• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Biologisk bildgåta

F

F.d. 55334

Guest
Sv: Biologisk bildgåta

Nä,
har överlåtit åt Annette att bevaka men om jag fattade rätt skulle hon knoppa in - med all rätt!! treåring!! så jag säger bara: Guckusko är det inte.
Agneta W

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Väntar med Agneta 2 till dess min botaniska konsult vaknar. Men efter mitt avslöjande av dingon så bör jag lägga in en egen gåta. Jag utgår från att alla är vid sina sinnens fulla bruk och klarar att hålla ordning på två parallellt löpande gåtor nu på dagtid!

Här aake 26:

Inhemskt tämligen högrest ryggradsdjur. Art? Större bild kommer om ni inte tar den på denna.

aake

Bilagor

• Gåta V, 3p.jpg
    Gåta V, 3p.jpg
    37,4 KB · Visningar: 74

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Provar att ta Agneta 2 på texten utan hjälp av den botaniska konsulten. Inte för att jag är helt övertygad om kyskheten inom murarna, men jag gissar ändå på Klosterlilja.
aake

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

På uppdrag av Agneta W har jag fått mandat att meddela när rätt svar har inkommit, vilket just nu har skett, Aake, klosterlilja är helt korrekt!

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Kan det være en struts, ikke akkurat en viltlevende fugl i Sverige, men det finnes odlinger.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Visst är aake 26 en fågel, men inget av förslagen är det rätta. Nya försök!
aake

F

F.d. 55334

Guest

Den är ju brun så det kan väl inte vara en trana? Första gången jag såg en trana på gärdet här utanför trodde jag det var ett par pälsfår, grått vitt och svart. Visserligen satt jag här uppe då också men brun? Hej och hå, gissar på trana ändå.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

aake 26 - kan det være en gråhegre (Ardea cinerea) - svensk Gråhäger?

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Facit aake 26

Lyssnat på radion och därför lite sen med detta svar. Du träffade rätt igen Agneta, visst är det en trana. På den första bilden hanen som putsar sig och på den andra tillsammans med makan. Har du något att lägga ut? Annars ligger jag en minus efter mitt svar på klosterliljan.

Som bonus och pausbild lägger jag ut bild på detta tranpar trumpetande. Väckte oss en morgon i vildmarken i våras vid övernattning med husbilen, vid Ramselesjön.

aake

Bilagor

• Gåta V, 1p.jpg
    Gåta V, 1p.jpg
    148,6 KB · Visningar: 1
  • 5267 + maka.jpg
    5267 + maka.jpg
    2,5 MB · Visningar: 1

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Pausbild.

Morgonkonsert!

aake

Bilagor

• IMG_5245-01.jpg
    IMG_5245-01.jpg
    2,2 MB · Visningar: 1
F

F.d. 55334

Guest

Det är så spännande med de här bildgåtorna så jag kan inte låta bli att gissa men ska försöka hålla mig i skinnet tills jag får ordning på bildhanteringen. Kör du din Aake!! När jag nått ända fram lägger jag in något.
Agneta W

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Bildgåta aake 27:

Här del av ett litet inhemskt djur. Kanske inte alldeles lätt på detta lilla utsnitt, men jag är nöjd med att få veta ordning i djurriket. Om ni behöver mer detaljer för att lösa gåtan så ökar också kraven! Ordning i djurriket?
aake

Bilagor

• n, 3p.jpg
    n, 3p.jpg
    82,8 KB · Visningar: 4
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Hanssiv
Visst är det en spindel. Du får nu veta att den bygger rätt stora fångstnät och får även se en bild på ett av dess ben. Då törs du kanske gissa på familjetillhörighet? Iofs har du redan meriterat dig för att lägga ut egen gåta, om du har någon på lager.
aake

Bilagor

• n, 2p.jpg
    n, 2p.jpg
    88,4 KB · Visningar: 3
Toppen