• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bo i avställd husbil ur försäkringsperspektiv

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.857
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag bor i min egen husbil när det passar mig, än har jag inte mött någon agent från försäkringsbolaget....
Bor du i den när den är avställd, har du antingen en försäkring som godkänner det, eller så sysslar du med försäkringsbedrägeri. Men det tror jag absolut inte du skulle göra, så du har säkert en försäkring som godkänner boende i avställd bil. :) Vilket bolag har du? :cool:
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
eller så sysslar du med försäkringsbedrägeri.
Det finns ytterligare en möjlighet, man åberopar inte försäkringen = inget "bedrägeri"

Försäkringsbolaget har iget att göra med vad eller hur man gör med sin husbil, bara man inte sedan blir upprörd för att försäkringen inte gällde.
 

Jontes

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
30002
Medlemskap
2024
Vad säger försäkringsbolagen om att parkera och bo i en avställd husbil?
Ni får ju såklart bekräfta själva för att vara säkra, men jag har Folksams husbilsförsäkring. Jag har i samtal med dem fått bekräftelse av att bodelen är försäkrad när avställningsförsäkringen är aktiverad. Bildelen är däremot inte försäkrad mot skador som uppkommer om jag kör bilen. Jag tycker det är finemang då jag har bilen uppställd på camping en stor del av sommaren och använder den som sommarstuga. Det blir billigt både utifrån försäkring och skatt. När jag kör resten av våren, hösten och vintern ställer jag på och av bilen varje resa.
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Jag har alltid vänt mig mot de kategoriska påståendena om att man inte får bo i sin avställda husbil, detta utan att exakt kontrollerat villkoren.
Min uppfattning har varit att de sedvanliga riskerna som brand och stöld omfattas av avställningsförsäkringen.
Men nu då det spekuleras i om hurvida det kan var någon form av bedrägeri så kände jag mig nödgad att kontrollera fakta hos IF som säljer en husbilsförsäkring till mig.

Nedan text från försäkringsbolagets hemsida, avställning med bilen utomlands var lite oklart men undersökte det ej i detalj.
Inga som helst undantag om man bor i bilen.

Hur fungerar avställningsförsäkring för husbilen?​


Om du ställer av husbilen kan du ha en avställningsförsäkring under tiden husbilen är avställd.
Avställningsförsäkringen gäller för stöld, brand, vagnskada och rättsskydd, så länge husbilen förvaras i Sverige.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Hur fungerar avställningsförsäkring för husbilen?

Om du ställer av husbilen kan du ha en avställningsförsäkring under tiden husbilen är avställd.
Avställningsförsäkringen gäller för stöld, brand, vagnskada och rättsskydd, så länge husbilen förvaras i Sverige.
Har lärt mig att ett försäkringsbolags huvudsakliga uppgift är att slingra sig och att allt som inte är uttryckligen tillåtet är förbjudet.

Drastiskt uttryckt men i princip så. :confused:
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.857
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag har kikat på en del försäkringsbolag. Formuleringarna är inte helt enkla.
Bolagen jag tittat på är Trygg-Hansa, Folksam, Dina försäkringar, Länsförsäkringar Stockholm, Caravan Club, ICA försäkring och IF.

Sammantaget är det enbart Trygg-Hansa som tydligt skriver att du får bo i din avställda husbil med deras avställningsförsäkring.
De flesta skriver att bilen inte "får brukas" med avställningsförsäkring. Det innebär att du inte får bo i den.

Så ska du bo i din avställda husbil och inte har Trygg-Hansa. Kontakta dit bolag och få villkoret skriftligt!

Alternativet är att förhandla sig till en helårsförsäkring som inte omvandlas till avställnings- eller garageförsäkring vid avställning.

För mig som har bilen avställd drygt 2/3 delar av tiden hade det blivit väldigt dyrt.
 

Jontes

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
30002
Medlemskap
2024
Jag har kikat på en del försäkringsbolag. Formuleringarna är inte helt enkla.
Bolagen jag tittat på är Trygg-Hansa, Folksam, Dina försäkringar, Länsförsäkringar Stockholm, Caravan Club, ICA försäkring och IF.

Sammantaget är det enbart Trygg-Hansa som tydligt skriver att du får bo i din avställda husbil med deras avställningsförsäkring.
De flesta skriver att bilen inte "får brukas" med avställningsförsäkring. Det innebär att du inte får bo i den.

Så ska du bo i din avställda husbil och inte har Trygg-Hansa. Kontakta dit bolag och få villkoret skriftligt!

Alternativet är att förhandla sig till en helårsförsäkring som inte omvandlas till avställnings- eller garageförsäkring vid avställning.

För mig som har bilen avställd drygt 2/3 delar av tiden hade det blivit väldigt dyrt.

Hej Krinil,
Visst är det snårigt att läsa försäkringsvillkor och jag ska nog gå en runda till med Folksam för att få förtydligat vad som ingår i avställningsförsäkringen.
"Försäkringen gäller när fordonet är avställt i Vägtrafikregistret och inte brukas."
Så här är det formulerat i Folksams villkor, jag kan ha fel men jag tolkar det som att avställningsförsäkringen är aktiv när FORDONET är avställt och inte brukas.
Kanske är denna tolkning av mig för generös, men den är i linje med vad jag fått som svar då jag frågade folksam förra gången.
Folksam verkar således göra en distinktion mellan boendedel och fordon. Vad tror du om det?
Jag tycker att det är logiskt då husbilsförsäkringen kostar 7976 Kr per år (1675 Kr avställningsförsäkring).
 

Bilagor

  • folksam avställningsförsäkring .jpg
    folksam avställningsförsäkring .jpg
    34,3 KB · Visningar: 22

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej Krinil,
Visst är det snårigt att läsa försäkringsvillkor och jag ska nog gå en runda till med Folksam för att få förtydligat vad som ingår i avställningsförsäkringen.
"Försäkringen gäller när fordonet är avställt i Vägtrafikregistret och inte brukas."
Så här är det formulerat i Folksams villkor, jag kan ha fel men jag tolkar det som att avställningsförsäkringen är aktiv när FORDONET är avställt och inte brukas.
Kanske är denna tolkning av mig för generös, men den är i linje med vad jag fått som svar då jag frågade folksam förra gången.
Folksam verkar således göra en distinktion mellan boendedel och fordon. Vad tror du om det?
Jag tycker att det är logiskt då husbilsförsäkringen kostar 7976 Kr per år (1675 Kr avställningsförsäkring).
För mej känns det ganska klart att bo i en avställd husbil är att bruka den.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Man måste ju läsa hela meningen. :)
Det har jag gjort, och inte funnit något annat än att det verkar som du försöker få det till att det egentligen bara är bildelen som är avställd.
Vad händer om du orsakar en brand i en avställd husbil som du bor i? Den diskussionen med försäkringsbolaget blir nog inte lätt att vinna.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Om vi jämför med husvagn så är det ju en stor andel av dessa som är avställda på säsongsplatser men naturligtvis brukas i den betydelsen att man bor i dem. Finns ju många som inte ens körs hem eller besiktigas men ändå måste gå att försäkra. Jag anser ju att bruka ett fordon måste innebära att hjulen rullar. Och det är väl då som nästan alla skador inträffar?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Om vi jämför med husvagn så är det ju en stor andel av dessa som är avställda på säsongsplatser men naturligtvis brukas i den betydelsen att man bor i dem. Finns ju många som inte ens körs hem eller besiktigas men ändå måste gå att försäkra. Jag anser ju att bruka ett fordon måste innebära att hjulen rullar. Och det är väl då som nästan alla skador inträffar?
Brukar bara gå att få en garageförsäkring på obesiktade fordon
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Om vi jämför med husvagn så är det ju en stor andel av dessa som är avställda på säsongsplatser men naturligtvis brukas i den betydelsen att man bor i dem. Finns ju många som inte ens körs hem eller besiktigas men ändå måste gå att försäkra. Jag anser ju att bruka ett fordon måste innebära att hjulen rullar. Och det är väl då som nästan alla skador inträffar?
Vad står det i husvagnens försäkringbrev om boendet i ett avställt och obesiktigat fordon?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.857
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hej Krinil,
Visst är det snårigt att läsa försäkringsvillkor och jag ska nog gå en runda till med Folksam för att få förtydligat vad som ingår i avställningsförsäkringen.
"Försäkringen gäller när fordonet är avställt i Vägtrafikregistret och inte brukas."
Så här är det formulerat i Folksams villkor, jag kan ha fel men jag tolkar det som att avställningsförsäkringen är aktiv när FORDONET är avställt och inte brukas.
Kanske är denna tolkning av mig för generös, men den är i linje med vad jag fått som svar då jag frågade folksam förra gången.
Folksam verkar således göra en distinktion mellan boendedel och fordon. Vad tror du om det?
Jag tycker att det är logiskt då husbilsförsäkringen kostar 7976 Kr per år (1675 Kr avställningsförsäkring).
Hej Jontes.

Jag har också Folksam och tolkar "inte brukas" som att jag inte får bo i den när den är avställd. Nu har inget behov av att bo i bilen när den är avställd, men hade jag haft det hade jag krävt ett skriftlig förtydligande.
 

Jontes

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
30002
Medlemskap
2024
Hej Jontes.

Jag har också Folksam och tolkar "inte brukas" som att jag inte får bo i den när den är avställd. Nu har inget behov av att bo i bilen när den är avställd, men hade jag haft det hade jag krävt ett skriftlig förtydligande.
Jag har läst villkoren och pratat med folksam och tolkar det annorlunda. Vill vara tydlig med att det är min tolkning som jag tillämpar på min husbil och således inte uttalar mig hur andra bör göra. Bifogar informationen jag tagit del av.
 

Bilagor

  • Avställningsförsäkring.jpg
    Avställningsförsäkring.jpg
    20,7 KB · Visningar: 53
  • Faktablad om försäkringsprodukten.pdf
    204,8 KB · Visningar: 41

Jontes

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
30002
Medlemskap
2024
Det har jag gjort, och inte funnit något annat än att det verkar som du försöker få det till att det egentligen bara är bildelen som är avställd.
Vad händer om du orsakar en brand i en avställd husbil som du bor i? Den diskussionen med försäkringsbolaget blir nog inte lätt att vinna.
Brandförsäkring ingår i avställningsförsäkringen för när husbilen inte är i trafik.
 

Bilagor

  • Avställningsförsäkring brand.jpg
    Avställningsförsäkring brand.jpg
    21 KB · Visningar: 8

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Brandförsäkring ingår i avställningsförsäkringen för när husbilen inte är i trafik.
ja, men jag tolkar det inte som att den är försäkrad för att användas. F.ö. står det något om begränsad vagnskada vid avställning, har du kollat vad dom menar med det?
 
Senast ändrad:
Toppen