• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Biologisk bildgåta

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

Tusan! Ser att vi kom två samtidigt. Varför lyssnade jag inte på den vegetabiliska konsulten, som föreslog rallaros redan på den lilla bilden (i kombination med blommans färg).
aake

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Svaret mjölkört eller mjölke är det korrekta namnet på denna växt, men rallarros är ju samma växt fast ett annat "smeknamn" på den, så jag ger Hajen rätt som svarade först!

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Utom tävlan:
Eftersom det finns gott om vegetabilisk expertis i denna tråd, lägger jag sålunda ut en fråga som jag själv inte vet svaret på, men gärna vill veta.
Fotograferad i Hälsingland, ute vid kusten på vid ett klapperstensfält, blommade i juni, doftar mycket starkt, en söt god doft.

Bilagor

• 20081007-DSC_2676.jpg
    20081007-DSC_2676.jpg
    74,5 KB · Visningar: 1
  • 20081007-DSC_2660.jpg
    20081007-DSC_2660.jpg
    180,1 KB · Visningar: 4

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Vänderot vill vi tro. Men vilken av arterna? Blommorna för tankarna till småvänderot, men den växer knappast så långt norrut. Har du måhända bilder av bladen?

aake

PS. Mycket fina bilder!

Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Här kommer en bild där även bladen syns.

Redigerat tillägg av delsförstorad bild

Bilagor

• blomm.jpg
    blomm.jpg
    163,6 KB · Visningar: 0
  • 20081007-DSC_2656.jpg
    20081007-DSC_2656.jpg
    134,8 KB · Visningar: 1
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Annette

Kan vi kanske enas om att detta är strandvänderot? Stämmer bra med även bladen och med stammens färg.

aake

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Googlar man strandvänderot, hittar man lite bilder. Det står dock inget om den starka doften, men det verkar ju vara rätt! Tack för hjälpen, mvh Annette

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Lägger in en pausbild i väntan på bilder från Dotorparn och Hajen.
Bild från vår lilla resa där Agneta får intellektuell kontakt med en vacker honkatt under en fikapaus. Viss oenighet om fördelningen av smörgåspålägg.
aake
PS. Det lär inte finnas rabies på Gran Canaria.
PS 2: Man kan ana att det är Garmin 660 som ligger i Agnetas byxficka. Den vill man inte lämna i hyrbilen. Mycket god karttäckning påde på GC och på Teneriffa.

Bilagor

• IMG_0958.jpg
    IMG_0958.jpg
    1,1 MB · Visningar: 1
Senast ändrad:
F

F.d. 11293

Guest

Hajen får fortsätta, jag kom på att jag inte har någon kamera för tillfället, o då är det jättesvårt att ta en ny billd.
:)
Jag vet inte hur ordningen är, men någon annan får lägga ut en ny billd
:)

Senast redigerad av en moderator:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Lägger ut en bild så att inte tråden kallnar.
Här en papegoja fotad på Gran Canaria. Arten finns förvildad lite varstans och alltså även på GC, men härstammar ursprungligen från de tempererade delarna av sydamerika. Genom sin mycket speciella häckningsbiologi så har den en markant konkurrensfördel.
Art?

aake

Bilagor

• IMG_1133.jpg
    IMG_1133.jpg
    2,1 MB · Visningar: 2
F

F.d. 7569

Guest

Ara? :)

Kallas på en site för "Barcelonas gröna duvor".

//Roger

Senast redigerad av en moderator:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Det ser ut som någon form av amazonpapegoja, Myiopsitta monachus?

Redigerat: tillägg

Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Ludde

Ingen amazonpapegoja utan denna fågel tillhör en helt annan underfamilj (kilstjärtspapegojor), men detta kan jag bortse från då du ändå lyckats artbestämma fågeln korrekt (Myiopsitta monachus, munkparakit).
Detta är ett litet specialområde för mig eftersom jag på 70- och 80-talen bedrev hobbymässig uppfödning av papegojor. Runt tjugo tre meter långa voljärer samt en hoper burar och hundratals fåglar. Mycket roligt och lärorikt, men det blev för slitigt i längden, i kombination med heltidsarbete och barnavård.
Då hade jag även munkparakiter häckande i flock. Mycket sociala djur som bygger stora risbon, ofta flera par tillsammans i var sitt klotformat bo. De flesta papegojarter är hålbyggare och att som munkparakiten kunna bygga i närmsta träd ger säkerligen konkurrensfördelar. En härdig art som enligt uppgift har etablerat sig med ngt tusental par i New Yorks parker. I vilket fall på min tid fanns även en häckande flock i Helsingfors.

Lägger här in dels en porträttbild och dels en bild på ett bobyggande par i en palm intill vårt hotell i San Augustin på GC. Alla bilder tagna förra veckan.

Övertar du stafetten?

aake

Bilagor

• Kopia av IMG_1133.jpg
    Kopia av IMG_1133.jpg
    208,9 KB · Visningar: 1
  • IMG_1124.jpg
    IMG_1124.jpg
    1,8 MB · Visningar: 0

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Ludde

Ser att du förekom mig med svenskt artnamn etc medan jag förberedde svar och bilder på ditt föregående inlägg. Det hade kanske blivit svårare om jag inte hade slarvat till det genom att lägga ut fågeln i helfigur? Hade tänkt använda bröstbilden som första bild.

aake

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Hajen och Ludde

Har ni inga lämpliga bilder på lager? Det går bra att ligga i vänteläge för att lägga in bild senare.
Eftersom jag arbetar idag så lägger jag in en gåta så att inte tråden ligger kall hela dagen. Kommentera kan jag göra från arbetet men inte lägga in bilder, därför nu en tydlig och detaljerad bild redan från början, Aake VI!:

Fiskart som förekommer i Sverige. Det svenska sportfiskerekordet kommer jag inte ihåg, men det torde ligga på några kg.

Art? Men eftersom man på denna gåta endast får göra ett gissningsförsök så kanske det är klokt att satsa på rätt familj i första hand, därefter kan man få lite ledtrådar och sedan ta artbestämning.

aake

Bilagor

• IMG_1029 (Large).jpg
    IMG_1029 (Large).jpg
    45,8 KB · Visningar: 3

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Nej Bonath. Mört är det inte. Nu har du tyvärr förbrukat ditt enda tillåtna gissningsförsök; klokt att kanske nöja sig med gissning på familj initialt. Apropå mört så anser jag att det inte alltid är helt lätt att skilja på olika karpfiskar ens när man håller fisken i handen.
Detta är en välsmakande och uppskattad sportfisk och sportfiskerekordet ligger på några få kg.
aake

Redigerat stavfel

Senast ändrad:
Toppen