• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Blocket skojare

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025
Sv: Blocket skojare

Ny variant??
Fick ett mejl häromdan:

[FONT=arial,helvetica,sans-serif]Hello,[/FONT]

[FONT=arial,helvetica,sans-serif]I am Capt.Richard Walsh, an officer of the U.S Army. I am on the move to Afghanistan from Iraq as the last batch just left and I have some items I will need to ship out of Iraq for safekeeping. Can you help? If yes kindly send me an email to my private box: capt-richard1@hotmail.com for more info. Thanks.[/FONT]

[FONT=arial,helvetica,sans-serif]Capt. Richard Walsh.[/FONT]

F

F.d. 29925

Guest

Troligen finns det en länk i malboxen som man skall "klicka på" för att få en väldigt massa obehag.:rolleyes:

Aviatören

HBK Medlem
Kommun
Heby
HBK-Nr
1972
Medlemskap
2025

Hej
Håller på och säljer en bil på blocket.
En "engelsman" säger sig vara intresserad, vill pruta lite o så, och om vi kommer överens så skall han ordna med frakt pappren??!
Jag låter han hållas så skal vi se vilken bluff det blir i slut ändan.

"Hi mate, I have looked at it a few times now, and after looking around, i'm satisfied with the great condition but what's your actual price for it. I love a bargain, so i would like to get it as soon as i can. I would be able to make payment through paypal, i find it the easiest way to use my credit card safely and is a safe and reliable method of payment. Let me know your price for it . I hope to hear from you soon, and i will make all transportation preparations for the it to be transported to my home in London, UK. If possible can you send me some recent picture or video of the item ?

Below is my address:

Name : Rick Smith
Address: 9B the Orchard
City: Blackheath
County: London
Post Code: SE30QS
Country: United Kingdom"

-Cheers-

någon som känner igen det???

Christer
Ps var inte oroliga, vet vad det är.

Eftersom vår bil, Hobby 750, finns till salu på blocket och vi också har erhållit samma "erbjudande" kan jag inte låta bli att lämna en kommentar.
Vi fick först ett SMS och efter en mailkontakt så har vi erhållit ordagrant samma ekonomiska upplägg.
Enda skillnaden är att personen i detta fall kallar han sig Leon Walker.
Tydligen har han/dom riktat in sig lite större husbilar men i detta fallet så blir det naturligtvis ingen affär. Något svar skall han få som skrämmer honom bort från marknaden, frågan är bara hur.
Marknaden tycks bestå till stor del av personer som försöker leva på andra helt och hållet och en del som tror att man står på ruinens brant och helt oblygt kastar in bud som ger en uppfattningen att dom läst fel annons.
Men som privat säljare så hälsar vi naturligtvis den seriöst intresserade kunden välkommen.

Aviatören, Leif

Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Varför inte svara honom följande:
Sir.
In your message you wrote that you love a bargin. So do I, but as much as I love a bargin I hate a fraud.
Therefore am I not going to accept your offer, and neither will any of the more than 6000 members of the swedish motorhome club who have been informed of your intentions.
Regards
Leif

F

F.d. 25310

Guest

Hej på er alla
Kan bara berättta att nu är bilen såld (igår)
och precis på det sätt jag ville, pengar på banken ger nycklar i hand.

Slutet gott allting gott.

Christer

Aviatören

HBK Medlem
Kommun
Heby
HBK-Nr
1972
Medlemskap
2025

Hej o tack!

Tack för svarsförslag till "köpare" med bedrägligt uppsåt, det blir väl något åt det hållet med en varning från oss alla.

Trevligt att Nylind fick sin försäljning ordentligt genomförd utan inblandning av mr Rick Smith alias Leon Walker.
Det kanske gällde en personbil, jag tolkade det som husbil även där. Men dom
här herrarna verkar väl över hela det tillgängliga utbudet eftersom dom inte tänker betala något i alla fall.

Trevlig helg, värmen kommer o husbilen rullas ut till veckan.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Hej
En "engelsman" säger sig vara intresserad, vill pruta lite o så, och om vi kommer överens så skall han ordna med frakt pappren??!

"Hi mate, I have looked at it a few times now, and after looking around, i'm satisfied with the great condition but what's your actual price for it. I love a bargain, so i would like to get it as soon as i can. I would be able to make payment through paypal, i find it the easiest way to use my credit card safely and is a safe and reliable method of payment. Let me know your price for it . I hope to hear from you soon, and i will make all transportation preparations for the it to be transported to my home in London, UK. If possible can you send me some recent picture or video of the item ?

Below is my address:

-Cheers-

Christer

Han har nog en fru som heter Janet .... urklipp från
Se upp för denna/dessa "köpare" - Sporthoj.com

Jag fick ett SMS av en tös från England att hon var intresserad av min hoj som ligger på blocket men när man googlade lite så dök det upp en massa varningar på alla möjliga forum.
Mitt svar blev givetvis att "hon" kunde dra...

Hennes mail se nedan:

Hi mate, I have looked at it a few times now, and after looking around, i'm satisfied with the great condition but what's your actual price for it. I love a bargain, so i would like to get it as soon as i can. I would be able to make payment through paypal, i find it the easiest way to use my credit card safely and is a safe and reliable method of payment... Let me know your price for it . I hope to hear from you soon, and i will make all transportation preparations for the it to be transported to my home in London,UK. If possible can you send me some recent picture or video of the item ?

Below is my address:

Name :Janet Smith
Country: United Kingdom

Email me your actual price for it.

Please Advice.
Janet

F

F.d. 4123

Guest

Satte ut min husbil på Blocket till försäljning.
Jag bor i Kristianstad och det ringde en ifrån Stockholm och vill köpa in den till sitt företag och säja den vidare.
Helt ok för mg om det hade stannat där.
Han ville att vi skulle skriva i kontaktet att det är ett fast köp och att han köpte denn privat så skulle jag bara skriva på ägarbeviset och lämna det till han.

Börjar fundera på vad som han menar.

Sen skulle jag få pengarna inom en 7 dagar.

Hallå!!

Han påstog att man inte kan sälja ett fordon vidare om man skrivet fast köp och köpesumman i kontraktet fören jag fått pengarna och han sa att
kontarktet inte går att bryta då skulle det kosta 30% av köpesumman för han.

Det blev ingen affär, då frågade han varför jag inte litar på han.
Svar:Jag vill inte bli lurad.

Men det blir du inte hävdade han.

De är envisa blocket skojer eller förmedlare som de kallar sig.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Att dom orkar för har man skrivit på ägarpapprena och lämnat bilen så är det adjöss med bilen .

Säg till honom annars att du kan sänka priset med 5000:- och att du levererar den till kund och det skall vara kontanter alt med postväxel så görs det upp vid en bank .

Jag förmodar att han ringde från skyddat nummer ?

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Kolla alltid om telefonnumret är registrerat, om inte bör man dra öronen åt sig.

F

F.d. 53078

Guest

Jag är i motsatt situation jag vill köpa en bil som är i Scotland
Bilen har Spanska plåtar och ratten på vänster sida.

Priset är mycket billigt.
Jag har chassinumret och så långt stämmer det bilen betald inte stulen O.s.v.

Säljaren komuniserar på perfekt Spanska, pratar perfekt Engelska. men har ett Franskt Email.?
Landrover defender dubbelhytt med flak 2006 års modell
Han svarar på min intresseanmälan att bilen är betald och inga som helst skulder eller böter. Bilen finns i Lonomore, Highland.Scottland.
Han erbjuder mig att skicka bilen Gratis till Spanien och att jag har 5 Dagar att prova den. Jag skall skicka hälften av beloppet innan och resten när jag har bilen hemma.
Säljaren heter Tudor Westerveld. Jag har hans adress och har ringt honom allt verkar seriöst. Kan man bli lurad av halva beloppet?
Priset på denna bil är 7600€ med all utrustning det är under halva priset i Spanien.

Kopia på hans svar:
Hola,

El coche sigue a la venta, tengo varias ofertas que las estoy estudiando.
Lleva un motor de 2.5 L, es de 06/2005, tiene 2495 cm ³, 122 cv , kilometros reales 94.316, el cambio es manual y el combustible es diesel (VIN SALLDHF585A702300). El ultimo precio es 7600 euros. Con los extras que lleva, te aseguro, es una buena oferta. No encontrarás ninguno en estas condiciones. Lo entrego con cambio de aceite y filtros cambiado hace 3 semanas.
Tiene todo pagado al dia, está libre de cargos, no tiene multas, embargos o taxas.
El coche tiene todo pagado al dia, está libre de cargos, no tiene multas, embargos o taxas. Tiene matricula espanola y todos los papelles son en espanol. Se encuentra en Lonmore, Highland(Escocia). Lo que puedo hacer es enviar el coche a su direccion con una Empresa de Transporte que se encarga de todo y que le ofrecen un período de 5 dias de prueba, para probar el coche a su casa. Los gastos de envio los voi a pagar yo para que el coche llega a su casa y usted tienes que pagar sólo el precio del coche,a la empresa.
Estoy esperando una respuesta.

Gracias,
Tudor Westerveld.

F

F.d. 4123

Guest

Han ringde inte från skyddat nummer men det finns inte registrerat på någon
han ringde från 0765-764483.
Och han hade inte pengrna nu så han skulle höra med sina kompanioner sa han.

har inte hört något mer av han sedan.

Lol!! det viste man ju

Anita & Jan

HBK Medlem
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
3574
Medlemskap
2025

Det låter för bra för att vara sant så det är säkert nån typ av bluff.
Var försiktig
MVH
Jan

F

F.d. 53078

Guest

Jag googlade på TUDOR.WESTERVELD@hotmail.fr+ fraude
Det kom upp en massa varningar om honom och hans namn
Många Landrover och BMW.

jag har fått svar av mina Poliskompisar som säger att bilen befann sig i Spanien för 3 veckor sedan den var dä besiktigad i Barcelona.

Tack skall ni ha

F

F.d. 52911

Guest

Hej

Below is my address:

-Cheers-

Christer

Hej !
Jag håller ochså på att sälja bil på blocket och fick samma text men
gubben kallade sig för Nick (i Loondon).
Ha det bra
PaulKaj

Maria Englund

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
1992
Medlemskap
2025

Hej!
Det är absolut ingen garanti att telefonnumret är registrerat. Vi var nyligen med om att någon hade köpt ett kontantkort och registrerat i Görans namn. Hur lätt som helst på Eniro.
Dessutom satte denne "någon" in en annons på blocket och ville sälja några båtar och en hjullastare. I annonsen användes Görans namn och det falska telefonnumret. Som tur var så var det en köpare som hade blivit misstänksam och fick tag på mitt telefonnummer så då uppdagades allt. Vad vi vet så har minst tre personer betalt handpenning mellan 8000kr och 34000kr. Bedragaren har även använt Görans personnummer. Också hur lätt som helst att få tag på. Han har inte tappat något körkort eller pass. Naturligtvis så är det hela polisanmält.

Ha en fortsatt trevlig kväll

Maria

F

F.d. 50069

Guest

Jag har hört om ett nytt knep dessa svin nyttjar! Jag vet inte om det är en skröna, fast det låter troligt.

Du skall sälja ett objekt till någon och är benhård att få pengarna insatta på ditt konto....
Visst du får dina pengar och köparen(bedragaren) vill ha ditt personnummer som en garanti när han skall förskottsbetala.

Visst han får ditt personnummer och du får dina pengar och köparen får ditt säljobjekt.

Sedan kommer det krav från något låneinstitut till dig ....köparen har lånat pengar i ditt namn och ditt personnummer.

Så har jag hört att det nya knepet är, men som sagt jag har ingen aning om det skulle kunna funka. Fast visst låter det otäckt:mad:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Något som länge har förvånat mej, är hur slappt personnumren hanteras i olika sammanhang. Butiker vill att man läser upp det i kassakön, myndigheter skriver det på brev så att man kan läsa det i fönstret på kuvertet o.s.v.? :confused:

Toppen