• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Biologisk bildgåta

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Biologisk bildgåta

Nej, nej...detta är en flerårig ört som kan bli omkring en halv meter hög. Stjälkarna är ogrenade. Blommar i juni med vita blommor som sitter i korta toppställda klasar. Blommorna har smala vita kronblad som faller av tidigt. Utmärkande för arten är de klarröda ovala bären som sitter i täta samlingar. Arten är giftig.
Bladen är vanligen fyra till fem gånger pardelade med sågkantade småblad. Sällsynt och förekommer i skogslandet i Västerbotten och Norrbotten, men också från Pite Lappmark till Torne Lappmark. Den växer i fuktiga skogar, till exempel i bäckdalar.
Jag lägger in en större bild efter nästa gissning. Det är en svår art att gissa.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Agneta W, skickligt!
Visst är det röd trolldruva! Här är hela bilden! Har du sett den "live"?

Bilagor

• 20080915-20080909-001-3.jpg
    20080915-20080909-001-3.jpg
    347 KB · Visningar: 2

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Agneta W, nu får du maila en ny bild till antingen aake eller mig, så fixar vi in den i bildgåtan!
Min e-post adress hittar du i medlemslistan!
/Annette

F

F.d. 55334

Guest

Nej, jag kan inte berömma mig av skicklighet. Jag fuskar lite med Nordens flora och det var din sista ledtråd som ledde mig till röd trolldruva.
Nu sitter jag lite på pottkanten eftersom jag i hastigt mod har raderat photoshop och det dröjer nog tyvärr lite innan jag fixar problemet med bildhantering. Aake07 hjälper mig redan med ett inlägg, Ragge har vänligt nog också erbjudit sig men det kanske ska vänta tills om jag löser en av hans gåtor? Kan du Ludde tänka dig att göra en till alldeles själv?
Agneta W

Såg Annettes erbjudande. OK om du inte hinner före på egen hand, helt OK, mailar jag en bild, dessvärre obeskuren, och en text om en stund. Tack!

Senast redigerad av en moderator:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Perfekt bild och beskrivning på den röda trolldruvan i Mossbergs Den nya nordiska floran, men Agneta W hade redan löst gåtan när jag skulle gå in. Hoppas att du kommit på hur man lägger in bilder Agneta.
aake

F

F.d. 55334

Guest

Nej Aake 07, har mailat till dig

Ursäkta parentesen ni andra.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Bildgåta Agneta W nr 1:

Här gåtan som Agneta bett mig lägga ut.

"Svensk säsongbunden växt som vanligen framkallar eufori, framförallt hos korta personer. Namnet är ju lätt så namnet får det bli."

Bilagor

• Kopia av 100_0072.JPG
    Kopia av 100_0072.JPG
    22,7 KB · Visningar: 58

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Rätt Knugrone, blåsippa.

Agneta W. har delegerat denna bevakning till mig och här har du facitbilden. Inte utan att man längtar till våren. Har du någon bild?

Agneta W./aake

Bilagor

• 100_0072.JPG
    100_0072.JPG
    520,9 KB · Visningar: 2

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Knugrone
Med tanke på dina manifesterade geografiska preferenser så går tankarna till Dingo. Jag får se om det var rätt i morgon. God natt!
aake

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Du lurte meg der Åke - det er en Dingo. Fasitbildet følger, dyret på bildet er delvis temmet.

Knut 3 fasit.jpg

Neste gang må jeg velge en annen verdensdel, ikke nødvenigvis Europa.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Här kommer en ny gåta från Agneta W, Agneta #2! Ledtråd:
"Säsongbunden gammal torpväxt. Namnet alluderar på kyska kvinnors - och dito mäns - boning. Namnet är det som gäller."

Bilagor

• 100_0080f.jpg
    100_0080f.jpg
    74,7 KB · Visningar: 2
Senast ändrad:
F

F.d. 3753

Guest

Mja, om jag inte läst ledtråden så skulle jag gissa på Guckusko Cypripedium calceolus. Får det inte att stämma.

Toppen