• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Biologisk bildgåta

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

Bra Kastanj! Och uppmuntrande att någon tar mina försök på lite allvar. Utan feed-back så kan man tappa lusten. Gott om rödhöns uppe i bergen på GC. Här en större bild (och fler på begäran). Alltså facit aake VIII: Rödhöna (Alectoris rufa).

Jag får se om du lagt ut något i morgon bitti, annars återkommer jag med något djuriskt eller vegetabiliskt.

aake

Bilagor

• IMG_1062.jpg
    IMG_1062.jpg
    1,1 MB · Visningar: 1
F

F.d. 17469

Guest

aake var har du tagit bilderna?
kanonbra bild den är väldigt vacker visa gärna någon till /tack

Senast redigerad av en moderator:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Tack Svebor.

Sista veckans bilder är alla tagna under semesterresa till Gran Canaria nu i januari. Det finns som synes en hel del djur att fota även där för den som söker. Inga konstnärliga eller andra högflygande planer med fotandet utan avsikten är att få till bra material till bildgåtorna; alltså tydliga bilder som ger underlag för artbestämning.
Här på begäran några bilder till på rödhönsen. Vackra och nyfikna fåglar! På en av bilderna springer ena fågeln i ett par över vägen och bilar fick stanna för den.

Kastanj kanske sover både kväll och morgon? Ingen bild utlagd i vart fall och jag kommer med en ny gåta efter hönsen.

aake

Bilagor

• IMG_1068.jpg
    IMG_1068.jpg
    2,3 MB · Visningar: 0
  • IMG_1073.jpg
    IMG_1073.jpg
    1,3 MB · Visningar: 1
  • IMG_1077.jpg
    IMG_1077.jpg
    2 MB · Visningar: 0

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Som omväxling nu (del av) ett litet inhemskt djur. aake IX. Makrofoto.
Här räcker det med att gissa rätt klass i djurriket. När man lyckats med det så lägger jag ut en större bild där ordning (men knappast vare sig art eller familj) går lätt att bestämma.

Som synes så ger jag inte upp mina ambitioner att få deltagarna att läsa på lite systematik.

aake

Bilagor

• Kopia av Bild 002.jpg
    Kopia av Bild 002.jpg
    36,3 KB · Visningar: 55

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Visst Bonath. Djuret aake IX hör till klassen spindeldjur, men faktiskt inte till ordningen "egentliga spindlar", alltså sådant som vi till vardags kallar "spindlar". Men nu på större bild kan du förhoppningsvis bestämma vilken ordning inom klassen spindeldjur det handlar om. Artbestämning blir nog övermäktigt, minst 3000 arter inom ordningen bara inom landet.
Fotad inomhus i Jämtland i oktober. Extremt långa ben (upp mot 5 cm). Ett ben har djuret tappat som du kan se. Ordning i djurriket?

aake

Bilagor

• Bild 002.jpg
    Bild 002.jpg
    2,7 MB · Visningar: 1

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Nix, ingen minörspindel (vilket är en familj bland egentliga spindlar, där alltså detta djur inte hör hemma).
Du kan inte ha undgått att se dessa extremt långbenta krabater! Dags att läsa på, lär nog gå finna på www.entomologi.se

aake

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Lockespindel, allmänt kallad Pappa Långben Nemastoma Bimaculatum eller Phalangium opilio

Redigerat: tillägg latinskt namn
Redigerat 2: tillägg

Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Tack Ludde för att du tar dig tid med ett seriöst svar.
Visst är aake IX en lockespindel (=ordning inom spindeldjuren), men jag har inte tillgång till tillräckligt kvalificerad litteratur för att känna mig säker på artbestämning. Vi kanske kan vänta med det till Nationalnyckeln tar sig an spindeldjuren?
Något på lager att lägga ut?
aake

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

OK, Ludde. Jag får tro dig på ditt ord att detta tillhör djurriket, men det skulle jag inte kunna gissa utifrån denna lilla bild. Och du vill ha artbestämning om jag tolkar rätt?? Större bild/mer information?
aake

Toppen