• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Biologisk bildgåta

F

F.d. 50064

Guest
Sv: Biologisk bildgåta

Vad är detta för djur
Har ni lite o bita i.:rolleyes:
MVH
Anton

Bilagor

• 1_1.jpg
    1_1.jpg
    11,2 KB · Visningar: 189
F

F.d. 4811

Guest

Ser läskigt ut! Tänkte direkt på det som stog i tidningen idag om att skålla grisar levandes, fy fadderullan!!

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Ett avpälsat ryggradsdjur; men det vore i så fall inte i trådens anda. Behövs nog mer information.
aake

F

F.d. 50064

Guest

Hej igen
Bilden är tagen Norr om Venedig under en brygga i vattnet.:rolleyes:
MVH
Anton

F

F.d. 50064

Guest

Ett avpälsat ryggradsdjur; men det vore i så fall inte i trådens anda. Behövs nog mer information.
aake
:DIngen vill gissa mer:confused:
Här kommer upplösningen :rolleyes: Knorr fisk inte fisksåsen nu utan, den knorrar när den blir störd.Som vi ibland.Kör försiktigt i sommar and give peace a chance.
Och ett fortsatt bra liv önskar vi er alla.
Anton:mcride:

Bilagor

• Knorrfisk.jpg
    Knorrfisk.jpg
    56,4 KB · Visningar: 0

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Knorrhanar har jag fått på krok i Norge, men den ser annorlunda ut. Trevlig gåta trots att det var svårt.
aake

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Hade tänkt mig att låta denna tråd vila till sommaren men eftersom jag har några gåtor kvar så kan den väl få rulla ett tag ändå.
Knorrhanar/knotar är märkliga fiskar och fullt ätliga (om man nu lyckas avliva den; tro mig, det är inte lätt, den har pansar i skalltaket).

Här en gåta och en fråga. Gåtan: Vilken blomma (art) sitter denna skalbagge i? Större bild senare idag om ingen gissar rätt.
Dessutom undrar jag vad den lilla skalbaggen har drabbats av (frågan). Detta lyckades jag finna i litteraturen vid fototillfället sensommaren -05 men har alldeles glömt bort vad det handlade om. Jag tror inte det handlade om stekelangrepp, stekellarv.

aake

Bilagor

• 0932, vilken växt.jpg
    0932, vilken växt.jpg
    338,9 KB · Visningar: 4

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Blomman kanske är en maskros? och skalbaggen har fått syn på en liten läcker skalbaggsflicka, det är därför tungan hänger ute på det viset.
Calle

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Korgblommig växt är det, men blommar alltså fram mot hösten. Och är betydligt större än de blommor som föreslagits. Större bild kommer innan natten, men då blir det nästan för lätt.
Och jag vore tacksam för ett seriöst funderande på vad skalbaggen drabbats av. Mkt frustrerande att jag glömt bort vad det handlar om, då 2005 hittade jag text och bilder på detta parasitangrepp någonstans.
aake

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Insekters parasitangrepp kan jag inte nåt om, men en större växt...SOLROS?
Calle

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Vildväxande och i nästan hela landet (och inte så imponerande stor som solrosen). Utgå från att vad jag visar är inhemskt om jag inte skriver annat.
aake

F

F.d. 3088

Guest

Ringblomma, baggen var svårare

Senast redigerad av en moderator:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Gurra
Ringblomma är förvildad, men inte genuint vildväxande och jag har aldrig sett den växa här hemma i Jämtland annat än som trädgårdsväxt.
Och det är inte skalbaggen jag funderar kring utan den röda parasiten. Jag lyckades alltså hitta text och bilder om denna för några år sedan men har glömt allt (benign åldersglömska, hoppas jag).
aake

Toppen