• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Blir uppringd

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.152
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
En i dag och två igår ringde till min mobil och undrade varför jag ringt dem....
???? Jag fattar inget för inte ens i min telefonbok kan jag se att jag skulle ha ringt dem av misstag.

Någon som varit med om liknande?

Eftersom jag har en huawei mobil så kan jag inte scanna för virus, den gör det själv i bakgrunden... Säger den
 
Senast ändrad:

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Var med om samma sak idag, blir uppringd av någon som påstår att jag ringt.
Nej det har jag inte sa jag och avslutade samtalet. Kollade historiken om jag ringt av misstag men så är inte fallet.
Skumt är det!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Vet inte hur det används nu, men har funnits länge. Det kallades/kallas för Spoofing, och någon ringer till Sverige och då används ett svenskt nummer som visning i den uppringda telefonen. Att du blir uppringd skall inte ha någon betydelse för det är personen som blivit uppringd och sedan ringer till dig som någon försökt bluffa och inte dig, påståddes det.
Problem kan vara att ditt nummer kommer med i listor på oönskade nummer som ringer upp, så du så småningom inte kommer fram till en del som du ringer till, för de har stoppat just många nummer som finns med i listor.
Allvarligast är ju om bluffmakaren använder något offentligt nummer för att bluffa mottagaren.
Ungefär så kommer jag ihåg eländet.
Sök på Spoofing så dyker det fortfarande upp rätt mycket såg jag, och OBS det kanske har blivit mer avancerat nu för tiden.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.882
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det har hållit på i min mobil i typ 10 dar nu, jag blir uppringd mellan 9:30-11:30 varje dag, bara en signal. Ibland finns inte någon abbonent, ibland är det ett företag eller en person, det kommer aldrig från samma nummer, jag hinner inte svara, har inte heller ringt upp.
Märkligt.
 

MaBi

HBK Valberedning
Inlägg
952
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
6550
Medlemskap
2025
Blev uppringd på ett svenskt mobilnummer, endast en som andades i telefonen, avslutade samtal och kollade upp vem som ringt, ringde upp honom och fick förklaringen att det är folk från utlandet som kapat hans telefonnummer. Han hade kontaktat Telia som han hade som leverantör och de skulle kolla upp detta, tydligen mycket vanligt. Jag spärrade numret!// Birgittha
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.152
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
I morse var jag i kontakt med min operatör 3....enligt vad de sa så är mitt sim-kort kapatt...:swoon:.
Och det finns inget att skydda sig emot detta..
Däremot sänder de mig ett nytt sim-kort, och när jag har installerat detta då slutar mitt kapatt sim-kort att fungera... Och problemet är borta.... Till någon kapar detta sim-kort :twitcy:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.882
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
I morse var jag i kontakt med min operatör 3....enligt vad de sa så är mitt sim-kort kapatt...:swoon:.
Och det finns inget att skydda sig emot detta..
Däremot sänder de mig ett nytt sim-kort, och när jag har installerat detta då slutar mitt kapatt sim-kort att fungera... Och problemet är borta.... Till någon kapar detta sim-kort :twitcy:
Ok, hur blir det med ditt nuvarande nummer? Får du nytt nummer iom nytt simkort?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.882
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ok, bra att veta ifall man misstänker att man blivit kapad. :)
För mej är det det omvända, jag blir uppringd av kapade simkort , kanske det innebär att mitt också är kapat??:(
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ok, bra att veta ifall man misstänker att man blivit kapad. :)
För mej är det det omvända, jag blir uppringd av kapade simkort , kanske det innebär att mitt också är kapat??:(
Hej, är det inte så att det ringer folk till dig ? för att de har ett missat samtal från just ditt nummer registrerat i sin telefon, och därför ringer de tillbaka till dig från sina olika nummer, fast du aldrig ringt till dem.
I så fall är det ju ditt nummer som används av någon annan för att ringa upp dem.......

M.v.h. JANKRO.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.882
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej, är det inte så att det ringer folk till dig ? för att de har ett missat samtal från just ditt nummer registrerat i sin telefon, och därför ringer de tillbaka till dig från sina olika nummer, fast du aldrig ringt till dem.
I så fall är det ju ditt nummer som används av någon annan för att ringa upp dem.......

M.v.h. JANKRO.
Märkligt ifall det verkligen är levande människor som ringer mej, och sen lägger på efter 1 ringsignal. Att sen 80% av numren som presenteras inte existerar känns också märkligt. Jag misstänker såklart att någon önskar att jag ska ringa upp, men det kommer inte att hända.
 
Toppen