• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Biologisk bildgåta

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

Bildgåta aake 12:

Utgår från att alla är utsövda och klarar att hantera två gåtor samtidigt.
I denna lite annorlunda gåta med bild på del av en fisk så nöjer sig tävlingsledningen med en grov placering av fisken i rumstiden. Några goda förslag? Annars kommer större bild i vanlig ordning inom någon timme.
aake

Bilagor

• i, 3p.jpg
    i, 3p.jpg
    133,5 KB · Visningar: 2

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

aake 12. Coelacanthus granulatus, kvastfening, fanns före dinosaurierna.

Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Nej Jappe, det är ingen kvastfening, vilket går se på den fena som fanns på bilden; kvastskaftet saknas.

Du hamnade tillräckligt nära i rumstiden för att få en guldstjärna. Grattis!

Fossil från krita, alltså i runda slängar 100 megaår sedan. Hittad i nuvarande Brasilien (och i dåvarande ännu odöpta Gondwanaland, alltså innan kontinenterna hunnit skiljas åt).

Ingen skolad paleoichtyolog har fått nöjet att examinera denna, men själv tror jag på bengädda. Kroppsformen liknar nu existerande bengäddor och dessa lär ha varit vanliga under krita.

Här som facit en bild på fossilet på vår skänk i salen (som det heter hemma i Jämtland).

Nog svindlar det lite grand när man funderar kring denna tidsrymd: 10.000 ggr så lång tid, 10.000 år, som människan odlat jord. Det är inte mycket man hinner se även om man får leva och ha hälsan.

aake

Bilagor

• i, 1p.jpg
    i, 1p.jpg
    2,4 MB · Visningar: 2

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Bildgåta aake 13:

Nu som omväxling en vanlig hederlig fågel här hemifrån. Art? Inte lätt på detta lilla utsnitt, men större bild kommer om ni inte gissa rätt.

Glöm inte bort gåta aake 11.

aake

Bilagor

• 0122, 3 poäng.jpg
    0122, 3 poäng.jpg
    71,5 KB · Visningar: 104

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Kingen och Knugrone
Ingen tavelträff ännu på aake 13.
Och knugrone, när nu aake 11 inte var en tvåvinge, vad kan det då tänkas vara för insektsordning? Gissa nu, annars lägger jag snart in facit och möjligheten att skörda ära försvinner.
aake

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det må da være en av vårfluene, hodeformen og vingene med de små flekkene tyder på det. Hvilken art der er jeg blank.

F

F.d. 3753

Guest

Srecket genom ögat gör att jag tror på en skvätta, sten eller busk.
Törnskatan har också ett liknande streck igenom ögat.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Facit aake 11.

Svårt med djur- och växtnamn på skandinavisk. "Vårflue" på norsk tror jag är detsamma som "nattslända" på svenska?? I så fall är vi inte ense. Jag får aake 11 till en bladstekel, närmare bestämt arten Tenthredo arcuata. Titta på google bilder! "Stekel" hade räckt som svar. Jag gläds i vart fall åt alla seriösa försök! Helfigur på talgoxen med bladstekel bifogas.

Väntar med ytterligare gåtor till dess jag fått fler gissningar på aake 13, vilket inte är någon mes.

aake

Bilagor

• Gåta VI, facit. Tenthredo arcuata.jpg
    Gåta VI, facit. Tenthredo arcuata.jpg
    649,9 KB · Visningar: 1

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Större bild på aake 13.

Och kära Kastanj; tävlingsledningen är inte sådan att kör med samma fågel två gånger, i vart fall inte med så kort intervall. Lövsångaren fanns med som en av de första gåtorna.

Nu blir det lätt, med denna arttypiska näbb. Art?

aake

Bilagor

• 0122, 2 poäng.jpg
    0122, 2 poäng.jpg
    77,5 KB · Visningar: 195

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Facit aake 13

Gratulerar hanssiv, visst är det nötväckan. Fotad i slutet av oktober i år här hemma i Orrviken i Jämtland. När jag var ung fanns det inga nötväckor här i Jämtlands inland och fjälltrakter. Lägg gärna ut någon biologisk bildgåta om du har någon på lut!

aake

Bilagor

• IMG_0122.jpg
    IMG_0122.jpg
    1,7 MB · Visningar: 1

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Bildgåta aake 14:

Nu blir det svårare igen!
Detta är ingen totempåle och inte heller en grinande rovdjurskäft utan detta mönster finns på ryggen på ett litet inhemskt djur. Får kanske tolkas som ett slags mimikry, någon skrämmer det kanske? Ordning i djurriket? Mycket stor och välputsad guldstjärna till den som lyckas ta det på denna lilla bild!
aake

Bilagor

• a,3p.jpg
    a,3p.jpg
    33,4 KB · Visningar: 167

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Mimikry? Adrig hört talas om och jag antar att jag inte är ensam om detta, så jag kollade lite och det tycks betyda en ofarlig insektsart som imiterar utseendet hos en annan farligare insekt för att på så vis skrämma sina fiender.

Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Mimikry? Adrig hört talas om och jag antar att jag inte är ensam om detta, så jag kollade lite och det tycks betyda en ofarlig insektsart som imiterar utseendet hos en annan farligare insekt för att på så vis skrämma sina fiender.

Visst är det mimikry (kommer av samma stam som "mima"), men det finns fler former av mimikry, vilket du kommer att få se prov på framöver om tävlingen får rulla vidare.

Toppen