade med teknikerna angående skador på fiats robotlåda innan jag köpte husbilen. Jag fick mycket bra svar och information från den tekniker jag pratade med. Är överhuvudtaget nöjd med folksam i de försäkringsärenden jag har haft hos dem. :)
Jag har också väldigt goda erfarenheter av Folksams skadereglering!
 

Sonny F

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
31757
Medlemskap
2024
Har Dina Försäkringar och när barnbarnen kommer på besök vill de alltid sova i den avställda husbilen som står på uppfarten. Mailar då Dina och ber dem aktivera helförsäkringen de aktuella dygnen. Billigt, enkelt och tryggt.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Bor du i den när den är avställd, har du antingen en försäkring som godkänner det, eller så sysslar du med försäkringsbedrägeri. Men det tror jag absolut inte du skulle göra, så du har säkert en försäkring som godkänner boende i avställd bil. :) Vilket bolag har du? :cool:
Nja... Är det så enkelt.? :rolleyes:
Frågan bör kanske vara vad menas i grund och botten med att ett fordon är avställd..?
Jag tror om ett fordon är avställd så handlar det nog mer om myndigheternas krav på när du får framföra ett fordon i trafik. ... För tänk om jag har en gammal avställd bil och vill göra om den till en bubbelpool... Eller ett akvarium.... Skall då ett försäkringsbolag få avgöra om du får använda fordonet till detta...

Bara en tanke
:rolleyes::twitcy:
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Nja... Är det så enkelt.? :rolleyes:
Frågan bör kanske vara vad menas i grund och botten med att ett fordon är avställd..?
Jag tror om ett fordon är avställd så handlar det nog mer om myndigheternas krav på när du får framföra ett fordon i trafik. ... För tänk om jag har en gammal avställd bil och vill göra om den till en bubbelpool... Eller ett akvarium.... Skall då ett försäkringsbolag få avgöra om du får använda fordonet till detta...

Bara en tanke
:rolleyes::twitcy:
Blir nog svårt att få en motorförsäkring på ett akvarium.:D
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nja... Är det så enkelt.? :rolleyes:
Frågan bör kanske vara vad menas i grund och botten med att ett fordon är avställd..?
Jag tror om ett fordon är avställd så handlar det nog mer om myndigheternas krav på när du får framföra ett fordon i trafik. ... För tänk om jag har en gammal avställd bil och vill göra om den till en bubbelpool... Eller ett akvarium.... Skall då ett försäkringsbolag få avgöra om du får använda fordonet till detta...

Bara en tanke
:rolleyes::twitcy:
Skulle tro att du i det fallet avregistrerar den som fordon, och tar in den i hemförsäkringen?
Då faller ju hela frågan om fordons/husbilsförsäkring!
 

svnisse

HBK sekreterare
Inlägg
552
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
4465
Medlemskap
2026
Hej,
Jag har Motormännens försäkring men inte årsförsäkring. Vid nyförsäkring numer så gäller årsförsäkring hos dom.
Så här svarade de efter en fråga från mig om jag kan bo i bilen när den är avställd.
"Hej Nils!

Eftersom du inte har en årsförsäkring på husbilen, så innebär det att du ej kan bo i den när den är avställd."
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Undra om man har en båt... Och tar upp den på land.... Får man lov då att bo i den..?
Jag har som sagt lusläst en massa försäkringsbolags villkor för sina husbilsförsäkringar och kan ärligt talat inte hitta något villkor som hanterar just båt! Särskilt inte båt på land! Så du har helt rätt muskatten, här har man missat grovt! :cool:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har som sagt lusläst en massa försäkringsbolags villkor för sina husbilsförsäkringar och kan ärligt talat inte hitta något villkor som hanterar just båt! Särskilt inte båt på land! Så du har helt rätt muskatten, här har man missat grovt! :cool:
Tjusigt Krinil.... Tur att vi har medlemmar som ser poängen i mina inlägg och inte bara de som klagar, ...
Men du har alltid haft ett Sherlock Holms öga..;)

Jag har själv levt på båt både i vatten och på land... Detta var visserligen i slutet av 1970- talet :twitcy:
Aldrig att försäkringsbolaget la sig i om man vistades på båten...

För när jag bor då gjorde jag det i vår lägenhet.. :twitcy:
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det är aldrigt något att fundera på, om du inte tänker försöka få ut något på en försäkring.

Som sagt, inget försäkringsbolag har att göra med om du bor i husbilen eller ej så länge du inte försöker få ut något på en försäkring.
 
Toppen