• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Biologisk bildgåta

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

Som förtydligande: Det är naturligtvis endast i det fall man kommer med en felaktig gissning som man har förbrukat sin enda chans. Om man skriver exempelvis "ryggradsdjur" på denna fisk så är det rätt och man får fortsätta. Kan vara klokt att ringa in det rätta svaret med bredare gissning, på familj eller kanske ännu bredare "ordning". Dags att plocka fram Nationalencyklopedin (eller googla)!

aake

F

F.d. 3232

Guest

Hajen kan inte sätta in bilder har inga bilder vet ej hur man gör får lov att lära mig det. Verkar mycket intresant mvh Lisbeth.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Jappe

Är det inte det jag sagt; du går och smyger med din förträffliga allmänbildning! Du har alldeles rätt, det är den tjockläppade multen.
Att det inte var en laxfisk (harr trodde jag att någon skulle gissa på) borde ha framgått av att den saknade fettfena och i stället hade dubbla ryggfenor.

Multen var tidigare endast sommargäst i svenska vatten men förekommer numera året runt, ssk runt kärnkraftverkens varmvattenutsläpp.

Jag lägger ut bilder på multar i flock när jag kommer hem från arbetet. Fotade i hamnbassängen i Puerto de Mogan på GC i förra veckan.

aake

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag råkar ha i min ägo två enormt tunga praktverk, "Fiskar och fiske i Norden I och II" av K. A. Andersson och eftersom jag fick vissa vibbar åt multehållet, så kollade jag lite i dessa två jätteböcker. I Stenungsund ser man faktiskt ofta stim av multe bland bryggorna.
Nu över till något helt annat. Vad är detta?

bg12.jpg

Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Usch så osmakligt, att lägga ut sina egna inre hemorroider!:Daake

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag gratulerar Kristina till hennes förmåga att svara rätt (navelapelsin egentligen) trots aakes "plumpa försök" att blanda bort begreppen och förvirra deltagarna!

bg12a.jpg

Jappe

Senast ändrad:
F

F.d. 4811

Guest

Tack!
Nu är det så att jag är på jobbet och har inga egna bilder här men kunde inte låta bli att svara:yes:.

Du eller någon annan får gärna fortsätta.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Ingen som känner sig manad? Jag känner mig alltid manad, men har lite ont om bilder. Här kommer en i alla fall. (Olympus 50mm f:2 Macro, bl. 22, 1/100sek).

bg13.jpg

Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Visst är det té, men vilken sott? Kom osökt att tänka på filmen ”Göta Kanal” som var ganska seg tills dom kom till Göteborg och Kent Andersson.fick briljera med sin magnifika replik, när den stackars kanotisten gav sig på sin misshandlade kanot: "Döö, den sotten e inte hopfällbar"!

Kastanj! Även om du inte kan sotten, så är det din tur att lägga ut en ny bild!

Jag får nog svara själv på "sotten". Det är Imperial Lapsang Souchong, en modern variant av Lapsang Souchong, i mitt tycke en blek variant av den gamla hederliga Lapsang Souchongen. Den nya varianten saknar nästan helt de djupa och klangfulla tonerna av tjära och svavel!

Jappe

Senast ändrad:

Kastanj

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2026

Tack för den Jappe! Har inga bilder, men kunde inte låta bli att svara, Själv har jag Formosa Oolong som favorit bland teerna. Kör en till du, anars kan någon som känner sig manad att lägga in en gåta.

Kastanj.

Toppen