• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Biologisk bildgåta

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

God morgon!

Kingen 1 inte helt självklar med denna upplösning. Gälar i bakänden är standardutstyr för vattenlevande insektslarver, men denna liknar i profil mest larven av en vattenlevande rovskalbagge. Det kan faktiskt tänkas vara den imponerande Gulbrämade dykaren (Dytiscus marginalis) och i så fall heder åt Kingen för hans mod; den bits med sina cm-långa mandibler (och sprutar in sin matsmältningsvätska i offret). Jag blev faktiskt biten en gång som tonåring.

Och tack Agneta W för berömmet, men jag anar att försäljarna av kameraobjektiv är den grupp som kommer atrt ha mest glädje av tråden!

aake

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Tack Kingen. Det var trivsamt att få lämna över stafettpinnen en stund. Det låter mycket lovande för tråden att flera funderar på att uppgradera sin fotoutrustning.

Nu lägger jag in dagens första bildgåta aake 16: Det handlar om växtriket. Lite manipulerad bild (så att det inte blir för lätt, vi har tävlingens rykte att tänka på). Art?
Behövs större bild eller tar ni den så här? Jag avvaktar några timmar med att svara så att alla/många hinner ta ställning.

aake

Bilagor

• c, 3p.jpg
    c, 3p.jpg
    114,9 KB · Visningar: 7

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Denna tråd ger prov på fantasiska bilder och en oanad kunskapsbank. Jag tror inte jag skulle klarat någon av gåtorna, möjligen med undantag för citronfjärilen som i så fall hade blivit en gissning som gått hem.

Även detta blir en gissning på aake16: kan det vara en vallmoknopp?

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Dags för mer info på aake 16 tycks det som. Med "lite manipulerad" menade jag att jag i detta fall hade stämplat över en stjälk. Några grövre manipulationer vore tävlingsledningen främmande, och räkna med att jag vid formulering av gåtan berättar om det är något exotiskt det handlar om.

Här kommer större bild på aake 16. Art?

aake

Bilagor

• c, 2p.jpg
    c, 2p.jpg
    177,1 KB · Visningar: 1
F

F.d. 4811

Guest

Svar Aake16: Vallmo

Senast redigerad av en moderator:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Mer om aake 16.
Vissa av naturens skönhetssyner kräver ödmjukhet och vördnad; kanske liggande , eller i vart fall knästående, ställning. Och i detta fall i skogen.
aake

PS. Facit dröjer någon timme även om någon svarar rätt, så att alla får chansen.

F

F.d. 24284

Guest

aake 16

Är inte säker, men kan det vara nån form av svamp, med tanke på stjälken?

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Mer om aake 16.

Kanske lite för tidigt att lägga ut mer info? Tävlingsledningen uppskattar synpunkter inför trådens fortsatta liv. Nu kommer i vilket fall här den obeskurna bilden. Men det kanske inte blir så mycket lättare (i vart fall inte för den som brukar gå med nosen i vädret under sina skogspromenader)? Art?

Bilagor

• c, 1p.jpg
    c, 1p.jpg
    1,8 MB · Visningar: 2

Frank Ekman

HBK Medlem
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024

aake 16
Hej.
Har min dotter Annelie hemma, Hon säger att hon tror det är en närbild på blommande mossa.
/ Yvonne

Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Facit aake 16.

Yvonne och Frank och Annelie.
Nja, hade ju krav på artbestämning, men får kanske nöja mig. Det är Björnmossa (eller rättare sporkapslar av björnmossa). Blommorna, i den mån man nu kan kalla könsdelarna på mossor så, ser annorlunda ut. Ära och hyllning till Annelie, som tydligen inte sätter näsan i vädret under sina skogspromenader! Lägg gärna ut någon egen bildgåta!

Fortsätter tråden med något mer rejält.

aake

Frank Ekman

HBK Medlem
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024

Annelie tackar.
Hon skulle se om hon hittar någon bild, just nu är hon mest sur för att hon inte skrev att det var björnmossa som hon misstänkte.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Bildgåta aake 17:

Nu något mer rejält (men inte nödvändigtvis lättare). Här tror jag att gåtans text ger väl så mycket ledning som bilden.

Tass tillhörande ett ursprungligen utomeuropeiskt däggdjur. Arten har numera etablerat självreproducerande populationer på kontinenten, från förrymda eller frisläppta tamdjur. På senare år även påträffats upprepade gånger i södra delen av Skandinavien. Art?

aake

Bilagor

• q, 3p.jpg
    q, 3p.jpg
    69,9 KB · Visningar: 70

Frank Ekman

HBK Medlem
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024

Yvonne & Frank nr 1

Här kommer våran bildgåta, lite korning pga av upplösningen.
Vem tillhör delen av ansiktet?

/Annelie

Bilagor

• 550 24.jpg
    550 24.jpg
    79,9 KB · Visningar: 1
Toppen