• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Biologisk bildgåta

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

Eftersom vi inte verkar klara Gunnars gåta och Gunnar inte tycks vilja hjälpa till med att lägga ut ngn tydligare bild (om det nu inte verkligen är en infernalisk variant på rorschachtest?) så lägger jag ut del av ett litet inhemskt djur, aake X:

Detta lilla djur har jag sett på åtskilliga håll i landet. Här först en bild på den karakteristiska ryggstrukturen. Familj i djurriket? Försök inte med artbestämning; det går inte på denna lilla bild (men däremot kanskle senare, när jag lagt ut större).

aake

Bilagor

• a, 1p.jpg
    a, 1p.jpg
    201,7 KB · Visningar: 2

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Ragge
Gunnar har redan svarat att det inte är ngn bläckfisk
aake

Redigerat: Nu till Ösd för barnbarnsvård. Åter i em.

Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Efter som det redan finns ny fråga så får jag väl anse min som avslutad.

Svaret är en Tunnsnäcka. OK, bilden var väl inte den skarpaste, men bättre skärpa hade nog inte hjälpt er.

vad_är_detta 090130svar.jpg

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Hmm...jag skrev mollusk men fick ej rätt...det är ju helt klart och tydligt ett blötdjur (mollusk)...
Följande text är hämtat från Fiskeriverket:
Blötdjur (Mollusker) är en av de artrikaste grupperna av ryggradslösa djur. De finns i havet, på land och i sötvatten.De flesta mollusker lever i söt- eller saltvatten och andas med gälar. Karaktäristiskt för alla mollusker är avsaknaden av ett inre skelett och en yttre, hård hudbeklädnad. De flesta grupperna har en eller annan typ av ektoskelett, ett yttre skal.Skalet bildas genom att kalk avsöndras från körtlar på vissa partier av kroppsväggen. Kalken avlagras dels på skalets insida (tjocklekstillväxt), dels i en tillväxtzon, hos musslorna längs skalets kant, hos snäckorna kring öppningens kant (storlekstillväxt).

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Gunnar
Som tidigare inget hinder att köra två gåtor parallellt, och befogar när det går så sakta.

Och här en grov miss. Ludde svarade "mollusk" redan i går och i vilket fall jag har utgått från att detta inte stämde. Hon borde ha fått rätt av dig! Orimligt att kräva så hög precision som exakt artbestämning på denna lilla bild. Om du hade lagt ut en lite större bild, med även lite skal, så hade det kanske gått? Betänk att antalet arter bland blötdjuren är flera hundra tusen!

Ludde nästa! Men min lilla inhemska aake X går säkert hantera samtidigt.

aake

Redigerat: Ser att Ludde gått in med en befogad protest medan jag skrev!

Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Jag överlåter en ny bild åt någon annan frivillig, ska åka o handla nu o sen och städa ur husbilen sen sist... (vi hade den i oktober, disken står kvar i vasken...har haft så fullt upp med att göra annat sen dess...)
Jag lägger in en i kväll i annat fall!
/Annette

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Ludde

Aake X är inget kräftdjur. Landlevande, liksom övriga arter i familjen. Inom ordningen finns förvisso även vattenlevande djur.
Större bild eller fler ledtrådar när jag kommer hem igen. Nu hos barnen och här har jag inga bilder.

aake

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Mollusk är i och för sig rätt och det hade även blötdjur varit, men lite närmare beskrivning hade jag tänkt mig.

Snäcka hade fått rätt.
Nakensnäcka dock icke.

Det kanske även har förbigåtts att jag i inlägg #1494 skrev att jag då skulle koppla ner för att återkomma senare, tyvärr blev det först nu på morgonen.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Lite tjat igen.

Som upphovsman till tråden.

När du lägger ut en gåta, ta då några minuter till att läsa på systematiken (i närmsta uppslagsbok eller på nätet) och ställ frågan på en rimlig nivå utifrån bildens informationsinnehåll.

Om du exempelvis lägger ut en bild på en ozelot och frågar "vad är detta" så måste du rimligen ge rätt till den som svarar "ryggradsdjur", lika väl som till svaret "rovdjur" eller "kattdjur". Det går ju iofs att svara "rätt, men jag vill veta vilken art det är", men enklare blir det om du redan från början formulerar vad du vill veta. När det gäller djur exempelvis klass, ordning, familj eller art.

Att som du nu gjorde Gunnar inte bejaka det korrekta "mollusk" från Ludde gör ju att vi andra lägger alla sådana åt sidan. Blir rörigt och omöjligt svårt om vi inte håller oss till dessa rutiner!

aake

F

F.d. 11293

Guest

När det gäller djur exempelvis klass, ordning, familj eller art.
aake
:wub:

Jag har ingen koll på detta, men jag tycker tråden är kul o jag är välldans intreserad av natur o särskilt svenska fåglar o dess läte.
:)

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Dotorparn

Jag lovar! Max fem minuter i Nationalencyklopedin eller annat rejält uppslagsverk, eller motsvarande tid på nätet, Wikipedia duger säkert, så har du tillräcklig information för att kunna formulera gåtan enligt ovanstående riktlinjer. Om du nu råkar ha en ozelot i handen så utgår jag från att du vet vad du skall leta efter.:eek:

aake

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Lite mer info om aake X. Med större bild tror jag den blir alltför lätt, men det kommer senare idag om ingen gissar rätt.

Ryggskölden på djuret mycket karakteristisk för familjen. Flera svåra skadedjur i familjen, även om detta inte gäller just denna art.

Kom loss nu! Och du Agneta W som önskade ett inhemskt djur!

aake

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Nej, inte en skalbagge.

Det kan vara en klok strategi att fråga på det sätt som gjordes i det gamla radioprogrammet "tjugo frågor" (om nu någon är gammal nog att lyssnat på det), om man nu inte kan knäcka nöten på annat sätt.

Nu är en mycket artrik ordning bortsorterad med denna Kastanjs förfrågan. Sortera bort några till så skymtar snart målet!

aake

Kastanj

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2026

Aake X är en läderbagge! jag vill drifta mig till att det skulle kunna vara en vanlig bärfis, kan det vara så?

Kastanj.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Kastanj!

Utmärkt, lysande. Grattis! Visst är det en bärfis. En av de större familjerna bland skinnbaggar, med flera tusen arter globalt Jag tror jag vet artnamnet, men det får vara min hemlighet; knappast av allmänintresse. Här bärfisen i helfigur. Bollen är din!

aake

Bilagor

• a, 3p.jpg
    a, 3p.jpg
    979,5 KB · Visningar: 0
Toppen