• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

BMS och solcellsregulator i osynk

Shippy

HBK Intresserad
Inlägg
68
Kommun
Gnesta
Hallajs!

Jag har ett jäkligt irriterande problem, min BMS på mitt egenbyggda Lifepo4 batteri på 560AH visar alltid rätt batteristatus, men min solcellsregulator, som ska bryta laddningen när det är lagom fullt, den lever ett helt eget liv och visar helt fel värden allt som oftast.

Ligger solen på så att den laddar så tror den att batteriet är typ fullt direkt, går solen sedan i moln så visar den nästan korrekt, sedan håller det på sådär.

BMS:en är SmartBMS123 och solcellsregulatorn är en Epever Tracer AN 3210.

Finns det något man kan göra åt detta i regulatorns dataprogram tex? Skitsvårt att ställa den som jag vill ha den när den alltid visar för högt eller för lågt mot verkligheten.

Nu på kvällen när jag kollar så visar Epevern i datorn 12.93V och 29% SOC

SmartBMS123 visar 13,3V och 89% SOC
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.880
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag bor inte i Sverige. Bor i solen.
Men det är alltså lugnt att ha en större regulator? Man kan alltså inte ha en för stor regulator för sin solcell så att säga?
Jag tänker inte uttöka solcellen 550w räcker mer än väl.

Följdfråga: Laddar en 60A mer än en 50A tex på en 550w solcell eller blir det precis samma?
Strömmen från solpanelen påverkas av placering, solljus och temperatur, vid optimala förhållanden kan man få ut det den ska leverera, men det kan skilja rejält mellan fabrikat.

Regulatorn kan max leverera den ström som tillverkaren anger. Har du för liten regulator i förhållande till ansluten solpanel så ger den bara angiven max ström, oavsett hur många solpaneler du har. Har du för stor regulator i förhållande till ansluten solpanel så kommer du inte att kunna utnyttja regulatorn fullt ut, men den kommer inte att ge mer ström än en något mindre, allt teoretiskt. Kan skilja mellan fabrikat i verkningsgrad.
 

Shippy

HBK Intresserad
Inlägg
68
Kommun
Gnesta
Strömmen från solpanelen påverkas av placering, solljus och temperatur, vid optimala förhållanden kan man få ut det den ska leverera, men det kan skilja rejält mellan fabrikat.

Regulatorn kan max leverera den ström som tillverkaren anger. Har du för liten regulator i förhållande till ansluten solpanel så ger den bara angiven max ström, oavsett hur många solpaneler du har. Har du för stor regulator i förhållande till ansluten solpanel så kommer du inte att kunna utnyttja regulatorn fullt ut, men den kommer inte att ge mer ström än en något mindre, allt teoretiskt. Kan skilja mellan fabrikat i verkningsgrad.
Kommer till Sverige i veckan och tänkte uppdatera grejerna lite, så tänkte just beställa hem en Victron 100/50 till min 550w solcell, men en sak som slog mig precis är att jag har aldrig sett att jag laddat över 22A med min Epever 3210AN på 30A. Detta är då i Spanien med solen rakt ovanför.
Är det rimligt att jag kommer kunna nästan dubbla laddningen från solcellerna ~45A med en Victron på 50A?
Kablarna till cellen är rätt tunna, kan det vara dom som stryper så jag bara får 22A på min 30A regulator?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.880
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Är det original "klena" kablar från solpanelen så är det troligtvis högre spänning från den.
Är det 22A in i regulatorn, eller som 14V ut från regulatorn?
550W blir nästan 40A till 12V batterier, teoretiskt.
 

Shippy

HBK Intresserad
Inlägg
68
Kommun
Gnesta
Är det original "klena" kablar från solpanelen så är det troligtvis högre spänning från den.
Är det 22A in i regulatorn, eller som 14V ut från regulatorn?
550W blir nästan 40A till 12V batterier, teoretiskt.
Yes orginal.
Det är 22A in till batteriet, det jag ser på min BMS123, ut från regulatorn in i batt.

Dålig på det där med kabelarea, men ser ut att vara ca 4mm i diameter och de är ca 2,5m långa. De har inte blivit varma förr men kanske blir det nu med en större regulator?
Gjorde nån kalkylator på Google ang kabelarea på 40A och då verkar det ju som kabeln ska vara typ 12mm i diameter, det är ju massor. Men när jag ser installationsvideos osv på Youtube på Victron 100/50 ser de ut att ha samma kablar som jag har idag, inga 1.2cm i diameter..
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
En kraftigare regulator t.ex. 50A ger inte mer än din förra 30A regulator dvs de 22A. Det är ju det som kommer från panelerna. Du kan ju uppgradera kablarna till 6kvmm även om de 2.5kvmm borde räcka på det korta avståndet nu nämner.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Yes orginal.
Det är 22A in till batteriet, det jag ser på min BMS123, ut från regulatorn in i batt.

Dålig på det där med kabelarea, men ser ut att vara ca 4mm i diameter och de är ca 2,5m långa. De har inte blivit varma förr men kanske blir det nu med en större regulator?
Gjorde nån kalkylator på Google ang kabelarea på 40A och då verkar det ju som kabeln ska vara typ 12mm i diameter, det är ju massor. Men när jag ser installationsvideos osv på Youtube på Victron 100/50 ser de ut att ha samma kablar som jag har idag, inga 1.2cm i diameter..

Du är väl medveten om att 12mm2 (kvadratmillimeter) kablar inte är 12mm i diameter?Och att måtten inte gäller ytterdiametern utan metallkärnans Area (yta i kvadratmillimeter) utan plasthöljet.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.880
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Din solpanel måste vara stor om den nu är på 550W, minns du hur många celler den har = utspänning från solpanelen?
Generellt när du jobbar med regulatorn försök att montera den så nära bobatteriet som är lämpligt (korta kablar på 12V sidan) med hänsyn till kylning av regulatorn = bra luftväxling där den sitter monterad, blir den "för varm" så sänker den strömmen (A) själv för att få ner sin temperatur.
 

Shippy

HBK Intresserad
Inlägg
68
Kommun
Gnesta
Din solpanel måste vara stor om den nu är på 550W, minns du hur många celler den har = utspänning från solpanelen?
Generellt när du jobbar med regulatorn försök att montera den så nära bobatteriet som är lämpligt (korta kablar på 12V sidan) med hänsyn till kylning av regulatorn = bra luftväxling där den sitter monterad, blir den "för varm" så sänker den strömmen (A) själv för att få ner sin temperatur.
Yes det är två stora 275wattare.
Jag vet faktiskt ingenting om cellen den satt på när jag köpte bilen. Är ca 1m mellan regulator och batteri.

Ang kylning så funderar jag på att montera ventilation bakom kyl och bakom soffan som all elektronik sitter under, men nojar lite för att vatten ska leta sig in genom ventilationsgallret speciellt när man kör i regn.
Kylen (elkyl) har flippat den här sista månaden i värmen så kompressorn går typ non stopp nu, även när det blivit svalare ute igen, ca 25 grader.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.151
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Denna erfarenhet har jag när det gäller bms123...
Jag installerade en digital A mätare och trimmade in den utefter vad bms123 visade... Men så snart antal A steg (typ 20A och mer) så visade mätaren fel, så jag ställde in den när bms123 laddade rejält...
Men när laddningen gick ner så visade mätaren fel igen.... Väldigt irriterande och med tiden lärde jag mig hur många A jag skulle dra ifrån eller lägga till när jag tittade på den digitala mätaren...
Såhär var det år efter år.... :(
Men en dag bytte jag till Daly bms... Och så skulle jag synka den digitala mätaren mot Daly'n... Men till min förvåning så visade båda samma värde...
Och så började jag kolla när det ladde allt ifrån 1-80A....
Och det spelade ingen roll om det laddades 5 eller 70A.... Nu visade båda samma värde.. (kunde slå på några 10-delar)...
Kontentan av detta blev att jag nu insåg att bms123 har stora brister i avläsning av A.... Och det spelar ingen roll ov det var laddning eller förbrukning... Bms123 kunde visa mer än + - 10A skillnad mot den digitala mätaren...

Så att försöka få bms123 att vara i synk med annan elektronik är bara att glömma...

Jag har en bms123 liggande ifall någon är intresserad.....
Men jag får nog betala för att bli av med den.. :swoon::twitcy:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Denna erfarenhet har jag när det gäller bms123...
Jag installerade en digital A mätare och trimmade in den utefter vad bms123 visade... Men så snart antal A steg (typ 20A och mer) så visade mätaren fel, så jag ställde in den när bms123 laddade rejält...
Men när laddningen gick ner så visade mätaren fel igen.... Väldigt irriterande och med tiden lärde jag mig hur många A jag skulle dra ifrån eller lägga till när jag tittade på den digitala mätaren...
Såhär var det år efter år.... :(
Men en dag bytte jag till Daly bms... Och så skulle jag synka den digitala mätaren mot Daly'n... Men till min förvåning så visade båda samma värde...
Och så började jag kolla när det ladde allt ifrån 1-80A....
Och det spelade ingen roll om det laddades 5 eller 70A.... Nu visade båda samma värde.. (kunde slå på några 10-delar)...
Kontentan av detta blev att jag nu insåg att bms123 har stora brister i avläsning av A.... Och det spelar ingen roll ov det var laddning eller förbrukning... Bms123 kunde visa mer än + - 10A skillnad mot den digitala mätaren...

Så att försöka få bms123 att vara i synk med annan elektronik är bara att glömma...

Jag har en bms123 liggande ifall någon är intresserad.....
Men jag får nog betala för att bli av med den.. :swoon::twitcy:

Du kan skicka den till mej, du behöver inte betala något! :twitcy:
 
Toppen