• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bo i avställd husbil ur försäkringsperspektiv

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Jag har alltid vänt mig mot de kategoriska påståendena om att man inte får bo i sin avställda husbil, detta utan att exakt kontrollerat villkoren.
Min uppfattning har varit att de sedvanliga riskerna som brand och stöld omfattas av avställningsförsäkringen.
Men nu då det spekuleras i om hurvida det kan var någon form av bedrägeri så kände jag mig nödgad att kontrollera fakta hos IF som säljer en husbilsförsäkring till mig.

Nedan text från försäkringsbolagets hemsida, avställning med bilen utomlands var lite oklart men undersökte det ej i detalj.
Inga som helst undantag om man bor i bilen.

Hur fungerar avställningsförsäkring för husbilen?​


Om du ställer av husbilen kan du ha en avställningsförsäkring under tiden husbilen är avställd.
Avställningsförsäkringen gäller för stöld, brand, vagnskada och rättsskydd, så länge husbilen förvaras i Sverige.
Det är skillnad på att bilen förvaras eller att man bor i den. Står det specifierat att man inte får bo i avställd bil så lär det bli problem om det börjar brinna när man lagar mat!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Enligt Skatteverket skall man vara mantalskriven där man bor. :rolleyes:

Så när ni frågar era försäkringsbolag om ni får bo i bilen när den är avställd... Då är det nog ganska så klart att de säger nej... :aja:

Prova att fråga istället om ni får vistas i husbilen när den är avställd.... Kanske ni då får ett helt annat svar.. :msn_hot:

Vi människor gör livet komplicerad, så varför inte prova att göra det enkelt..
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Vi människor gör livet komplicerad, så varför inte prova att göra det enkelt..
Det finns två kända sätt att förhålla sig till avtal. Det svenska sättet är att läsa genom villkoren och försöka förhålla sig till dem. Det danska sättet är att vända på avtalet och läsa in sig på det finstilta på baksidan, hur man ska klara sig undan villkoren!

Jag utnämner härmed muskatten till hedersdansk! :cool:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det finns två kända sätt att förhålla sig till avtal. Det svenska sättet är att läsa genom villkoren och försöka förhålla sig till dem. Det danska sättet är att vända på avtalet och läsa in sig på det finstilta på baksidan, hur man ska klara sig undan villkoren!

Jag utnämner härmed muskatten till hedersdansk! :cool:

Ha.. Ha..... Om du bara visste hur rätt du har...
De røde og hvide striber forlader mig aldrig...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Joddå, var nog ganska säker. Har danskt påbrå i min omedelbara närhet! Trivs förbannat bra i Danmark och gillar danskar, men undviker att teckna avtal med dem! :cool:
Okey.... Vi är nog fler i hbk än vad vi tror...
I slutningen af 1970'erne og langt op i 80'erne kunne jeg godt lide at hænge ud med de dejlige danske piger :wub:
 

AnSan

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
32813
Medlemskap
2024
Det har jag gjort, och inte funnit något annat än att det verkar som du försöker få det till att det egentligen bara är bildelen som är avställd.
Vad händer om du orsakar en brand i en avställd husbil som du bor i? Den diskussionen med försäkringsbolaget blir nog inte lätt att vinna.
Det är nog där problemet ligger, visst ingår brand i avställnings försäkringen, men mycket tveksam till om försäkringsbolaget tar en skada av brand som startat i köket.
Detta kan man ju diskutera hur länge som helst, enda rätta svaret får man väl hos sitt eget försäkringsbolag.
 
Toppen