• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Biologisk bildgåta

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

Bildgåta aake 7

Lite suddig bild, vilket omsider kommer att få sin förklaring. Familj i djurriket? Endast ordning duger alltså inte, men meriterar till förturschans på större bild.

aake
 

Bilagor

  • Fråga XII, 2 poäng.jpg
    Fråga XII, 2 poäng.jpg
    73,5 KB · Visningar: 135

Kastanj

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2024
Sv: Biologisk bildgåta

Jag tror att gåtan aage 5 är en albino, den är helt vit (mycket ovanligt) ljusa fötter och klor ljus näbb och rödaktiga ögon, men vilken art det är vet jag ej

Kastanj.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

Kastanj

Rätt så, det röda ögat skulle avslöja. Men nu finns det inte så många arter att välja på, eller hur? Finns i Sverige och är betydligt större än en tamduva; ger mig bara två möjliga val i denna familj. Och det är den mindre av arterna faktiskt. Art?

aake
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Biologisk bildgåta

Jeg tenkte villfugl, men er det en kakadue (australias hvite kråker) de finnes som husfugl. Husker ikke hvilken underart som mangler toppen.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Biologisk bildgåta

aake 7: Spindelkokong. Husspindel.
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

Kingen

Visst är det spindelungar på aake 7. Nu har du förtur till att gissa på familj inom ordningen spindlar.
Att det blev lite suddigt beror på att jag, vis av erfarenheten, inte gick så nära. Om man stör hona med ungar så flyr ungarna åt alla håll. Alltså, vilken familj. Detta blir lätt att hitta på www.entomologi.se

aake

PS: Knugrune. Vi har ju kommit fram till att det är en tätting och att arten finns vild i Sverige (och Norge).
 

Bilagor

  • Fråga XII, 1 poäng.jpg
    Fråga XII, 1 poäng.jpg
    2 MB · Visningar: 3

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

Kingen

Du nådde inte riktigt ända fram, men är ändå värd ett litet grattis! Kärrspindlarna bär inte på ungarna men annars tämligen lika i levnadssätt som denna jaktspindel (Lycosidae). Du är välkommen att lägga in egen biologisk bildgåta om du har någon, annars rullar jag vidare. Är det inte dags att komma med en ny gissning på aake 5?

aake
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: Biologisk bildgåta

aake 5
Kan dt möjligtvis vara en albino Bofink med tanke på näbben?
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

Bilgåta aake 8

Denna blir nog omöjlig på denna nivå, men större bilder kommer när ni gissat fel några gånger. Mycket ärorikt om någon skulle lyckas ta det på denna nivå.
Litet inhemskt djur. Ordning i djurriket?

Jag har tidigare fått förslag på älgöga och på "slitna kvinnliga yttre genitalia" (det senare från en som borde veta bättre, gynekolog som han är).

aake
 

Bilagor

  • V, 3 poäng.jpg
    V, 3 poäng.jpg
    48,5 KB · Visningar: 123

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Biologisk bildgåta

Aake både jag och Knugrone har gissat på 05-an men vi vet ju inte om det är rätt eller fel.
 

Kastanj

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2024
Sv: Biologisk bildgåta

Det är görsvårt på aage 5. men den rackaren ser ut att ha en hönsnäbb! kan det vara en rapphöna? men dom finns väl inte på pinnar, det är ju en markfågel.

Kastanj
 
Toppen