• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Biologisk bildgåta

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

Jappe

Detta får jag till Tistelfjäril (Cynthia cardui). "Ögonfläckarna" på bakvingarnas undersida hjälper till i diagnostiken. En av världens mest framgångsrika och mest spridda dagfjärilarter.
Fin bild på djuret!

aake

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Kan det være så enkelt som en vanlig høne, hvit italiener - kylling ca. 3 uker?

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Nej Knugrone, jag borde naturligtvis ha talat om att aake 5 inte är någon domesticerad art. Förekommer vild och fri lite varstans, men som sagt, lite lurig är den!
aake

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jappe 2. Då visste jag ju vad jag visste fast jag bara trodde att jag visste. Jag blev lite osäker på ringarna runt ögonen på baksidan av vingarna. Tistelfjäril, alltså!

BGhbke.jpg

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Jappe

För att citera Nationalnyckel om tistelfjärilen: "Bakvingens undersida har fem ögonfläckar där de största ofta är blåfärgade". Illustrationerna stämmer även perfekt med dina bilder. Nu får du lov att helst gissa rätt på ngn gåta, sedan vill jag gärna se fler bilder från din utomordentliga 400/4.

aake

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Hör av er om ni vill ha större bild (med rätt så talande info, i vilket fall för den skarpögde) på gåta aake 5.

För den som lägger in egen bildgåta: Glöm inte att ange frågeställning.

aake

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

horsabecksgard!

När jag läser igenom tråden ser jag att du redan i går kl. 21.38 svarade "fjäril" på Jappes gåta. Vilket Jappe borde ha godkänt eftersom han inte hade angivit vilken precisering han krävde i svaret. Du har möjlighet att lägga in ngn egen biologisk bildgåta.

aake

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

horsabecksgard!

När jag läser igenom tråden ser jag att du redan i går kl. 21.38 svarade "fjäril" på Jappes gåta. Vilket Jappe borde ha godkänt eftersom han inte hade angivit vilken precisering han krävde i svaret. Du har möjlighet att lägga in ngn egen biologisk bildgåta.

aake

Jag var på väg att föreslå just detta, när det plötsligt trängde in en bortskämd och odräglig korean i hemmet som (sydostasiaten) absolut ville ha Dimple och då blev det ett litet avbrott i lördagstristessen. Alltså, horsabecksgard: din tur om du vågar, för aake07 har hårda krav som enväldig domare!

Optiken var faktiskt ett zoomobjektiv Olympus 50 - 200mm, F2,8/3,5, närgräns 1,2m som "ger" 400mm på grund av brännviddsförskjutningen.

Jappe

Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Jappe

"Hård men orättvis", som min gamle plutonchef sa om sig själv.

Själv använder jag ofta telezoomobjektiven (Canon 70-200 LIS eller 100-400 LIS) i kombination med mellanring och extender för smådjur, men samma avbildningsskala och upplösning som med ett riktigt makroobjektiv når man ju inte. Fördel att det går fota på lite längre håll. Om tråden får hålla på så kommer exempel att dyka upp på skygga smådjur där visst avstånd krävdes.

Ingen som vill gissa på aake 5? Större bild på begäran.

aake

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Större bild på aake 5

Det är en vuxen fågel. Med uppmärksamhet på detaljer så kanske det klarnar vad det handlar om för lurighet?
Passar på att lägga ut ytterligare en vit fågel när ni nu är på hugget. Följer efter denna helbild på aake 5.
aake

Bilagor

• e, 1p.jpg
    e, 1p.jpg
    432,5 KB · Visningar: 6

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Gåta aake 6.
Detta är en sydeuropeisk fågel (fotad under husbilsresa till södra Frankrike i september). Art? Större bild senare i vanlig ordning om ingen tar den nu.

aake

Bilagor

• 5664, 3 poäng.jpg
    5664, 3 poäng.jpg
    24,9 KB · Visningar: 174

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Svend Ö

Fullträff, grattis! Lite vågat kanske på den lilla bilden, med tanke på övriga vita hägeralternativ. Kohäger från Camarque. Jag har även bilder på fåglarna tillsammans med de imponerande svarta nötkreaturen.

Har du någon egen (biologisk) bildgåta att lägga ut? Jappe får väl också sägas ha meriterat sig.

aake

Bilagor

• IMG_5664-01.jpg
    IMG_5664-01.jpg
    1,3 MB · Visningar: 2

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

aake 6: Ägretthäger, närmare bestämt. Nähä, försent och dessutom fel, ser jag nu.

Jappe

Senast ändrad:

Kingen

HBK Medlem
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2025

Aake 5 är väl en Kanariefågel (I alla fall huvudet är Kanariefågel)

Senast ändrad:
F

F.d. 24284

Guest

Sitter vid en sämre uppkoppling i Motril i Spanien, så jag överlåter pinne till dig!
Har inte något bra foto!

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Kingen

Du är på rätt spår, men har inte riktigt läst på förutsättningarna: "betydligt större än en tamduva". Men en tätting är det förvisso. Nu borde det lossna!

aake

PS. Ny gåta följer

Toppen